حمایت از تولید ملی در فناوری اطلاعات و ارتباطات

۱۰ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۵ ثبت شده است

به نقل از صدای آمریکا :

یک گزارش جدید نشان می دهد که تقریبا نیمی از مردم آمریکا به دلایل حفظ حریم خصوصی، مبارزه با سرقت اطلاعات شخصی، و نگرانی از هکرهایی که در کمین نشسته اند، استفاده از اینترنت را محدود کرده اند.

تحقیقی که توسط اداره اطلاعات و مخابرات وزارت بازرگانی آمریکا بر اساس داده های جمع آوری شده در ژوئیه ۲۰۱۵ انجام شده است، نشان می دهد که ۴۵ درصد خانوارهای متصل به شبکه اینترنت گفته اند که نگرانی های فوق مانع انجام انتقالات پولی، خرید آنلاین و یا فعالیت و ابراز نظر آزادانه آنان در شبکه های اجتماعی شده است.

کارشناسان می گویند نگرانی از امنیت اینترنت در حال حاضر دارد به یکی از موانع اصل آزادی بیان در آمرکیا تبدیل می شود.

این تحقیق نشان می دهد که میزان بالای بی اعتمادی به اینترنت در میان مردم آمریکا می تواند بر فعالیت های اقتصادی این کشور تاثیر زیادی بگذارد.

شبکه خبری ان.بی.سی می گوید سالانه از هر پنج آمریکایی یک نفر قربانی ناامنی فضای آنلاین می شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۷:۴۰

 به گزارش مشرق، برات قنبری در مراسم امضای این تفاهم‌نامه با بیان اینکه مخابرات ایران یک اپراتور بزرگ در منطقه است، اظهار کرد: بخش ارتباطات ایران با اختصاص 1.5 درصد از تولید ناخالص داخلی، سهم عمده‌ای در رشد اقتصادی کشور دارد.
 
رئیس هیأت مدیره شرکت مخابرات ایران در همین زمینه افزود: اکنون در مرحله تدوین برنامه ششم هستیم و در تلاشیم سهم ارتباطات را سه برابر کنیم.   
 
وی گفت: در پنج سال آینده 15 میلیارد دلار در بخش ارتباطات کشور سرمایه‌گذاری خواهد شد که نیمی از این مبلغ، مربوط به شرکت مخابرات ایران است.   
 
قنبری گفت: هم‌اکنون در حال تدوین سند توسعه پهن باند هستیم تا به میانگین سرعت 20 مگابیت بر ثانیه برای هر فرد در پنج سال آینده برسیم. او با اشاره به بازنگری در ساختار شرکت مخابرات ایران، ابراز کرد: بحث FMC و گذر از نسل چهار برای ما بسیار جدی است.
 
رئیس هیأت مدیره شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه یکی از زمینه‌های همکاری با قزاقستان گذر از نسل 4 به نسل 5 خواهد بود، گفت: ما از ارتباط مستقیم با کشور قزاقستان در این زمینه و همچنین به واسطه دریای خزر استقبال می‌کنیم.  
 
قنبری با بیان اینکه علاقمند هستیم در سایر زمینه‌ها مثل مراکز IXP با هم همکاری داشته باشیم، بیان کرد: مهم‌ترین دغدغه ما صدور خدمات فنی و مهندسی است. ایران پنجمین کشور دنیا در تربیت مهندسان است به نحویکه بیشتر مهندسان اروپا و آمریکا از ایران هستند.   
 
وی گفت: در کشور ما، ارتباطات روستایی از طریق USO و دولت تامین می‌شود و توسعه اینترنت روستایی را با LTE شروع کرده‌ایم.   
 
در این دیدار، مدیرعامل قزاق تلکام نیز با ابراز خشنودی از این تفاهم همکاری گفت: شرکت مخابرات قزاقستان در بخش توسعه ارتباطات روستایی نیز فعالیت می‌کند ولی به دلیل وسعت زیاد، ارتباطرسانی در این بخش با مشکلاتی مواجه است و لذا از شرکت مخابرات ایران تقاضای همکاری داریم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۱:۳۹

 به گزارش مشرق، روز گذشته خبری به نقل از مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت مبنی بر "آغاز فیلترینگ هوشمند اینستاگرام با ربات‌های هوشمند" منتشر شد که بار دیگر این سوال را در اذهان به وجود آورد که پروژه "فیلترینگ هوشمند" تا چه اندازه موفق بوده و توانسته جلوی انتشار محتوای مجرمانه در اینستاگرام و شبکه های اجتماعی را بگیرد. 

