حمایت از تولید ملی در فناوری اطلاعات و ارتباطات

۱۶ مطلب در مرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

تلگرام یکی از ضعیف ترین نرم افزارهای ارتباطی مبتنی بر وی است . نه تنها این برنامه از خطاها و اشکالات زیادی در برنامه نویسی برخوردار است، بلکه برنامه نویس اصلی آن پاول دوروف، در دیدگاهی خوش بینانه باید گفت بنظر قصدی برای ارائه یک برنامه کامل و برخوردار از همه ماژولها و روالهای مورد نیاز آن نداشته است. زیرا بسیاری ازخطاهای درون سیستم، بدون برخورداری از پیش بینی های انجام شده ، مستقیما به کاربر اعلام می شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ مرداد ۹۵ ، ۰۸:۰۷

به گزارش مشرق، حسن رحیم پور ازغدی در دومین روز از سومین اجلاس ملی فعالان شاخص جبهه فضای مجازی انقلاب اسلامی "فصل وصل" در خصوص "چرایی اهمیت فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی" گفت: شما فعالان عرصه فضای مجازی باید در فضای سایبر، تمامی نهاد ها را پاسخگو کنید. اگر امر به معروف را در فضای سایبری مدیریت نکنید، جمهوری اسلامی در بیست سال دیگر یا از بین خواهد رفت و یا گرفتار فساد شدید خواهد شد.

عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی  در سومین همایش جبهه فضای مجازی انقلاب اسلامی، گفت: سخن بر سر اهمیت فضای مجازی و سرزمین سایبر است که یک موقیعت جدید و خطیر در عرصه رسانه، فرهنگ و تربیت تا حوزه های سیاسی را ایجاد کرده است.

ازغدی با اشاره به اهمیت فضای سایبر اظهار داشت: امروز فضای سایبر در اختیار ارتباطات نیست و به همه ابعاد زندگی شخصی گسترده شده است. شما باید در فضای مجازی طرف مقابل را بشناسید. با وجود آنکه ما در حوزه رسانه های جدید 100 سال عقب افتادگی داشته ایم، اما پس از انقلاب اسلامی بچه های ما این عقب افتادگی 100 ساله را جبران کردند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: هنوز در عرصه سینما ما دست بالا نداریم ولی در عرصه فضای مجازی، شاخص هستیم. یکی از معاونان پنتاگون اعلام کرده بود که ما برای فضای مجازی تیپ و لشکر تشکیل داده ایم. همه دشمنان اعلام کردند که ایران به یکی از چهار قدرت اصلی سایبری جهان تبدیل شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، تصریح کرد: مقامات اطلاعاتی و ارتشی امریکا و انگلیس از قدرتمند بودن ایران در عرصه فضای مجازی سخن گفتند. اوباما هم چندی پیش اعلام کرد که ما سه رقیب در فضای مجازی داریم که آن هم روسیه، چین و ایران است.

وی همچنین اظهار داشت: با این حال ما کسانی در کشور داریم که از کلمه "صدور انقلاب" می ترسند. اما باید بدانیم که فضای مجازی که تحلیل های بزرگی را ایجاد کرده می تواند محور فرصت ها قرار گیرد و در واقع یک سرزمین جدید ایجاد کرده است.

ازغدی تصریح کرد: امروز فضای مجازی از فضای واقعی، واقعی تر شده است. امروز کسی نیست که روزی چند ساعت در قالب های مختلف در فضای مجازی نباشد و این موضوع در سال های آینده بیشتر و فراگیرتر خواهد شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: امروز می بینم که دشمنان از وهابیت و داعشی تا همه دشمنان شاخص در فضای مجازی و عرصه فرهنگی بسیار فعال هستند. ولی ما در نمایشگاه های بین المللی نتوانسته ایم حرف اسلام را به درستی بزنیم در حالی که بهائیت و صهیونیست در این فضا فعال هستند.

ازغدی تاکید کرد: باید 5 مرکز تهیه فکر و محصولات در حوزه های مختلف به طور قوی ایجاد شود  که این مراکز به مرجع تبدیل شود و بعد از آن 500 الی 5000 مرکز و رسانه جهت توزیع و انتشار باشد.

وی ابراز کرد: در 5 سال گذشته اگر دقت کرده باشید هر روز اتفاق جدید در عرصه فضای مجازی می افتد. پنتاگون یک عبارت به عنوان «دیپلمات شهروند» دارد و این به این معناست که هر شهروند امریکایی که در هر کجای جهان با فردی ارتباط دارد٬ باید مدافع منافع امریکا در دنیا باشد و امریکا را در هر نقطه ای که به سر می برد٬ تبلیغ کند. بر همین اساس امروز می بینید که هنرمندانی که سواد سیاسی ندارند را در جهت منافع سیاسی استفاده می کنند. وزارت خارجه امریکا اعلام می کند که هر شهروند آمریکایی باید سیاست «شهروند دیپلمات» را پیگیری کند.

ازغدی یادآور شد: قبل از انقلاب هم آمریکایی ها یک خواننده معروف را با لباس نظامی به کشورهای مختلف جهان می فرستادند و این خواننده در آلمان اعلام کرده بود که ما در حال آموزش شیوه زندگی امریکایی ها هستیم و این برنامه ریزی از سوی وزارت جنگ و سیا صورت می گرفت. این در حالی است که آمریکایی ها در سبک زندگی بسیار عقب افتاده اند و به شعار «هر آمریکایی یک اسلحه» افتخار می کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه بعضی ها فکر می کنند که دیپلماسی غیر سیاسی است، مگر دیپلماسی چیزی غیر از سیاست دارد؟ گفت: امریکایی ها اعلام می کنند چه ورزشکار چه خواننده چه سیاستمدار باید پیام داشته باشد. ما نیز باید در همه عرصه ها پیام داشته باشیم و در راستای ارزش ها استفاده کرد. می توان از موسیقی های مختلف در عرصه سیاسی استفاده کرد و باید هم چنین حرکتی را انجام داد.

وی با این سوال که چرا ما نباید از هر فرصتی استفاده کنیم؟ ادامه داد: 5 پایگاه قوی از 5000 پایگاه بی استفاده بهتر است و این تناسب باید به صورت تولید کننده و توزیع کننده صورت بگیرد. به نظر من آن ورزشکاری که در مقابل اسرائیل بازی نمی کند، یک قهرمان است. حالا وظیفه رسانه ها است که از وی یک قهرمان بسازند چراکه این ورزشکار نشان داده است که قبل از اینکه ورزشکار باشد یک انسان است اما متاسفانه ما برای قهرمان های خودمان کاری نکردیم. امثال بابا رجب ها اگر در امریکا بودند، صدها فیلم برای وی می ساختند و این قهرمان ها در داخل کشور مورد بی مهری قرار گرفتند و برخی که قبل از این به بابارجب گفته بودند بیرون نرود که باعث ترس مردم می شود٬ بعد از شهادتش٬ گفتند: «بابا رجب مهربان!»

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه افزود: امریکایی ها تاکید دارند که باید یک لیدر تورهای جهانی در فضای مجازی ما باشیم و ما باید تصمیم بگیریم چه کسانی در چه فضاهایی در فضای مجازی ورود کنند. آن ها از کوچکترین موضوعات در فضای مجازی استفاده کردند. بعد از آن حادثه مشکوک 11 سپتامبر، یک ان جی اویی تحت عنوان "قربانیان 11 سپتامبر" ایجاد کردند که همه به یاد دارند چه کسانی پشت صحنه 11 سپتامبر بودند. در ماجرای بمباران هیروشیما به وسیله رسانه کاری کردند که خودشان را مانند صاحب عزا در مجالس بزرگداشت قربانیان نشان می دهند.

ازغدی ادامه داد: آنها از قدرت رسانه طوری استفاده می کنند و کاری کرده اند که اگر پای یک اروپایی زخم شود باید در سفارت هایشان شمع روشن کرد و اما اگر هزاران مسلمان کشته شود، کسی حق حرف زدن ندارد. بنابراین آن ها یک حرکتی را انجام دادند که حق و ناحق را عوض کند و این به وسیله رسانه صورت گرفت.

وی افزود: موضوعات ضدامریکایی از ایران آغاز شد به طوری که در اوایل انقلاب فقط در ایران پرچم امریکا به آتش کشیده می شد اما پس از مدتی امروز شاهدیم که نه تنها در خود امریکا که در 110 کشور دنیا پرچم امریکا توسط مردم به آتش کشیده می شود. چه زمانی آمریکایی ها فکر می کردند که در کشور خودشان پرچمشان به آتش کشیده شود و این موضوع از ایران آغاز شد. اما سوال این است که چرا ما نمی توانیم ارزش های انقلابی مان که بر مبنی ارزش های بشریت است را رسانه ای کنیم؟

رحیم پور ازغدی با تاکید براینکه نهادهای رسمی معمولا در فضای مجازی فلج هستند، تاکید کرد: متاسفانه همه مسئولان در ایران، عقل نظری دارند اما در حوزه عمل و عقل نظری نتوانستیم به آنچه اهداف انقلاب اسلامی است، برسیم.

وی افزود: با وجود تاکیدات فراوان مقام معظم رهبری در خصوص شورای عالی فضای مجازی، متاسفانه جلسات شورای عالی فضای مجازی آنطور که باید اصلا تشکیل نمی شود و هرگاه مقام معظم رهبری، دستوری را در یک امر چه در عرصه مجازی و چه واقعی می دهند، همه آن را واگذار می کنند به افراد پایین تر از خودشان و نهایتا هم آن کار انجام نمی شود.