فیلترینگ هوشمند از چه زمانی استارت خورد؟! 
 
در نیمه دوم سال 93 بود که کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه برای مسدودسازی چند شبکه پیام‌رسان موبایلی به وزارت ارتباطات اولتیماتوم داد، وزارت ارتباطات مهلت چند ماهی را برای هوشمندسازی فیلترینگ از کارگروه درخواست کرد. 
 
یک ماه بعد وزارت‌ ارتباطات اعلام کرد، آمادگی شروع اجرای هوشمندسازی را دارد و برای رسیدگی به این موضوع از کارگروه تقاضای برگزاری جلسه فوق‌العاده کرد که سرانجام در دی‌ماه 93 خبر آغاز فیلترینگ هوشمند روی شبکه اجتماعی اینستاگرام اعلام شد. 
 
طبق اعلام اولیه محمود واعظی قرار بود، «مرحله اول فیلترینگ هوشمند یک‌ ماه بعد، مرحله دوم 3 ماه بعد و در صورت موفقیت مرحله سوم 6 ماه بعد اجرا شود. » اما تحقق این زمان‌بندی هیچ‌گاه از مرحله اول فراتر نرفت. 
 
به گفته وزیر ارتباطات 11 دانشگاه، پژوهشگاه و شرکت دانش بنیان روی فیلترینگ هوشمند کار می‌کنند. از زمان فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی موبایلی، در طول چند سال گذشته، همواره بحث محتوایی که از این طریق منتقل می‌شود مطرح بوده و چالش‌ها در این زمینه موجب شد تا در نهایت بحث فیلترینگ هوشمند به عنوان یک موضوع مورد وفاق میان موافقان و مخالفان این شبکه‌ها مطرح شود. 
 
گفته شده که با طراحی نرم‌افزارهای فیلترینگ هوشمند عدم دسترسی مردم به سایت‌های اجتماعی بین‌المللی محدود به صفحات با محتویات مجرمانه می‌شود. 
 
فیلترینگ کنونی به دلیل عدم امکانات کافی، تمامی سایت را فیلتر کرده و در نتیجه، مطالبی نیز که با ارزش‌های کشور مغایرت ندارند، مسدود می شوند. از سوی دیگر ممکن است برخی از مطالب در شبکه‌های اینترنتی حاوی مطالب تخصصی باشد که برای برخی گروه‌های اجتماعی زیان‌آور اما در عین حال برای برخی گروه‌های متخصص کشور مفید هستند. برای مثال می توان به سایت های تخصصی پزشکی اشاره کرد. در چنین مواردی نیز فیلترینگ نباید مانع دسترسی افراد متخصص به سایت های مورد نیازشان بشود. 
 
ویژگی های فیلترینگ هوشمند 
 
طبق تعاریف موجود و نمونه های تطبیقی سایر کشور ها، یکی از مواردی که قرار است در فیلترینگ هوشمند مورد توجه قرار گیرد، این است که در برخورد با یک صفحه، به جای فیلتر کردن تمام آدرس، بخشی از آن مسدود شود. در فیلترینگ هوشمند قرار است میان دسترسی های افراد، تمایزاتی ایجاد شود و سطحی از دسترسی بیش تر یا دسترسی کم تر، برای افراد متناسب با سن، شغل و تخصص شان، در نظر گرفته شود. برای مثال سطح دسترسی به اینترنت برای یک پژوهشگر در مقایسه با یک دانش آموز متفاوت خواهد بود که البته با توجه به اینکه اجرای این عملکرد، به تشخیص هویت افراد نیاز دارد، ابعاد اجرایی این بخش از پیشنهاد، هم چنان در مرکز ملی فضای مجازی در دست بررسی است. 
 