وی تاکید کرد: 65 نشست در خصوص فضای مجازی در ایالت های مختلف امریکا در یک زمان محدود انجام شد اما جلسات شورای عالی فضای مجازی تشکیل نمی شود. نظارت در کشور ما فلج است این در حالی است که 7 هزار نفر در کشور ما برای نظارت حقوق می گیرند.

ازغدی تصریح کرد: در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم به همین ترتیب است و بود و نبود و سکوت و اظهارنظر اصلا مهم نیست و برخی فکر می کنند شانشان در حدی است که فقط باید در یک جلسه حاضر باشند و همین حضور منتی است بر سر مردم.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: تبلیغات در دنیا یک پروژه امنیتی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی است اما در ایران اصلا این موضوع دقت نمی شود و از طرفی تاکیدات بر اقتصاد مقاومتی شنیده می شود اما اصلا نظارتی بر تبلیغات وجود ندارد.

ازغذی خاطرنشان کرد: شما فعالان عرصه فضای مجازی باید در فضای سایبر، تمامی نهاد ها را پاسخگو کنید. اگر امر به معروف را در فضای سایبری مدیریت نکنید، جمهوری اسلامی در بیست سال دیگر یا از بین خواهد رفت و یا گرفتار فساد شدید خواهد شد. بنابراین باید امر به معروف و نهی از منکر در این فضا نهادینه شود. همچنین باید سواد رسانه ای را نهادینه کرد، باید مباحث اخلاقی را در این فضا مورد توجه قرار داد و مهمتر اینکه در فضای مجازی اگر نمی توانیم کسی را اسیر کنیم، لااقل در این فضا اسیر نشویم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ مرداد ۹۵ ، ۰۸:۰۹
به گزارش تسنیم؛ روح‌الله مؤمن‌نسب در چهل و سومین نشست جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی با بیان اینکه مفهوم اصلی فضای مجازی یا همان فضای تبادل اطلاعات از سال 71 شکل گرفت، اظهار کرد: فضای مجازی تنها به اینترنت ختم نمی‌شود؛ در واقع فضای مجازی بخشهای مختلفی دارد که اینترنت مانند نخ تسبیح آن است.
 
وی ادامه داد: سال 71 یعنی دو سال پس از جنگ، اینترنت از پنتاگون امریکا به جهان عرضه شد و این فضا در اختیار همه کشورها قرار گرفت؛ در سال 71 یک سیستم در دانشگاه شریف و سیستم دیگر در دانشگاه گیلان به اینترنت متصل شدند؛ پس می‌توان نتیجه گرفت که اینترنت برای ارتباط علمی بین دانشگاه‌های کشورهای مختلف دنیا وارد کشور ما شد.
 
این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: سال 71 اینترنت به کشور وارد شد و سال 88 نخستین قانون برای آن وضع شد یعنی حدود 17 سال اینترنت و رایانه در کشور ما وجود داشت و هر روز توسعه پیدا می‌کرد اما هیچ قانونی برای آن وضع نشده بود.
 
وی افزود: پس از فتنه سال 88 مسئولان دریافتند، چیزی که از آن غافل بودند موجب ضربات سختی به کشور شده است و پس از این فتنه، همه افراد به برنامه‌ریزی این فضا پرداختند البته قانون اینترنت از سال 81 نوشته شده بود اما به تصویب نرسید که پس از فتنه سال 88 این قانون تصویب شد.
 
مؤمن‌نسب با اشاره به آثار مخربی که فتنه سال 88 بر کشور داشت، خاطرنشان کرد: این فتنه موجب شد که کشورهایی مانند امریکا و اسرائیل نقاط ضعف کشور را شناسایی کنند و مقام معظم رهبری نیز در یکی از سخنرانیهای همان سال فرموده بودند که امریکا قصد دارد از طریق دو شبکه اجتماعی فیسبوک و توییتر اذهان عمومی را به کنترل خود درآورد.
 
وی با اشاره به مهمترین عوامل فتنه سال 88 متذکر شد: ماهواره و شبکه‌های اجتماعی دو عامل فتنه سال 88 بودند اما عامل مهمتری نیز در این فتنه وجود داشت و آن هم وجود افراد انقلابی بود که از شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ها نا‌آگاه و بی‌اطلاع بودند و فعالیتهای آنها به هیچ وجه در شبکه‌های اجتماعی بازتابی نداشت.
 
این کارشناس فضای مجازی یادآور شد: اما پس از سال 88 و تصویب برخی از قوانین در حوزه فضای مجازی همچنین عدم استفاده نیروهای انقلابی از این فضا موجب شد که اوباما در اوایل سال 89 کنفرانس مطبوعاتی تشکیل دهد و در آن خبر از تحریم بی‌سابقه ایران دهد؛ تحریم ایران به دلیل انرژی هسته‌ای نبود، این یک دروغ بزرگ است چرا که مسائل هسته‌ای از دولت سازندگی نیز وجود داشت؛ دلیل اصلی این تحریمها، حقوق بشر و دفاع از فتنه داخل کشور بود.
 
وی افزود: در تحریمهای سال 89 همه چیز به جز فضای مجازی تحریم شد؛ در اسفند سال 89 کنفرانسی در امریکا برگزار شد که درباره فضای مجازی ایران تصمیم‌گیری شود؛ در این کنفرانس تصمیم بر این بود که اینترنت ایران نیز تحریم شود، افراد حاضر در این کنفرانس معتقد بودند که اگر اینترنت ایران تحریم شود، ارتباط مردم با ادارات، دانشگاه‌ها و بقیه سازمانها قطع می‌شود و به معنای واقعی ایران فلج می‌شود اما رئیس جمهور امریکا با این طرح مخالفت کرد و با یک سخنرانی قاطعانه تحریم فضای مجازی ایران را به طور کامل از دستور کار خود خارج کرد.
 
مؤمن‌نسب با اشاره به کنفرانس امریکا در سال 89 یادآور شد: خبرنگار نیویورک‌ تایمز در خصوص این کنفرانس به این اشاره کرد که پس از 15 دقیقه سخنرانی اوباما همه کسانی که موافق تحریم شدن فضای مجازی در ایران بودند، برای وی به مدت یک دقیقه دست زدند.
 
وی با اشاره به سلسله جلسات مقام معظم رهبری از سال 89 در خصوص فضای مجازی گفت: پس از برگزاری چند جلسه از این سلسله جلسات مقام معظم رهبری، سرانجام در 17 اسفند ماه سال 90 شورای عالی فضای مجازی تأسیس شد همچنین لازم به ذکر است که 25 نفر از مسئولان کشور که تقریباً تمام قوا را شامل می‌شدند، عضو این شورای عالی شدند.
 
این کارشناس فضای مجازی با اشاره به 40 دستور مقام معظم رهبری پس از تأسیس شورای عالی فضای مجازی اظهار کرد: در اول فروردین سال 91 یعنی حدود 13 روز پس از تأسیس شورای عالی فضای مجازی، اوباما در قالب پیام نوروزی به مردم ایران 10 دستورالعمل را برای کشور صادر کرد؛ این 10 دستورالعمل اوباما دقیقاً در برابر 40 فرمان مقام معظم رهبری بود که متأسفانه باید بگویم تمام دستورالعملهای اوباما با نظم در کشور اجرایی‌ شد اما حتی یک مورد از فرمانهای مقام معظم رهبری در کشور به خوبی اجرا نشده و در برخی موارد مغایر آنها انجام گرفته است؛ این را هم بگویم که 40 فرمان مقام معظم رهبری از ساده‌ترین و پیش‌پا افتاده‌ترین مسائل این فضا بود که هر کسی می‌تواند آن را بفهمد و اجرا کند که متأسفانه تا به حال چنین نشده است.
 
وی با اشاره به مسائل حاشیه‌ای از سال 90 تا 92 که در شورای عالی فضای مجازی اتفاق افتاد، عنوان کرد: این حاشیه‌پردازیها در این شورا موجب شد که هیچ حرکت و اقدامی در این شورا برای فضای مجازی انجام نشود؛ ما با دیدن این وضعیت نابسامان در شورای عالی فضای مجازی، تصمیم بر تشکیل جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی در سال 92 را گرفتیم.
 
مؤمن‌نسب با اشاره به سخنان سال گذشته مقام معظم رهبری خطاب  به رئیس‌جمهور درباره فضای مجازی خاطرنشان کرد: خلاصه سخنان مقام معظم رهبری دو نکته را بیان می‌کرد که این دو نکته به وجود آمدن شبکه ملی اطلاعات و تقسیم کار برای به وجود آوردن آن و نیز اختصاص یافتن بخش صوت و تصویر در فضای مجازی منحصراً به صدا و سیما بود؛ در واقع در بخش صوت و تصویر شورای عالی فضای مجازی هیچ اختیاری ندارد و منحصراً در دست صدا و سیما باید باشد که متأسفانه چنین نیست.
 
وی با اشاه به اینکه عمده‌ترین مشکل ما در فضای مجازی و مسائل حاشیه‌های آن، مطالبه‌گری است، متذکر شد: همواره مطالبه‌گری در کشور ما به عنوان بهترین روش برای دشمن وجود داشته است؛ این حجمه شبکه‌های مجازی، ایمیلها، اکانتها و ... از مطالبه‌گری سرچشمه می‌گیرد.
 