از دیگر الزامات فیلترینگ هوشمند، امکان درک و پردازش تصویر است که در نتیجه آن می توان امیدوار بود که تنها برخی از تصاویر مغایر با اخلاق سایت ها فیلتر شوند، بی آن که قرار باشد تمام آدرس آن سایت مسدود شود. نرم افزار فیلترینگ هم چنین باید قادر باشد که بر اساس محتوا مسدود سازی را انجام دهد. برای مثال باید بتواند میان یک مطلب پزشکی که در آن از برخی کلمات خاص استفاده شده است و مطالب دیگری که از همان کلمات استفاده می کنند، تمایز قائل شود. 
 
فیلترینگ هوشمند در اینستاگرام موفق یا شکست خورده؟! 
 
محمدعلی اسفنانی، عضو کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه معتقد است نمی‌توان گفت فیلترینگ هوشمند موفق یا ناموفق بوده است، چرا که ضریب اطمینان فیلترینگ هوشمند 85 درصد است و  از ابتدای کار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات  اعلام کرده که تا 15 درصد امکان بروز خطا وجود دارد. وی می‌افزاید: از سوی دیگر هم باید این مسأله را در نظر گرفت که فیلترینگ هوشمند در فضاهایی اجرا می‌شود که هر آن امکان تغییر وجود دارد و با یک کاراکتر می‌شود کارکرد آن را تغییر داد  و به سمت و سوی دیگر برد.  22 شهریور 94 
 
اواسط شهریور ماه سال گذشته بود عبدالصمد خرم آبادی ، معاون قضایی دادستان کل کشور در امور فضای مجازی در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری فارس درخصوص اعمال فیلترینگ هوشمند در شبکه های اجتماعی موبایلی با بیان اینکه فیلترینگ هوشمند یکی از مطالبات قدیمی دادستانی کل کشور از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بوده است گفته بود: سامانه فیلترینگ هوشمند طراحی شده توسط وزارت ارتباطات تاکنون نتوانسته انتظارات مردم و مقامات قضایی را برآورده کند و علیرغم تبلیغات وسیع وزارت ارتباطات در مورد  فیلترینگ هوشمند ، عملاً اقدامات آنها تاکنون نتیجه قابل قبولی نداشته است. با شعار نمی توان جلوی انتشار محتوای مجرمانه را گرفت. در کشور ما ظرفیت های فراوانی برای سالم سازی فضای مجازی وجود دارد ولی عملاً این ظرفیت ها بطور کامل استفاده نشده است. 16 شهریور94 
 
فیلترینگ هوشمند در ارتباطات رمزشده ممکن نیست 
 
دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه تاکید کرد: به لحاظ استفاده شبکه های اجتماعی از فناوری رمزنگاری، فیلترینگ هوشمند بر روی این شبکه ها قابل اعمال نیست. 
 
البته خرم آبادی تنها کسی نبود که این ادعا را مطرح کرد و پیش از او نیز "شاخه مهندسی برق، کامپیوتر و فناوری اطلاعات بسیج دانشجویی دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر، شهید بهشتی، تربیت مدرس، تهران، خواجه نصیرالدین طوسی، صنعتی شریف، مالک اشتر و دفتر فرهنگی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت ایران" با انتشار یک گزارش تخصصی، بر این ادعا مهر تایید زدند و گفتند " فیلترینگ هوشمند در ارتباطات رمزشده ممکن نیست. 
 
قتل ستایش قریشی؛ نتیجه تعلل و آزمون و خطاهای بچه گانه مسئولان 
 
همه این اما و اگرها درحالی در رابطه با فیلترینگ هوشمند وجود دارد و هر روز گامی جدید از آن رسانه ای می شود که هنوز جامعه فنی و مهندسی کشور (فارغ از مراجع تصمیم گیرنده در حوزه فضای مجازی) به یک نقطه واحد و مشترک برای تاثیرگذاری این پروژه نرسیده اند. 
 
به عبارت دیگر دولت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پس از حدود دو سال، همچنان مشغول آزمون و خطای پروژه ای است که مستقیما با فرهنگ و جامعه جوان و نوجوان ما سر و کار دارد. 
 
شاید فاجعه قتل ستایش قریشی که مستقیما با کانال های مستهجن تلگرام ارتباط داشت، تلنگر خوبی باشد برای مسئولانی که هنوز هم عمق فاجعه را درک نکرده و جولان محتوای مستهجن در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی را جدی نگرفته اند. 
 