این کارشناس فضای مجازی در پایان خاطرنشان کرد: رکن انقلاب اسلامی داشتن استقلال است که متأسفانه این استقلال نه تنها در فضای مجازی وجود ندارد بلکه به گونه‌ای ما مستعمره دشمن در این فضا هستیم؛ گامهای خوبی در این مسیر برداشته شده است اما کافی نیست و نیازمند تلاش بیشتری است.
 
شایان ذکر است متن بیانیه‌ جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی در سال 92 مجدداً در اثنای این نشست قرائت شد که در ادامه آمده است:
 
«مسئولان ما باید بدانند که انقلاب ما محدود به ایران نیست. انقلاب مردم ایران نقطۀ شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمداری حضرت حجت ــ ارواحنافداه ــ است. از طرفی در دنیای اسلام، جوانان عصر ارتباطات و عصر اینترنت که با مسائل دور از محیط خود به‌راحتی می‌توانند ارتباط بگیرند، دنبال این هستند که دربارهٔ مسائل انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی و دربارهٔ معمار این بنای عظیم، مطالب بیشتری بدانند؛ در نتیجه از جملۀ مهمترین تکالیف همه ما استفاده حداکثری از فضای‌مجازی به‌منظور ارتباط و همکاری وسیع و هدفمند با ملتها، خصوصاً ملل مسلمان، در جهت ترویج و تحقق گفتمان انقلاب اسلامی و برنامه‌ریزی برای گسترش هدفمند ارتباطات و همکاریهای جهانی با ملتها اعم از نخبگان و توده مردم از طریق فضای‌مجازی در چارچوب گفتمان انقلاب اسلامی است.
 
در این راه روشن، نکته‌ای که وجود دارد این است که نظام اسلامی با مبارزه به‌وجود آمد، بدون مبارزه این نظام تحقق‌پذیر نبود؛ همهٔ آرزوهای بزرگ در دنیا همین‌جور است. حفظ نظام و پایداری نظام هم با مبارزه به‌وجود آمد؛ اگر مبارزهٔ مردم نبود، اگر مبارزهٔ امام نبود، اگر مبارزهٔ مسئولان در میدانهای مختلف نبود، این نظام باقی نمی‌ماند و از بین می‌رفت؛ پس کار من و شما ادامهٔ آن مبارزه است و بدون مبارزه نمی‌توانیم به آن هدف‌ها دست پیدا کنیم و تا بانگ لااله‌الاالله و محمد رسول‌اللّه بر تمام جهان طنین نیفکند مبارزه هست و تا مبارزه در هر جای جهان علیه مستکبرین هست ما هستیم؛ البته مبارزهٔ صمیمی، جدی و خردمندانه.
 
خدای والا هم مژده داده است که اگر مبارزه کنید، اگر صبر کنید، اگر به خدای متعال توکّل کنید، در جایی که گمان آن را نمی‌برید و امید آن را ندارید، به شما قدرت خواهیم داد. از 17 اسفند 1390 چند سال می‌گذرد؛ در این روز، به عناوین بسیاری از مقامات کشور، عنوان تازه‌ای افزوده شد و امام خامنه‌ای فرمان تأسیس شورای عالی فضای‌مجازی در برترین تراز را صادر فرمودند. گفتار امام بارها گفته و بازگفته شده است که فضای‌مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد و اداره فضای مجازی کشور نیازمند حرکتی انقلابی است؛ گرچه علی‌الظاهر چشم‌داشتن به درک این پیام برجسته توسط مسئولان کشور، دور از انتظار است.
 
این بی‌توجهی دردآور مسئولان، انگیزه شد جوانان مؤمن و انقلابی همزمان با زادروز نجات‌بخش بشریت اراده کنند، جبهه انقلاب اسلامی در فضای‌مجازی را با آرمان ایجاد دگرگونی بنیادین در زیرساختها و محتوای فضای‌مجازی و گفتمان‌سازی و پیگیری نهضتِ مطالبه بر محور فرمانهای امام خامنه‌ای، پایه‌ریزی کنند. این جبهه پس از مرزبندی صحیح و صریح با جبههٔ دشمن مأموریتهای خود را در مواجهه فعال و مبتکرانه با جبههٔ پرقدرت غربی و جبههٔ استکبار و جبهه فرهنگی دشمن و تهاجم نوبه‌نو و سازمان یافته از سوی دشمن تعریف می‌کند و با حضور قوی و هدفمند درمجامع و سازمانهای جهانی و ایجاد ائتلاف قوی مرکب از ملتها و دولتها در جهت کاهش حاکمیت قدرتهای بزرگ در عرصه اینترنت و به وجود آمدن بستر عادلانه و اخلاقی برای استفاده از این ابزار توسط همه ملتها و دولتها و همچنین تأمین حقوق ملت ایران در این عرصه اقدام خواهد کرد.
 
اهداف جبهه انقلاب اسلامی در فضای‌مجازی بدین شرح است: 1- مواجه فعال و مبتکرانه و حضور خلاقانه در فضای‌مجازی، از نظر فنی و محتوایی. 2- به حداقل رساندن اتکای فنی کشور به کشورهای دیگر در فضای‌مجازی از طریق تولید سیستم‌عامل بومی و طراحی سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای مناسب دیگر. 3 -کاهش مراجعه کاربران ایرانی به اینترنت جهانی از طریق اجرای شبکه ملی اطلاعات، آی پی تی وی، آی پی مدیا و پروژه‌های دیگر و راه‌اندازی و تقویت جایگزینهای مناسب برای سرویسهای خارجی از جمله راه‌اندازی یا تقویت حداقل یک موتورجستجو و چندین سرویس ایمیل قوی و قابل رقابت با نمونه‌های مطرح خارجی.
 
4 - آموزش عمومی، فرهنگ‌سازی و هشیارسازی مردم در مورد مخاطرات فضای‌مجازی از طریق تولید تارنماهای آموزشی قوی و جذاب و اقدامات متناسب دیگر. 5 - مقدم داشتن محتوا نسبت به زیرساختها و تولید وسیع و زاینده محتوای مفید در فضای‌مجازی. 6 - استفاده حداکثری از نیروها و تشکلهای مردمی حزب‌اللهی با هدف استفاده از فرصت‌های فضای‌مجازی و ایجاد باشگاه‌ها، کانونها و انجمنهای عمومی و تخصصی. 7 - مسلط کردن کشور بر دروازه‌های ورودی و خروجی فضای‌مجازی، به نحوی که امکان ارتباطات رمز شده و دور زدن سامانه فیلترینگ کشور وجود نداشته باشد. 8 - دستیابی به بالاترین سطح از امنیت و سلامت در فضای‌مجازی از طریق تولید سامانه ضدبدافزار بومی و تقویت و بالا بردن سرعت و دقت سامانه‌های پالایش محتوای مضر. 9 -در نظر گرفتن شرایط جنگ فرهنگی از طریق تولید بازی‌های رایانه‌ای قوی و جذاب و حاکم کردن روحیه جهادی و گسترش تعامل و هم‌افزایی در میان نهادها و فعالان فضای‌مجازی. 10 - صیانت از زیرساختهای حیاتی در برابر حملات اینترنتی و جلوگیری از نقض حریم خصوصی و سرقت اطلاعات کاربران. 11 - ارتباط و همکاری با ملتها از طریق ایجاد گروه بزرگ و قوی از پایگاه‌های خارجی هماهنگ با سیاستهای جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های گوناگون به ویژه عرصه فرهنگی. 12 - ایجاد ائتلاف قوی از ملتها و دولتهای جهان با هدف تشکیل سازمان جهانی اینترنت و از میان بردن انحصار امریکا در فضای‌مجازی.
 
عملاً و به‌صورت بالقوه تمامی مراکز و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی، خبری و اینترنتی و تشکلهای مردمی علمی، فرهنگی و سیاسی عدالت‌خواه و انقلابی به صورت همه‌گیر، تارنماها و دفترهای جبهه انقلاب اسلامی در فضای‌مجازی هستند و آحاد مردم و مظلومین عالم خصوصاً هرکس که با ظالم نمی‌سازد و از مظلوم دفاع می‌کند عضو این جبهه شمرده می‌شود.»
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ مرداد ۹۵ ، ۱۴:۰۴
گروه اجتماعی - رجانیوز: در پی گزارش روزشنبه روزنامه ایران با تیتر «روایت شبکه‌های اجتماعی و فیلترینگ» معاون قضایی دادستان کل کشور در امور فضای مجازی جوابیه‌ای ارسال کرده است. متن این جوابیه به شرح زیر است:
 
احتراماً نظر به اینکه در مطلبی که تحت عنوان «روایت شبکه‌های اجتماعی و فیلترینگ» با کد خبری 144404 در روزنامه ایران مورخ 16/5/95 منتشر شده است، نامه معاون اول محترم قوه قضائیه و برخی از سخنان تقطیع شده دادستان محترم کل کشور و مصاحبه‌های اینجانب، مبارزه با شبکه‌های اجتماعی و فشار به دولت تلقی شده است و با عنایت به اینکه این نوع نتیجه‌گیری مصداق بارز نشر اکاذیب محسوب می‌شود، دستور فرمائید در اجرای ماده 23 قانون مطبوعات نسبت به درج این پاسخ در همان صفحه وستون و با همان حروف اقدام نمایند:
 
1- تمامی سخنانی که به آن استناد شده است دلالت بر مبارزه با فساد و فحشا در شبکه‌های اجتماعی دارد. جای تعجب است که مبارزه با ارتکاب جرم در شبکه‌های اجتماعی مبارزه با شبکه‌های اجتماعی تلقی شده است.
 