حال باید منتظر ماند و دید گام جدید دولت برای فیلترینگ هوشمند این بار جواب خواهد داد یا بازهم باید تعلل کرد و منتظر گام های بعدی دست بر سینه نشست!

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۷:۵۱

 به نقل از گیزمودو، این فرد که یک روزنامه نگار سابق همکار در طرح یاد شده است می گوید از همین طریق از نمایش گسترده اخبار مربوط به گردهمایی های جمهوری خواهان، میت رامنی، راند پاول و دیگر افراد مشابه جلوگیری شده است.

افشای این مساله در شرایطی صورت می گیرد که چندی قبل و پس از افشای سوال یکی از کارمندان فیس بوک از زاکربرگ در مورد ضرورت تلاش برای رای نیاوردن ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، مارک زاکربرگ مدیر عامل فیس بوک مدعی شده بود اقداماتی از این دست به معنای نقض دموکراسی و آزادی بیان است و در شبکه اجتماعی تحت مدیریت وی چنین اتفاقاتی نمی افتد.

دستکاری کنندگان روندهای خبری در فیس بوک به news curators یا نگهبانان خبر شهرت یافته اند و بر اساس اطلاعاتی که گیزمودو به دست آورده آنها به شیوه ای که قرار است هوشمندانه به نظر برسد اخبار منتخب از قبل مشخص شده را به درون ماژول اخبار در حال تبدیل شدن به روند غالب خبری تزریق می کنند. معمولا روندهای غالب خبری از طریق ارسال انبوهی از اخبار با موضوع مشابه توسط کارمندان علاقمند شکل می گیرد، اما این افراد با ارسال اخباری که لزوما محبوب نیستند آنها را به اخبار محبوب و غالب تبدیل کرده و ذهن مخاطبان خود را دستکاری می کنند.

افراد یاد شده که همگی پیمانکار فیس بوک بوده اند موظف بوده اند اخباری در مورد خود فیس بوک را در ماژول اخبار در حال تبدیل شدن به روند نگنجانند.

با این حساب بخش اخبار فیس بوک مانند تحریریه خبر سنتی شبکه های تلویزیونی و روزنامه هاست و به جای انعکاس بی طرفانه نتایج فعالیت های کاربران خود، پیامدهای دستکاری های غیرواقعی را در معرض دید افراد قرار می دهد. این کار در تضاد کامل با ادعای فیس بوک در مورد شکل گیری روندها و موضوعات مهم خبری بر مبنای میزان محبوبیت آنهاست. این افشاگری پس از آن صورت می گیرد که هفته گذشته Gizmodo اعلام کرد گروه اندکی در فیسبوک در بخش اخبار در حال تنبدیل به روند یا ترند این شبکه اجتماعی دست برده و تغییراتی را در آن اعمال می کنند تا موضوعات و اخبار مربوط به برخی از رسانه ها همچون نیویورک تایمز، تایم و ورایتی را بیش از سایر رسانه ها در بخش اخبار مورد توجه قرار دهند و در مقابل از برجسته کردن اخبار برخی رسانه های دیگر همچون The Blaze صرف نظر شود. با توجه به آنکه 63 درصد آمریکایی ها ترجیح می دهند اخبار سیاسی و اجتماعی را از فیس بوک ردگیری کنند، اقداماتی از این دست بر طرزفکر و جهت گیری های سیاسی آنان تاثیر گذارده و حتی می تواند به تغییر محسوس نتایج انتخابات ریاست جهوری سال آینده آمریکا منجر شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ ارديبهشت ۹۵ ، ۲۰:۳۹
وکیل مدافع تسخیری متهم به قتل ستایش قریشی افزود: قطعاً کانال‌های مستهجن تاثیرات بسیار زیادی را متوجه موکل کرده است و در صحبت‌هایی هم که با وی داشتم، یکسری اتفاقات به وقوع پیوسته در گذشته، زمینه این حادثه را در موکل ایجاد کرده است.
 تسنیم نوشت: مرتضی یاوری در گفت‌وگویی در پاسخ به این سئوال که استفاده موکلش از کانال‌های مستهجن در وقوع قتل دختربچه شش ساله افغانستانی چه میزان تاثیر داشته است اظهار کرد: قطعاً این مسئله تاثیرات بسیار زیادی را متوجه موکل کرده است و در صحبت‌هایی هم که با وی داشتم، یکسری اتفاقات به وقوع پیوسته در گذشته، زمینه این حادثه را در موکل ایجاد کرده است.
 