2- از انصاف به دور است مبارزه با فسق و فجور و ارتکاب جرم در شبکه‌های اجتماعی، مبارزه با خود شبکه اجتماعی تلقی شود.
 
3- سال هاست در کشور ما بیش از 20 شبکه اجتماعی بومی، آزادانه مشغول فعالیت هستند و نهادهای قانونی مسئول مبارزه با جرم در فضای مجازی نه تنها کوچکترین مانعی برای فعالیت آنها ایجاد نکرده‌اند بلکه همیشه بر تقویت آنها تأکید کرده و از دولت خواسته‌اند زمینه فعالیت مردم در این شبکه‌ها و مهاجرت آنها از شبکه‌های خارجی به داخلی را فراهم نمایند و این دلیل کذب بودن ادعای کسانی است که مدعی فشار بر دولت برای شبکه‌های اجتماعی هستند و می‌گویند: «از روز نخست عده‌ای معتقد بودند که باید با شبکه‌های اجتماعی مبارزه کرد» آیا این عوام فریبی نیست که عده‌ای مبارزه با ترویج فساد و فحشا و ارتکاب جرم در شبکه‌های اجتماعی رامبارزه با اصل «شبکه‌های اجتماعی» به جامعه معرفی کنند.
 
4- همانگونه که دادستان محترم کل کشور تأکید کردند نباید به مردم آدرس غلط داد و نباید اقدام نهادهای قانونی برای مبارزه با جرم و جنایت در قسمت تاریک شبکه‌های اجتماعی را فشار به دولت تلقی نمود مگر خدای ناکرده دولت حامی جرم و جنایت و فسق و فجور در شبکه‌های اجتماعی است که عده‌ای این‌گونه اقدامات را فشار به دولت تلقی می‌کنند.
 
5- بر کسی پوشیده نیست که برخی افراد فاسد و معاند از «رها و غیرقابل کنترل بودن برخی از شبکه‌های اجتماعی خارجی» سوء‌استفاده کرده و مبادرت به انتشار محتوای مستهجن و محتوای علیه مقدسات و علیه امنیت کشور می‌نمایند و برخی از این شبکه‌ها را به بستر امنی برای هماهنگی ارتکاب جرایم سازمان یافته مانند قاچاق مواد مخدر، اقدامات تروریستی، تشکیل باندهای فساد اخلاقی و غیره تبدیل نموده‌اند. آیا اگر نهادی در اجرای وظایف قانونی خود به دنبال نظام مند کردن شبکه‌های اجتماعی خارجی و الزام آنها به تبعیت از قوانین و مقررات کشور و برخورد با شبکه‌های جاسوسی صهیونیستی باشد، باید تلاش‌های قانونی آنها فشار به دولت تلقی شود.
 
6- تأکید می‌کنم هیچ نهادی در کشور با فعالیت شبکه‌های اجتماعی مخالف نیست و ادعای مبارزه برخی از نهادهای کشور با شبکه‌های اجتماعی ادعایی کذب و دور از واقعیت است. دولت محترم و خصوصاً وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید تمام سعی و تلاش خود را برای تقویت شبکه‌های اجتماعی داخلی به عمل آورده و زمینه فعالیت آزادانه و شاداب مردم در این شبکه‌ها را فراهم نموده و کوتاهی و قصوری که در این زمینه وجود داشته است را جبران نماید.
 
7- قطعاً تقویت شبکه‌های اجتماعی داخلی و حمایت از فعالیت آزادانه و قانونمند مردم در شبکه‌های اجتماعی داخلی علاوه بر اینکه توطئه‌های دشمن در زمینه تهاجم فرهنگی و ایجاد ناامنی، جاسوسی و دستیابی به اطلاعات ارزشمند کشور را خنثی خواهد کرد، موجب شکوفایی مادی و معنوی در فضای مجازی خواهد شد بنابراین تقویت شبکه‌های اجتماعی داخلی و فراهم کردن زمینه فعالیت مردم در این شبکه‌ها خدمت بزرگی به کشور است و هرگامی که برخلاف این جهت برداشته شود جنایت به کشور بوده و خائنین عاقبت روسیاه خواهندشد.
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ مرداد ۹۵ ، ۱۲:۰۹
عده‌ای هستند که به توان ایرانی اعتقاد ندارند، در حالی‌که اگر حمایت شویم به علت اینکه دانش فنی داریم نه‌تنها می‌توانیم گوشی همراه تمام ایرانی به مردم ارائه کنیم، بلکه قادر هستیم تمام وسایل الکترونیکی را هم در خرمشهر بسازیم. مساحت کارخانه ما 20 هزار متر مربع است و هشت سالن تولید داریم و دستگاه‌های تمام مکانیزه را هم وارد کردیم و از تولید چیزی کم نداریم.
گروه اقتصادی - رجانیوز: مدیرعامل شرکت ارتباط همراه گویا اروند گفت: عده‌ای هستند که به توان ایرانی اعتقاد ندارند، در حالی‌که اگر حمایت شویم به علت اینکه دانش فنی داریم نه‌تنها می‌توانیم گوشی همراه تمام ایرانی به مردم ارائه کنیم بلکه قادر هستیم تمام وسایل الکترونیکی را هم در خرمشهر بسازیم.
 
به گزارش رجانیوز، حمید سعیدی مدیرعامل شرکت ارتباط همراه گویا اروند تولیدکننده گوشی‌های ایرانی جی‌ال‌ایکس ضمن تکذیب خبر اخراج 1900 نفر از کارکنان این شرکت با بیان این مطلب که «متأسفانه این خبر را بد رساندند» گفت: گفت‌وگویی با رادیو گفتگو داشتم مبنی بر اینکه 2 هزار نیرو در سال 93 تعدیل شده است و به صد نفر رسیدند و الان وضع بهتر شده و کم‌کم در حال برگرداندن تمام نیروها به شرکت هستیم.
 
کیفیت بهتر در تولید گوشی و خدمات پس از فروش
 
وی ادامه داد: در این مدت به تولیدات خود تنوع دادیم و سعی شده است محصولات با کیفیتی تولید کنیم، همچنین خدمات پس از فروش بسیار خوبی هم به صورت مستقیم به مردم ارائه می‌کنیم، به این صورت که گروهی از کارکنان شرکت حتی جزئی‌ترین موارد را هم به مصرف‌کننده آموزش حضوری می‌دهند.
 
سعیدی با بیان این مطلب که هم‌چنان کارخانه را در خرمشهر حفظ کردیم و به فعالیت خود ادامه می‌دهیم ابراز امیدواری کرد: تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم و فقط انتظار حمایت از سوی دولت و مردم را داریم تا بتوانیم افقی را که مبنی بر استخدام 5 هزار نیرو ترسیم کردیم محقق کنیم.
 
تعرفه های گوشی همراه از 60 درصد به پنج درصد رسیده است
 
وی با ابراز تأسف از اینکه دولت کمکی به شرکت نکرده است، دو راهکار جلوگیری از قاچاق و بالارفتن تعرفه گوشی‌های وارداتی را از عوامل مؤثر به تولید گوشی‌های داخلی برشمرد و افزود: متأسفانه تعرفه‌های گمرکی گوشی‌های همراه از 60 درصد به پنج درصد یعنی پایین‌ترین تعرفه گمرکی رسیده است و چون پنج درصد حداقل تعرفه گمرکی است نمی‌توانند آن را بردارند، وگرنه آن را صفر می‌کردند! 
 
عده ای هستند که به توان ایرانی اعتقاد ندارند
 
مدیرعامل شرکت ارتباط همراه گویا اروند با بیان این مطلب که دانش و فرهنگ و هوش و ذکاوت ایرانی بالاتر از خیلی از کشورهای تولید گوشی در دنیا است تصریح کرد: عده‌ای هستند که به توان ایرانی اعتقاد ندارند، در حالی‌که اگر حمایت شویم به علت اینکه دانش فنی داریم نه‌تنها می‌توانیم گوشی همراه تمام ایرانی به مردم ارائه کنیم، بلکه قادر هستیم تمام وسایل الکترونیکی را هم در خرمشهر بسازیم. 
 
وی ادامه داد: مساحت کارخانه ما 20 هزار متر مربع است و هشت سالن تولید داریم و دستگاه‌های تمام مکانیزه را هم وارد کردیم و از تولید چیزی کم نداریم. فقط حمایت می‌خواهیم تا بتوانیم روز به روز بر توسعه و پیشرفت خود ادامه بدهیم. 
 
استقبال مردم از گوشی‌های جی‌ال‌ایکس «خیلی عالی» است
 
سعیدی استقبال مردم از گوشی‌های جی‌ال‌ایکس را «خیلی عالی» توصیف کرد و با اعلام خبر تولید گوشی جدید با نام ماد افزود: استقبال از این گوشی چنان زیاد است که ما نمی‌توانیم با این تعداد خط تولید به تقاضاها پاسخ دهیم و مجبور شدیم تحویل آن را نوبتی کنیم، یعنی وقتی خریدار ثبت نام می‌کند، یک ماه دیگر گوشی را تحویل می‌گیرد. 
 
وی ادامه داد: شرکت قادر به تولید روزانه تنها 300 تا 500 دستگاه از این گوشی است، در حالی‌که تقاضا از این تعداد خیلی بیشتر است.
 