وکیل مدافع متهم به قتل ستایش اضافه کرد: موکل در یکسری ارتباطات غیرشرعی تجربیاتی داشته و در واقع به رغم سن پایینش، می‌شود گفت که ذهن موکل نسبت به این موضوعات خالی نبوده است.
 
یاوری در پاسخ به این سئوال که آیا در خصوص اقدام موکلش، جای دفاعی در محکمه وجود دارد یا خیر گفت: به طور قطع دفاع، وظیفه وکیل است؛ البته ما از غیرحق دفاع می‌کنیم زیرا مأموریت اصلی وکیل این است که قاضی را برای رسیدن به حقیقت موضوع کمک کند. در دادگاه دفاعیات لازم را مطرح می‌کنیم اما تشخیص موضوع با قاضی پرونده خواهد بود.
 
وی در پاسخ به این سئوال که آیا موکلش از کرده خود پشیمان است یا خیر افزود: به شدت پشیمان است و حتی در آخرین دفاعیات خود در دادسرا، اظهار ندامت و پشیمانی شدیدی کرده است اما این ندامت‌ها دیگر چیزی را اصلاح نمی‌کند و اتفاقی که نباید می‌افتاد، رقم خورده است.
 
21 فروردین ماه امسال بود که رسانه‌ها از قتل یک دختربچه شش‌ساله افغانستانی توسط نوجوان 17ساله ایرانی در شهر خیرآباد شهرستان ورامین خبر دادند. متهم این پرونده هم اکنون در کانون اصلاح و تربیت به سر می‌برد و پزشکی قانونی نیز ضمن ارائه گزارش علت فوت، سلامت روانی متهم را تایید کرده است.
 
در این پرونده همچنین علاوه بر اظهارنظر مددکار اجتماعی، پرونده شخصیت نیز برای متهم تهیه شده است.
 
این پرونده در شعب دادگاه‌های کیفری یک استان تهران رسیدگی می‌شود اما هنوز به دادگاه ارسال نشده و دادسرا برای صدور قرار مجرمیت و سپس کیفرخواست، منتظر اظهارنظر اداره تشخیص هویت ناجا در خصوص آلت قتاله است.
 
به گفته دادستان ورامین در کیفرخواست این پرونده در خصوص قتل عمد، تجاوز و جنایت بر میت اظهارنظر می‌شود.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۹:۲۴

«قتل ستایش، هشدار درباره استفاده نوجوانان از شبکه های اجتماعی بود.» این جمله، برگرفته از گزارش پرحاشیه رجانیوز درباره ریشه‌یابی علت قتل تراژیک «ستایش قریشی» نیست؛ بلکه از زبان دادستان تهران بیان شده است؛ جمله‌ای که البته نشان می‌‎دهد هشدار تحلیلی رجا تا چه اندازه منطبق بر واقعیت و داده‌های آماری مبتنی بر جامعه‌شناسی بوده است.

 
به گزارش رجانیوز، عباس جعفری دولت‌آبادی روز گذشته و در مصاحبه‌ای درباره جنایت ورامین گفته است: «پرونده قتل رخ داده در ورامین این پیام را دارد که خانواده‌ها باید نظارت بیشتری بر فعالیت نوجوانان در شبکه‌هایی اجتماعی و همچنین زمانی که آن‌ها در خانه تنها هستند، داشته باشند.»
 
پس از انتشار صفحه اینستاگرام قاتل ستایش و هشدارهای جدی کارشناسان امور تربیتی درباره مخاطرات عدم کنترل اینترنت، حالا سخنان دادستان تهران را باید سومین شاهد بر مدعای گزارش پیشین رجا دانست که البته پس از انتشار، به شدت مورد تهاجم رسانه‌های دولتی قرار گرفت و با تمسخر از آن یاد شد؛ خنده‌هایی که قطعا در آینده باز هم به اشک‌های برای امثال ستایش تبدیل خواهد شد؛ چرا که فحش دادن به یک سایت خبری به دلیل انتشار تحلیل آسیب‌شناسانه از یک پدیده اجتماعی، حکم مخدری را دارد که تنها مدتی انسان را از فضا دور نگه می‌دارد و همگان می‌دانند که «شب شراب نیرزد به بامداد خمار.»
 
 
اگر فحاشی به رجانیوز سبب حساس شدن مسئولین دولت و در راس آن، شخص رئیس جمهور می‌شود تا سروسامانی به آشفته بازار فضای مجازی در ایران داده شود، ما به شدت از آن استقبال می‌کنیم اما قطعا مسئولین وزارت ارتباطات و مقامات ارشد نهاد ریاست جمهوری خوب می‌دانند که سهم آنها از سخنرانی‌های پرشور و هیجانی تبلیغاتی درباره لزوم اینترنت آزاد و بدون هرگونه کنترل محتوا و ابزار، تنها شعارهای سیاسی و خوشی‌های زودگذر جناحی است اما فرجام این سخنرانی‌ها به ریخته شدن خون یک دختر خردسال در یکی از نقاط محروم پایتخت می‌انجامد.
 
قطعا اعطای مجوز رسمی از سوی دولت یازدهم به یک «کلاب» برای سرو مشروبات الکلی و برقراری روابط آزاد جنسی در شهری مانند تهران، بسیار کم خطرتر و کم هزینه‌تر از رها کردن اینترنت به حال خود است؛ چرا که محدودیت مکانی و زمانی چنین مغازه‌ای به همراه حساسیت ویژه والدین – فارغ از مذهبی یا غیرمذهبی بودن آنها – بر روی تربیت فرزندان خود و جلوگیری از درگیر شدن آنها با چنین فضایی، اجازه استفاده نوجوانان کم سن و سال از آن را نمی‌دهد اما فضای مجازی(حتی در حد یک کانال تلگرام یا یک حساب اینستاگرام)، دقیقا نعل به نعل چنین محیطی را در تلفن همراه نوجوانان فراهم می‌کند؛ چه بسا بسیار آلوده و فاسدتر از آنچه در قانون کشورهای غربی مورد تایید قرار گرفته است.
 
پیش از این هم نوشته بودیم که رسانه‌ای شدن حساب اینستاگرام قاتل ستایش مهری تأییدی بر مطلب رجانیوز بود؛ این که دسترسی آزاد کودکان و نوجوانان به ماهواره و محتوای اینترنتی فاسد، اعم از سایت‌های پورن، شبکه‌های اجتماعی، دنیای بی‌پایان یوتیوب و... یکی از عوامل اصلی بروز جرم و جنایت این‌چنینی در سنین پایین –حتی پیش از سن قانونی- است. بررسی اجمالی حساب اینستاگرام شخصیت اول تراژدی ستایش نشان می‌دهد دو محور سکس (شهوت) و خون (خشونت) زیربنای اغلب تصاویری است که در این حساب وجود دارد؛ دو محوری که در فاجعه غم‌انگیز ستایش بسیار پررنگ بودند و البته برای نوجوان 17ساله انباشت چنین حجم از خشونت و شهوت بسیار حیرت‌آور است، مگر آن که با محتوای فاسد «اینترنت آزاد» و «ماهواره» تغذیه شود.
 
 
 
با نگاهی بر حساب‌هایی که وی دنبال می‌کند (فالوئینگ) مشخص می‌شود سرمنشاء این شهوت و خشونت چگونه از مسیر اینترنت آزاد به دست هر نوجوانی می‌رسد. بخش قابل‌توجهی از 1100 حساب اینستاگرامی که از سوی قاتل ستایش دنبال می‌شد، مربوط است به مدل‌ها و مانکن‌های اروپایی و آمریکایی، بازیگران و خواننده‌های خارجی و برخی بدکاره‌ها که در شبکه‌های مجازی صفحات رسمی دارند و تصاویر برهنه و محرک خود را به رخ کاربران دیگر می‌کشند. ماحصل امر آن است که نوجوانی که هنوز به سن قانونی و بلکه به سن بلوغ نرسیده، با دسترسی کامل به آرشیو غنی‌ای از تصاویر مفسده‌آور، به مسیر گناه‌های فردی و جرم‌های اجتماعی کشیده خواهد شد.
 