در تبلیغات ضعف داریم/ قیمت پایین گوشی های جی ال ایکس به خاطر حذف واسطه‌هاست
 
مدیرعامل شرکت ارتباط همراه گویا اروند با تأیید ضعف در تبلیغات تأکید کرد: تبلیغات ما مشکلاتی داشته است، الان هم داریم با چند رسانه صحبت می‌کنیم که تبلیغات مؤثرتر و بهتری را کلید بزنیم. 
 
وی در همین زمینه افزود: ما می‌خواهیم مردم بدانند گوشی‌ای را که با قیمت 400هزار تومان به دست مردم می‌رسانیم به خاطر کیفیت پایین آن نیست، بلکه این گوشی‌ها از تولید به مصرف است و واسطه‌ها حذف شده‌اند.
 
این در حالی است که گوشی‌های این کارخانه باکیفیت و با تکنولوژی روز دنیا تولید می‌شود و قیمت برند خارجی آن با همان مشخصات سه برابر است.
 
سعیدی ادامه داد: همان شرکت تایوانی که قطعات سامسونگ و هوآوی را تأمین می‌کند قطعات اصلی جی‌ال‌ایکس را هم تأمین می‌کند. از نظر اندروید هم همان اندروید گوگل است که همه شرکت‌ها از همین سیستم عامل استفاده می‌کنند و کسی نیست که بگوید اندروید من بهتر است.
 
در صدد بومی سازی کامل هستیم
 
وی در پایان ضمن واکنش به این خبر که گوشی‌های جی‌ال‌ایکس چینی است با بیان این مطلب که40 درصد از قطعات گوشی بومی‌سازی شده است خاطرنشان کرد: هرچقدر به سمت جلوتر برویم و حمایت شویم تعداد قطعات بیشتری را بومی‌سازی می‌کنیم. الان برد، قاب‌های پلاستیکی، رنگ‌های یو وی، سیلیکون و... در کارخانه تولید می‌شود و در حال حرکت به سمت بومی‌سازی کامل هستیم، الا مواردی که برای ما محدودیت قائل شوند.
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ مرداد ۹۵ ، ۰۹:۱۹
هر فرهنگی، برای تعریف خود، دست به فعالیت‌ها و رفتارهای فرهنگی خاصی می‌زند تا او را از سایر فرهنگ‌ها "متمایز و قابل تشخیص" کند. اما امروزه، به واسطه‌ی این‌که خیلی از افراد از فرهنگ پوشش، موسیقی، فیلم و سایر مظاهر فرهنگیِ مربوط به فرهنگ خودشان پیروی نمی‌کنند، تشخیص اینکه فرد به کدام دسته‌ی فرهنگی تعلق دارد کاری دشوارتر شده است.
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۲
کد خبر: ۲۰۱۱۲

گروه فرهنگ و جامعه گرداب: یکی از اثراتی که فضای مجازی داشته است، از میان برداشتن مرزهای جغرافیایی و فرهنگی است. درگذشته، افرادی که در یک محدوده‌ی جغرافیایی کشوری، شهری و حتی روستایی خاصی بودند، از فرهنگ مربوط به همان محدوده نیز پیروی می‌کردند. اما با گسترش فضای مجازی، این مرزها از میان رفتند و رفته رفته، فرهنگ افراد و گروه‌ها –به خصوص جوانان که کاربران اصلی فضای مجازی هستند- به هم شبیه‌تر شد؛ تا جایی که بسیاری از صاحب‌نظران حوزه‌ی ارتباطات، عقیده دارند که فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، بخشی از پروژه‌ی «امریکایی شدن» بود تا فرهنگ تمام مردم دنیا را به فرهنگ امریکا نزدیک کند.


بلایی که شبکه های اجتماعی و فضای مجازی بر سر فرهنگ یک جامعه می‌آورد/ فرهنگ بومی در بوته فراموشی

در واقع، این دسته از افراد عقیده دارند که فضای مجازی، یک استاندارد فرهنگی را به عنوان حالت طبیعی و نرمال معرفی می‌کند و این استاندارد، همان فرهنگ امریکایی است. این دانشمندان، معتقدند که این پروژه با ساخت فیلم‌های هالیوودی، بازی‌های رایانه‌ای و سایر مظاهر ارتباطات جدید، در ارتباط است و یکدیگر را کامل می‌کنند.

مد و مدگرایی

هر فرهنگی، نشانه‌ها و مظاهری را برای خود تعریف می‌کند تا به واسطه‌ی آن از سایر فرهنگ‌ها متمایز شده و در واقع، مرزهایی میان فرهنگ خود و فرهنگ دیگری تعریف نماید. یکی از این نشانه‌ها، نحوه‌ی پوشش افراد پیرو یک فرهنگ است. به وسیله‌ی همین پوشش، ما به راحتی می‌توانستیم، اقوام مختلف را از یکدیگر تشخیص دهیم. حتی در تاریخ فعالیت‌های اجتماعی، ما این دست از تعاریف فرهنگی برای خود را در رفتار خرده‌فرهنگ‌ها به راحتی می‌توانیم تشخیص دهیم. مثلا، زمانی که در دهه‌ی 1970، جنبش هیپ‌هاپ در میان جوانان نیویورکی رشد پیدا کرد، نوع پوشش، موسیقی و فعالیت‌های هنری خاصی[1] را بسط و گسترش دادند. بنابراین، هر فرهنگی، برای تعریف خود، دست به فعالیت‌ها و رفتارهای فرهنگی خاصی می‌زند تا او را از سایر فرهنگ‌ها "متمایز و قابل تشخیص" کند. اما امروزه، به واسطه‌ی این‌که خیلی از افراد از فرهنگ پوشش، موسیقی، فیلم و سایر مظاهر فرهنگیِ مربوط به فرهنگ خودشان پیروی نمی‌کنند، تشخیص اینکه فرد به کدام دسته‌ی فرهنگی تعلق دارد کاری دشوارتر شده است؛ امروزه به سختی می‌توان ویژگی‌های "جوانِ ایرانی" را برشمرد.

 

بلایی که شبکه های اجتماعی و فضای مجازی بر سر فرهنگ یک جامعه می‌آورد/ فرهنگ بومی در بوته فراموشی

به عقیده‌ی نگارنده مد و پوشش، در میان مظاهر فرهنگی، از اهمیت بالاتری برخوردار است. زیرا در وهله اول بیش از سایر ویژگی‌های فرهنگی دیگر (مانند موسیقی، فیلم و غیره) حالتی خودآگاه و انتخابی دارد و در وهله بعد، در پوشش، ارتباطات بین فردی و تایید دیگران بیش از سایر موارد اهمیت دارد. بنابراین، برنامه‌ریزی برای نوع پوششی که افراد انتخاب می‌کنند تا از آن استفاده کنند، اهمیتی بیش از سایر موارد دارد.

چند عامل در گسترش نوعی پوشش خاص در حوزه‌ی فضای مجازی موثر است:

نخست این‌که در فضای مچازی برخی سایت‌ها، به بررسی پوشش خاص هنرمندان، می‌پردازد و تصاویر آن را در معرض عموم می‌گذارد. برای مثال، یکی از سایت های مطرح در حوزه سینما، در بیست‌ونهمین جشنواره‌ی فجر، تصویر تمامی بازیگرانی که بر روی "فرش قرمز" برج میلاد حضور پیدا کرده بودند را روی سایت بارگذاری و خوش‌پوش‌ترین آن‌ها را انتخاب می‌کرد. با توجه به تصاویر زنان بازیگری که در آن زمان بر خروجی سایت قرار گرفت، به راحتی می‌توان ویژگی‌های مشترکی را در پوشش آن‌ها یافت و به واسطه‌ی آن، تلاش کرد تا ظاهری شبیه آن‌ها داشت. هیمن موضوع که زنان در دوره‌ی خاصی از سال، از آرایش مو و صورت خاصی استفاده می‌کنند نیز حاکی از فعالیت‌های فضای مجازی است. چرا که سابقا، اگر فعالیتی در حوزه‌ی پوشش و آرایش مو و صورت وجود داشت، سلیقه اثرگذارترین عامل بود و "قاعده‌ای" وجود نداشت.

دومین عامل  که در فضای مجازی بر نوع پوشش و گرایش به مد و مدگرایی تاثیرگذار بسزایی دارد، فعالیت گروه‌های طراحی و فروش لباس است که از طریق همین حوزه فعالیت کرده و محصولات خود را به فروش می‌رسانند. دسترسی به محتوای این فروشگاه‌های مجازی بسیار راحت بوده و با نگاهی گذرا به این فروشگاه‌ها، می‌توان شکل اصلی و کلی پوشاکی که افراد از آن استقبال‌ زیادی می‌کنند، مشاهده کرد. برای مثال، استقبال از مانتوهای جلوباز و یا ساپورت، یکی از عواملی بود که توسط این فروشگاه‌های مجازی تقویت شد و بر میزان فروش خود این فروشگاه‌ها نیز اثر گذاشت. در بسیاری از این طراحی‌ها، مشاهده می‌شود که مانتوها یا جلوباز هستند و یا از ساپورت در طراحی آن‌ها استفاده شده است. نظارت بر این ناهنجاری ها، زمانی که از فضایی مانند سایت، برای راه‌اندازی و کسب درآمد استفاده می شود به این دلیل که عموما نیامند سازوکاری قانونی و مجوز برای فعالیت است، تا حدودی وجود دارد ولی زمانی که از مجرای سایت‌ها خارج شده و به حوزه‌هایی مانند فیس‌بوک و اینستاگرام می‌رسد، به عنوان مسئله‌ای جدی‌تر بروز می‌نماید.

سومین عامل که به عقیده‌ی نگارنده مهم‌ترین عامل نیز هست، فاصله‌ی میان حوزه‌های قانونی خرید پوشاک و حوزه‌های مجازی و غیرقانونی آن است. در واقع، تلاش جمهوری اسلامی، برای ارائه پوششی مناسب و درخور زن و مرد ایرانی مسلمان به مردم، بسیار محدود بوده و نتوانسته است همه‌ی مخاطبان را جذب کند. این عامل باعث می‌شود که بسیاری از افراد، به جای اتکا به سبک و نوع پوششی داخلی، به سبک و نوع پوششی خارجی روی بیاورند. به علاوه، همین فاصله و نیز جذابیت و زیبایی بیش‌تر سبک‌های پوششی‌ای که از مجاری غیرقانونی به بازار پوشاک وارد می‌شود، باعث می‌شود که گرایش افراد به این دو سبک از پوشش متوازن نبوده و تفاوت‌های فاحشی با یکدیگر داشته باشند.

نتیجه‌گیری

باید بپذیریم که نوعی پوشش خاص در میان کشورها به صورت مشترک وجود دارد که با توجه به محدودیت‌های قانونی و فرهنگی هر کشوری، این ویژگی‌ها و پوشش‌ها تا حدی تغییر می‌کند ولی عناصر اصلی آن حفظ می‌شوند. این اثرپذیری از فرهنگ‌های دیگر در مظاهر فرهنگی و به خصوص نوع پوشش، چندین نتیجه اثر دارد که یکی از آن‌ها، درجه‌بندی فرهنگ‌ها به فرهنگ‌های "دست اول" و "تاثیرگذار" و فرهنگ‌های "دست دوم" و "اثرپذیر" است. این خود نتایج فرهنگی بسیار زیاد به بار می‌آورد که یکی از آن‌ها، از بین رفتن توانایی فرهنگ‌های اثرپذیر در ایجاد مظاهر فرهنگی مختص خود است. در نتیجه، همواره این دسته از فرهنگ‌ها، به دنبال محتواهای فرهنگی‌ای هستند که به آن‌ها دیکته شده و آن‌ها از آن پیروی کنند. این، در سطحی کلان‌تر، قدرت خلاقیت و در نتیجه تولید فکری کشور را پایین آورده و به سمت تخریب مرزهای فرهنگی کشور حرکت می‌کند.



[1] گرافیتی، موسیقی رپ، استفاده از DJ و بسیاری از فعالیت‌های دیگر، توسط همین گروه از جوانان رشد پیدا کرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ مرداد ۹۵ ، ۱۸:۰۱

به گزارش گرداب، حسن نجفی سولاری در نشست سومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی در خصوص چرایی و چگونگی وجود و حضور در اینترنت اظهار داشت: در این خصوص چند گروه فکری در کشور داریم.

وی ادامه داد: گروه اول معتقدند که اینترنت مانند زیست‌بوم دومی است که باید مانند اقتصاد آزاد گذاشته شود تا در این رهاشدگی تعادل خود را پیدا کند. گروه دوم می‌گویند اینترنت مانند ماشینی است که برای استفاده از آن باید قوانین راهنمایی و رانندگی را بدانیم چرا که در این سیستم تصادف، گرفتاری یا حتی مرگ قطعی خواهد بود و ما مسئول حضانت از مردم هستیم.

رئیس سابق مرکز توسعه اطلاعات و فناوری‌های دیجیتال با اشاره به اعتقاد گروه سوم در این زمینه گفت: گروه سوم معتقدند که اصلاً به اینترنت نیازی نداریم و این فناوری را نمی‌خواهیم، اما گروه دوم برای اعتقاد خود راهکار دارد و اصول و قوانین آن را نیز مشخص کرده است، پس مشکل فعلی ما کجاست؟ علت این است که برخی مایل نیستند فناوری‌های قدرتمندانه به دست ایران ایجاد شود و خود بتوانیم سهمی در تولید نرم‌افزار و سخت‌افزار این حوزه داشته باشیم، وقتی به مجلس بودجه می‌دهیم سهم تولید محتوای فضای مجازی چقدر است؟

نجفی افزود: یکی از وجوه شبکه ملی اطلاعات تولید محتواست، چرایی وجود حضور در اینترنت واضح است اما در مورد چگونگی حضور در این فضا بی‌تکلیف هستیم چرا که عده‌ای قائل به تکنولوژی بومی نیستند.

رضا تقی‌پور عضو شورای شهر تهران نیز در این خصوص گفت: آنچه مشکل ما است، باور به چرایی حضور در اینترنت است و اینکه برخی مسئولان باور ندارند که شبکه ملی اطلاعات یک برگ برنده در این زمینه است، متأسفانه مرجع این افراد غرب است که در نقل قول‌های‌شان نیز بسیار از کشورهای غربی صحبت می‌کنند، لذا شاخص‌های غربی در این حوزه بیشتر جلوه می‌کند.

وی افزود: ما بارها گفته‌ایم که شبکه ملی اطلاعات تغییر زیرساخت‌های اصلی کشور از اینترنت به شبکه بومی خودمان است و اینترنت کنار آن باقی خواهد ماند. ما برای 80 درصد از اقدامات‌مان اصلاً نیاز به اینترنت نداریم، اما متأسفانه در عمق دل مسئولان اعتقاد به رهاشدگی اینترنت وجود دارد، این در صورتی است که غرب در سال 2011 مسئله حفاظت از کودکان در برابر آسیب‌های اینترنت را مطرح می‌کند.

عضو شورای شهر با اشاره به اینکه آسیب‌های مذکور در خصوص خانواده، جامعه و امنیت اخلاقی نیز وجود دارد، گفت: متأسفانه این آسیب‌ها به‌دلیل اصل قضیه رهاشدگی اینترنت است.

تقی‌پور تصریح کرد: محیط فرهنگی ما با غرب 180 درجه متفاوت است، پس نمی‌توانیم در یک محیط از مزایا به‌شکل یکسان استفاده کنیم، ما نباید هزینه گزاف و پول پهنای باند اینترنت را به شهروندانمان تحمیل کنیم. امروز در کشور ما 20 درصد از پهنای باند اینترنت در اختیار تلگرام است، شبکه‌ای که متعلق به یک فرد صهیونیستی و سرورهای آن در انگلیس و هلند است. متأسفانه اطلاعات خانواده‌های ما در این فضاست و ماهیانه یک میلیون دلار به تلگرام سوبسید می‌دهیم. وقتی می‌گوییم شبکه ملی اطلاعات یعنی پهنای باند فراوان و ارزان برای همه شهروندان.

نجفی سولاری در ادامه افزود: وقتی می‌گوییم شبکه ملی اطلاعات منظور یک فناوری بومی که مجموعه‌ نیازهای متنوع و خدمات زیرساختی را در درون خانواده ملی ایران فراهم می‌کند که مزیت اولیه آن به‌جای دانلود استفاده از محتوای خودمان است. امتیاز دوم تحویل داده‌هاست که بازار بزرگ جهانی روی آن سوار شده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر شبکه ملی اطلاعات راه نیفتد اطلاعات ما در فضایی دیگر مورد استفاده و شاید سوءاستفاده دیگران قرار گیرد. امتیاز دیگر شبکه ملی اطلاعات این است که مطالبی که احتیاج داریم راحت‌تر و ارزان‌تر به مردم عرضه شود و همین‌طور از 29 آسیب فردی و اجتماعی که در فضای کنونی گریبانگیر نوجوانان و جوانان ما شده است، مصون باشیم.

تقی‌پور نیز خاطرنشان کرد: در این زمینه می‌توانیم از تجربیات سایر کشورها استفاده کنیم، متأسفانه تا به حال در این مسیر جدی حرکت نکردیم اما همان‌طور که مقام معظم رهبری پس از مذاکرات به مسئله نفوذ اشاره کردند در این فضا نیز باید مراقب نفوذ باشیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ مرداد ۹۵ ، ۱۸:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۰۴
به گزارش گرداب، پس از مطرح شدن موضوع حذف شبکه ملی اطلاعات از پیش‌نویس برنامه ششم توسعه و پیرو این حذف ابهامات پیش‌آمده درباره بودجه این شبکه در سال 95، معاون وزیر ارتباطات که متولی اجرای شبکه ملی اطلاعات است توضیح داد که بودجه این پروژه در سال آینده نیز تامین خواهد شد و تعهد داد که شبکه ملی اطلاعات در بودجه سال 95 بی‌اعتبار نخواهد ماند.

اگرچه برات قنبری معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزیر ارتباطات در پاسخ به پرسشی برای تایید این گفته همکار خود، اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: من خبر ندارم و اساسا وظیفه خاصی در وزارتخانه ندارم.

حذف شبکه ملی اطلاعات از برنامه ششم+سند/ وزیر ارتباطات چه چیزی را انکار می‌کند؟با گذاشتن اصل بر اطمینان، تکلیف بودجه این پروژه مشخص شد اما پرسش درباره علت حذف شبکه ملی اطلاعات از برنامه ششم هنوز بی‌پاسخ مانده بود که اخیرا وزیر ارتباطات در واکنش به این موضوع اعلام کرده: « به هیچ عنوان تکالیف این وزارتخانه در برنامه ششم توسعه برای این پروژه حذف نشده است و هیچ‌گونه مشکل بودجه‌ای نیز این شبکه ندارد. در این زمینه موضوع مربوط به زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات خوب پیش می‌رود، اما پروژه‌هایی که باید یکی پس از دیگری بر روی این شبکه اجرایی شود، تنها مختص وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیست. شبکه ملی اطلاعات دارای بخش‌های مختلفی است و تمامی دستگاه‌های اجرایی باید تأمین محتوا کنند تا مردم تمامی نیازمندی‌های خود را از طریق شبکه ملی اطلاعات و در داخل کشور تهیه کنند. آن زمان است که می‌گوییم شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی شده است و ما به دنبال رسیدن به این هدف هستیم.»