ممکن است این سوال پیش بیاید که قبلاً که چنین ابزارهایی نظیر اینترنت، تبلت و گوشی هوشمند با سیستم عامل «اندروید» و «آی او اس» وجود نداشت هم جنایات فجیعی از این قبیل به وقوع می‌پیوست و اشخاصی همچون خفاش شب و اصغر قاتل هم در تاریخ این کشور وجود داشتند. نکته ماجرا در آن است که این افراد هیچ کدام در سنین کودکی و نوجوانی دست به جنایات فجیع خود نزدند و در واقع در شرایطی بودند که نسبت به جرم خود شناخت داشتند. این که نوجوانی با 16 و خرده‌ای سال سن که به طور طبیعی باید در حال آمادگی برای کنکور باشد، مرتکب چنین قتل فجیعی شود (که حتی با جنایات اصغر قاتل و خفاش شب هم قابل‌قیاس نیست) بیانگر آن است که درک و فهم او از محتوایی تأمین شده که در فضای مجازی وجود دارد و باز گذاشتن بدون چارچوب این فضا معادل است با افزایش احتمال تکرار «تراژدی ستایش»!
 
 
دیروز هم رهبر انقلاب، وزارت ارتباطات را یکی از دستگاه‌های مسئول در زمینه‌ی تربیت نسل آینده برشمردند و با اشاره به گستردگی فضای مجازی و سرعت روزافزون تحولات در این عرصه و ارتباط مستمر جوانان با فضای مجازی خاطرنشان کردند: «کسی مخالف استفاده از فضای مجازی نیست بلکه موضوع اصلی این است که در چنین عرصه‌ای که لغزشگاه است باید زمینه‌ی استفاده‌ی صحیح فراهم شود نه آنکه فضای مجازی به‌صورت رها و غیر قابل کنترل باشد. کسی به‌دنبال بستن فضای مجازی نیست؛ زیرا این کار عاقلانه نیست اما چرا هنگامی که کشورهای دیگر برای حفاظت از فرهنگ خود، در استفاده از فضای مجازی چارچوب‌هایی قرار می‌دهند، ما فضای مجازی را رها کرده‌ایم؟
 
دولت یازدهم، وزارت ارتباطات و شخص آقای روحانی باید تکلیف خود را با این مساله روشن کنند؛ آیا می‌خواهند روز به روز بر حوادثی نظیر جنایت تلخ ورامین در کشور افزوده شود یا بالاخره به این نتیجه رسیده‌اند که برای مهار سیل تخریب‌گر محتوای غیراخلاقی و ضددینی در اینترنت باید فکری کرد.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۲:۳۶

عباس جعفری دولت آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران امروز (یکشنبه) در حاشیه نشست مشترک با قضات پرونده‌های مرتبط با قتل و سرقت با بیان اینکه یکی از موارد مشمول موضوع امنیت اجتماعی مسئله جان و اموال افراد است، اظهار کرد: پرونده‌های قتل و سرقت در تهران به صورت متمرکز رسیدگی می‌شود و بعد از قتل رخ داده در ورامین و همچنین موارد مشابه‌ای که در سال‌های گذشته اتفاق افتاد، به منظور هم اندیشی و صحبت کردن با قضات پرونده‌های مربوط به قتل و سرقت و همچنین برای بررسی مطلوب تر این پرونده‌ها، نشست امروز را برگزار کرده‌ایم.

 
وی ادامه داد:  دادستانی تهران اعمال نظارت و بررسی پرونده‌هایی همچون پرونده حادثه ورامین را وظیفه خود می‌داند.
 
دادستان تهران با اشاره به ضرورت توجه به پیام‌ها و پیامدهای حوادثی مشابه حادثه ورامین گفت: امیدواریم در این جلسات بتوانیم این نوع قتل‌ها را کالبد شکافی کرده و سرعت بیشتری به رسیدگی‌ در پرونده‌های مرتبط با قتل و سرقت دهیم.
 
جعفری دولت آبادی خاطرنشان کرد: به مردم اطمینان می‌دهیم که دادستانی تهران در حوزه رسیدگی به پرونده‌های مرتبط به قتل و سرقت دارای قضات با تجربه‌ای است و همچنین اقدامات خوبی نیز در راستای مهار سرقت در دادستانی تهران صورت گرفته است.
 