صحبت‌های وزیر ارتباطات در مقام سخن مانند همیشه بر عزم این وزارتخانه برای اجرای شبکه ملی اطلاعات تاکید دارد اما معیار، ارزیابی عملکرد و اخیرا نیز تدبیر این وزارتخانه در برنامه ششم خواهد بود.

تنها احتمال برای نشانی وزیر از شبکه ملی اطلاعات در برنامه ششم، می‌تواند بند 3 پیش‌نویس احکام فاوا برنامه ششم توسعه باشد که این بخش نیز اشاره به زیرساخت ارتباطی تعامل اطلاعاتی بین دستگاه‌های اجرایی و تمرکز بر دولت الکترونیک دارد و حتی کاربرد این شبکه برای کاربران و اهداف شبکه ملی اطلاعات در برنامه پنجم را نیز ادامه نمی‌دهد.

در برنامه پنجم آمده بود: «60 درصد خانوارها و 100 درصد کسب‌و‌کارها باید تا پایان برنامه به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند.» که برنامه ششم در این زمینه ساکت است.

در بند 3 پیش‌نویس برنامه ششم آمده: «وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است تا سال دوم برنامه، تمام زیرساخت‌های لازم برای تعامل اطلاعاتی بین دستگاه‌های اجرایی اعم از شبکه ملی اطلاعات، مرکز ملی تبادل اطلاعات NIX=National) Information exchange) و استانداردهای فنی را فراهم کند.»

این در حالی است که معیارهای اساسی برنامه ششم از سوی رهبر انقلاب مشخص شده و ایشان در سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه که به رئیس جمهور ابلاغ کرده‌اند در بخش امور فناوری اطلاعات و ارتباطات درباره شبکه ملی اطلاعات تاکید کرده‌اند:

«32- کسب جایگاه برتر منطقه در توسعه دولت الکترونیک در بستر شبکه ملی اطلاعات.

34- ایجاد، تکمیل و توسعه شبکه ملی اطلاعات و تأمین امنیت آن، تسلط بر دروازه‌های ورودی و خروجی فضای مجازی و پالایش هوشمند آن و ساماندهی، احراز هویت و تحول در شاخص ترافیکی شبکه به طوری که 50 درصد آن داخلی باشد.»

آیا از بند 3 پیش‌نویش برنامه ششم تاکیدات رهبری درباره ایجاد، تکمیل و توسعه شبکه ملی اطلاعات، تأمین امنیت آن، تسلط بر دروازه‌های ورودی و خروجی فضای مجازی، پالایش هوشمند، احراز هویت و و داخلی کردن 50 درصد ترافیک برداشت می‌شود؟

با توجه به تاکید رهبر انقلاب انتظار می‌رفت حداقل بندی با مضمون کامل دربرگیرنده اهداف شبکه ملی اطلاعات در نظر گرفته شود.

همچنان که در بند 37 سیاست‌های ابلاغی رهبری، «افزایش سهم سرمایه‌گذاری زیرساختی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات تا رسیدن به سطح کشورهای برتر منطقه» نیز تاکید شده و وزارت ارتباطات با توجه به علاقه خود برای افزایش پهنای باند، در نخستین بند از پیش‌نویس احکام فاوا در برنامه ششم، به این موضوع پرداخته است.

در بند اول پیش‌نویس فاوا در برنامه ششم آمده: به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اجازه داده می‌شود به منظور کسب سهم مناسب از بازار پهنای باند منطقه از طریق شرکت ارتباطات زیرساخت نسبت به مشارکت و سرمایه گذاری در پروژه‌های فیبرنوری و سایر پروژه‌های زیرساختی بین المللی اقدام کند.

از آنچه که گذشت می‌توان نتیجه گرفت که وزارت ارتباطات در برنامه ششم اصل را بر اتمام شبکه ملی اطلاعات تا پایان برنامه پنجم گذاشته و پس از آن بر اجرای دولت الکترونیک که همواره مورد تمرکز این وزارت در دولت یازدهم بود، متمرکز شده و در نظر داشته بدون جلب توجه عمومی، پروژه شبکه ملی اطلاعات را تمام کند.

همچنان که بارها متولی اجرای شبکه ملی اطلاعات در وزارت ارتباطات، پیاده‌سازی و وجود این شبکه را رسما اعلام کرده است.

اما زمانی که به گفته مسئولان امر هنوز تعریف واحدی از شبکه ملی اطلاعات بین ناظر و مجری وجود ندارد، مجری مدعی اجرای چه شبکه‌ای است و مطالبه رسانه‌ای درباره ضرورت شفاف‌سازی تعریف شبکه ملی اطلاعات و عملکرد وزارت ارتباطات در این باره که همواره بی‌پاسخ مانده، بار دیگر احساس می‌شود.

رسانه به توجه به رسالت خود و در حد ابزاری که در دست دارد هنوز که زمان برای اصلاح و تغییر احکام فاوا در پیش‌نویس برنامه ششم وجود دارد، درباره مغفول ماندن شبکه ملی اطلاعات از برنامه‌ریزی برای پنج سال آینده هشدار می‌دهد اما در نهایت تصمیم‌گیری با مردان دولت و نظارت با نمایندگان ملت است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ مرداد ۹۵ ، ۱۷:۵۷
عدم اطلاع رسانی صحیح درباره اهداف، ویژگی ها و دستاوردهای پروژه «اینترنت ملی» موجب شد تا موجی از شایعات پیرامون این موضوع شکل بگیرد.
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۸
کد خبر: ۱۹۲۶۰
گروه سیاست گرداب؛ نوع و سطح استفاده از اینترنت، برای هر کاربری باتوجه به نیازهایش تعریف می شود. استفاده یک کاربر عادى از اینترنت عموما متمرکز بر بعد سرگرمی آن است. با اینترنت سراغ فیلم ها و عکس هاى جذاب یا سوژه هاى داغ خبرى می رود. به شبکه هاى اجتماعی وارد می شود و در وبلاگ هاى شخصی خود دست نوشته ها و مطالب مورد نظرش را منتشر می کند. اینترنت برای یک دانشجو، استاد دانشگاه، یک فرد دغدغه مند در حوزه علمی یا یک پژوهشگر وسیله ای برای جمع آوری اطلاعات، تبادل اطلاعات و یافته های خود با دیگران و همچنین آگاهی از صحت و سقم شایعات علمى است. تجار و بازرگانان می توانند از اینترنت جهت تسریع و تسهیل مبادلات مالی و آگاهی از محصولات سایر برندها براى واردات و صادرات محصولات خود استفاده کنند.

می توان مثال هاى بیشتری از کاربردهای اینترنت برای اقشار مختلف نیز ذکر کرد. در هر صورت باید بپذیریم اینترنت که عنوان یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین رسانه های عصر حاضر را به دوش می کشد، با ورود به فضای زندگی روزمره بسیاری از معادلات سنتی در حوزه هاى سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را بهم زده است.

نقش و نفوذ اینترنت به قدری اهمیت پیدا کرده است که می توان آن را یکی از عوامل لازم و ضروری و تاثیرگذار در توسعه یافتگی و همچنین عدم توسعه یافتگی بسیاری از محدوده های جغرافیایی از کشورها گرفته تا تقسیم بندی های جزیی تر از جمله مناطق روستایی دانست.

 
چرا اینترنت ملی؟

توقع مردم برای استفاده از اینترنتی پرسرعت در روزگاری که تقریبا تمامی بخش های زندگی به استفاده از این رسانه گره خورده است، بالاست. تعدادی از کشورهای توسعه یافته و در حال توسه برای رفع نیاز مردم و در عین حال ایجاد امنیت بیشتر در  حوزه فضای مجازی تصمیم به راه اندازی «اینترنت ملی» گرفته اند. با این وجود در کشور ما، در حوزه برنامه ریزی و فرهنگ سازی برای شناخت و استفاده از اینترنت، به دلیل عدم تخصصص مسئولین و کم کاری برخی نهادهای تصمیم گیرنده، سطحی از ناآگاهی عمومی به همراه شایعات عموما بی پایه و اساس نسبت به پروژه اینترنت ملی شکل گرفته است.

عدم اطلاع رسانی صحیح درباره اهداف، ویژگی ها و دستاوردهای پروژه «اینترنت ملی» موجب شد تا موجی از شایعات پیرامون این موضوع شکل بگیرد. فضای ایجاد شده علیه اینترنت ملی و عدم روشنگری مسئولان ذی ربط به تدریج به عدم اقبال مردم به راه اندازی پروژه اینترنت ملی منجر شد؛ تا جایی که بسیاری از تاخیر بوجود آمده در فاز اجرایی آن رضایت دارند. شاید این از معدود طرح هایی باشد که عدم تحقق وعده های مسئولین، موجب خوشحالی بخش عمده ای از مردم شود!

حقیقت آن است که اینترنت ملی با توجه به افزایش سرعت خدمات دهی در حوزه فضای مجازی می تواند تاثیرات مثبتی در افزایش سرعت توسعه بومی و ملی ما داشته باشد که در ادامه به آن اشاره خواهد شد. با این وجود آگاهی بسیاری از اینترنت ملی محدود به شایعاتی نظیر عدم ارتباط با اینترنت جهانی، محدودیت در آزادی بیان و مواردی از این قبیل می شود. در این بین نباید از داستان همیشگی نقش دستان پشت پرده در انحراف اذهان عموم غافل بود.

عجیب است که قشر روشنفکر غرب زده جامعه که در بسیاری از حوزه ها غرق در دستاوردهای غرب شده اند و به دنبال اجرای دستورالعمل های آنها برای توسعه کشور هستند نیز نسبت به اینترنت ملی رویکردی منفی دارند و از طلایه داران سپاه مخالفین اینترنت ملی بشمار می آیند.

آنها یا نمی دانند و یا خود را به نادانی زده اند ولی حقیقت این است که تعدادی از کشورهای توسعه یافته دنیا با طراحی هدفمند برای افزایش بهره وری و حفظ امنیت خود تصمیم به راه اندازی شبکه اینترنت ملی گرفته اند. این مساله از جمله دستاوردهای مثبتی است که غرب داشته و اجرای آن می تواند به سایر کشورهای درحال توسعه نیز کمک کند. با این وجود بنظر می رسد ذهن مطالبه گر قشر روشنفکر غرب زده در یک عملیات روانی و مهندسی شده به اشتباه افتاده است و برای معدود دفعات ممکن با مردم در یک مسیر قرار گرفته اند.

 

اینترنت ملی چه دستاوردی دارد؟

تامین امنیت

تامین امنیت از جمله مواردی است که با ورود فضای مجازی دیگر محدود به مرزهای جغرافیای و قراردادهای دنیای واقعی نمی شود. بسیاری از کشورهای دنیا با درک این مساله، بودجه های کلانی را به امر امنیت در حوزه فضای مجازی اختصاص می دهند. برای نمونه همانطور که در مطلبی که پیش تر گرداب منتشر شده، ذکر شده است اوباما برای تامین امنیت آمریکا در حوزه فضای مجازی در سال 2016، بودجه ای معادل 19 میلیارد دلار را از کنگره درخواست کرده است. راه اندازی شبکه ملی اطلاعات می تواند کمک بسزایی را برای ایجاد امنیت در حوزه فضای مجازی داشته باشد.

افزایش سرعت

افزایش سرعت نیز از دیگر دستاوردهای اینترنت ملی است که می تواند پاسخگوی نارضایتی مردم از سرعت پایین فعلی باشد.

کاهش هزینه های ملی و حتی شخصی

با انتقال سرورهای اینترنت به داخل کشور هزینه تبادل داده ها نیز پایین آمده و در نتیجه استفاده از اینترنت برای کاربران هزینه کمتری خواد داشت. یعنی کاربران اینترنت در داخل کشور با کمترین هزینه بیشتری سرعت را تجربه خواهند کرد.

دستیبابی به محیط سالم مجازی

با اینترنت ملی می توان محیطی ایمن و سالم برای جستجوهای اینترنتی فراهم کرد. این درحالی است که بسیاری از افراد دغدغه مند در این حوزه همیشه با بیان نگرانی خود از آزادی انتشار بسیاری از مطالب غیراخلاقی در اینترنت ابراز نگرانی کرده اند.

با این وجود شایعاتی مبتنی بر راه اندازی شبکه ملی و قطع شدن ارتباط شبکه اینترنت جهانی موجب شده است تا بسیاری چشم خود را بر ویژگی های مثبت اینترنت ملی ببنند. حال آنکه با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات هرگز دسترسی به اینترنت جهانی محدود نخواهد شد.
 

شبکه ملی اطلاعات از ابتدا تا امروز!

باتوجه به اهمیت شبکه ملی اطلاعات، که بارها مسئولین نیز به آن شاره کرده اند، باید ار آنها دلیل این همه تاخیر و اهمال کاری در راه اندازی آن را جویا شد.

در بخشی از گفت‌وگوی گرداب با علیرضا شاهمیرزایی عضو سابق شورایعالی فضای‌مجازی که پیش تر منتشر شده است، وی درباره پروژه شبکه ملی اطلاعات گفته بود: «وزارت ارتباطات دائما خبر از راه ‌اندازی شبکه ملی اطلاعات می ‌دهد ولی شبیه همان خیاط‌هایی هستند که می‌گفتند لباس تن پادشاه است ولی پادشاه واقعا عریان بود! آنها خود را فعال نشان می‌ دهند و می ‌گویند سخت مشغول کار هستیم اما هیچ کس نتایج این گزارشات و فعالیت‌ها را نمی ‌بیند.»

نگاه به تاریخچه اینترنت ملی و صحبت هایی که از ابتدا پیرامون آن شکل گرفته تا امروز، ابهامات بیشتری را بوجود می آورد.

اواخر سال 1384: بر اساس تصمیم هیات دولت مقرر شد
شبکه ملی اینترنت طی 3 سال به بهره برداری برسد.

سال 1385: قرار شد اجرای پروژه اینترنت ملی به مرکز تحقیقات مخابرات ایران محول شود.

سال 1386: برنامه های عملیاتی راه اندازی و بهره برداری اینترنت ملی در سالهای 86 تا 88 در هیات وزیران تصویب شد.

سال 1387: طی صحبت های عبدالمجید ریاضی معاون وقت فن‌آوری اطلاعات وزارت ارتباطات، 50 درصد زیرساخت‌های اینترنتی شبکه ملی اینترنت فراهم بوده است! پس با این تفاسیر 50 درصد دیگر زیرساخت‌های لازم هم باید تا الآن تکمیل شده باشد زیرا قرار بوده که تا پایان سال 89 این پروه به اجرا گذاشته شود.

سال 1389: موضوع شبکه ملی اینترنت با نام جدید «شبکه ملی اطلاعات» به صورت جدی تر مطرح شد؛ طوری که کلیات موضوع در ماده ۴۶ برنامه پنجم توسعه ذکر گردید.

سال 1389: همزمان با تغییر نام شبکه ملی اینترنت به شبکه ملی اطلاعات، تاریخ راه اندازی آن، برای پنج سال یعنی تا پایان برنامه پنجم تمدید شد.

سال 1394: در پنجمین سال پس از تغییر نام و آخرین سال برنامه پنجم نیز خبری از شبکه ملی اطلاعات نشد تاجایی که انتظاری رییس سابق مرکز ملی فضای مجازی (متولی راه اندازی شبکه ملی اطلاعات) در نامه ای به رییس جمهور خواستار تغییر متولی راه اندازی شبکه ملی اطلاعات شد.

6 مرداد سال 1394: نصرالله جهانگرد معاون وزیر ارتباطات اعلام کرد شبکه ملی اطلاعات آماده بهره برداری است.

26 مرداد 1394: عباس آسوشه معاون فنی مرکز ملی فضای مجازی گفت با چیزی که شبکه ملی اطلاعات نام دارد، خیلی فاصله داریم.

9 شهریور سال 1394: واعظی وزیر ارتباطات اذعان کرد 70 درصد شبکه ملی اطلاعات آماده است.

در آخرین اظهارنظری که پیرامون شبکه ملی اطلاعات شده است، 17 اسفند سال جاری محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مدعی شد که از شبکه ملی اطلاعات در سال 1395 بهره برداری می شود. حال باید منتظر نشست و دید این ادعای واعظی نیز بر تعداد وعده های عمل نشده مسئولین مرتبط اضافه می کند یا بالاخره پرونده پروژه مذکور در سال 95 ختم به خیر می شود.

 

مقصر اصلی کیست؟

تاخیر در راه اندازی و بهره برداری از شبکه ملی اطلاعات یا همان اینترنت ملی از جمله نکات مبهمی است که هیچ جواب قانع کننده ای برای آن وجود ندارد. آنچه واضح است دلال هایی وجود دارند که با سو استفاده از وضعیت فعلی اینترنت، سود بسیاری از فروش پهنای باند بدست آورده و راه اندازی شبکه ملی اطلاعات به اصطلاح نان بسیاری از آنها را آجر می کند. پس طبیعی است در روند اجرایی پروژه اینترنت ملی اختلال ایجاد کنند.

در این بین نکته قابل توجه و عجیب دیگری که توجه بسیاری را به خود معطوف کرد عدم اختصاص ردیف بودجه در سال 95 توسط دولت برای شبکه ملی اطلاعات در لایحه بودجه و بی توجهی به این موضوع مهم در برنامه ششم توسعه از سوی دولت بوده است.

به نظر می رسد  برای یافتن پاسخ این سوال که براستی چرا تا کنون هیچ گام مثبتی برای تحقق شبکه ملی اطلاعات برداشته نشده، باید سری به "پشت پرده" زد! "پشت پرده"هایی که تجربه ثابت کرده، بعضا اتفاقات مهم و حتی ناگواری را رقم می زند

حال سوال اینجاست؛ آیا پاسخ عدم اجرای صحیح شبکه ملی اطلاعات پس از ده سال نیز در پشت پرده های سیاسی و اقتصادی پنهان شده است؟!
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ مرداد ۹۵ ، ۱۷:۵۵
کد خبر: ۲۰۵۳۸

به گزارش گرداب رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از معلمان سراسر کشور فرمودند: بعضى‌ها اصلاً در فضاى مجازى تنفّس میکنند؛ زندگى‌شان در فضاى مجازى است. ما نمیگوییم این راه را ببندید؛ نه، اینکه بى‌عقلى است. منتها استفاده‌ى درست بکنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ مرداد ۹۵ ، ۱۷:۵۵