وی در ادامه با بیان اینکه در سیستم قضایی جمهوری اسلامی ایران تبعیض وجود ندارد، گفت: متهمان چه ایرانی و چه افغانستانی باشند در نوع رسیدگی به پرونده‌ آن‌ها تفاوتی وجود ندارد؛ چراکه سیستم قضایی جمهوری اسلامی مبتنی بر رسیدگی عادلانه است و هیچ فردی مصونیت ندارد و گواه این امر قتل رخ داده در ورامین است که متهم آن یک فرد ایرانی است و ما موارد مشابهی داشتیم که متهم افغانستانی بود.
 
دادستان تهران در ادامه با اشاره به ضرورت نظارت بیشتر خانواده‌ها بر نوجوانان خود با توجه به حادثه ورامین تصریح کرد: پرونده قتل رخ داده در ورامین این پیام را دارد که خانواده‌ها باید نظارت بیشتری بر فعالیت نوجوانان در شبکه‌هایی اجتماعی و همچنین زمانی که آن‌ها در خانه تنها هستند، داشته باشند. 
 
وی در ادامه با بیان اینکه آمارهای مراجع رسمی کشور حکایت از کاهش سرقت در تهران دارد، گفت: با قاطعیت اعلام می‌کنیم که آمار سرقت در سال 94 در تهران نسبت به سال 93 کاهش داشته است و این موفقیتی است که با همکاری نیروی انتظامی و به خصوص با توجه به اقداماتی که در نیمه دوم سال 94 انجام شد به دست آمده است.
 
جعفری دولت آبادی با بیان اینکه بیشتر سرقت‌های رخ داده از نوع خرد هستند، تصریح کرد: البته در حوزه سرقت‌های مسلحانه از بانک‌ها در تهران نیز اقدامات خوبی انجام گرفته است.
 
دادستان تهران در پایان خاطرنشان کرد: آمار قتل در سال 94 نسبت به سال 93 رشد نداشته است.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۲:۳۵

ه دنبال انتشار مطلبی در سایت رجانیوز مبنی بر این که طرح «اینترنت آزاد» و در دسترس بودن «بی‌قید و بند و بدون چارچوب» اینترنت یکی از عوامل پایین آمدن سن مجرمین تجاوز به عنف، قتل عمد و خشونت است، تهاجم مطبوعاتی گسترده‌ای علیه این مطلب به راه افتاد. عده‌ای طرح این مسئله را سیاسی‌کاری و سوءاستفاده تبلیغاتی برای اهداف جناحی دانستند و عده‌ای دیگر این ارتباط را به کلی انکار کردند.

به گزارش رجانیوز، رسانه‌ای شدن حساب اینستاگرام قاتل ستایش اما مهری تأییدی بر مطلب رجانیوز بود؛ این که دسترسی آزاد کودکان و نوجوانان به ماهواره و محتوای اینترنتی فاسد، اعم از سایت‌های پورن، شبکه‌های اجتماعی، دنیای بی‌پایان یوتیوب و... یکی از عوامل اصلی بروز جرم و جنایت این‌چنینی در سنین پایین –حتی پیش از سن قانونی- است. بررسی اجمالی حساب اینستاگرام شخصیت اول تراژدی ستایش نشان می‌دهد دو محور سکس (شهوت) و خون (خشونت) زیربنای اغلب تصاویری است که در این حساب وجود دارد؛ دو محوری که در فاجعه غم‌انگیز ستایش بسیار پررنگ بودند و البته برای نوجوان 17ساله انباشت چنین حجم از خشونت و شهوت بسیار حیرت‌آور است، مگر آن که با محتوای فاسد «اینترنت آزاد» و «ماهواره» تغذیه شود.

 


با نگاهی بر حساب‌هایی که وی دنبال می‌کند (فالوئینگ) مشخص می‌شود سرمنشاء این شهوت و خشونت چگونه از مسیر اینترنت آزاد به دست هر نوجوانی می‌رسد. بخش قابل‌توجهی از 1100 حساب اینستاگرامی که از سوی قاتل ستایش دنبال می‌شد، مربوط است به مدل‌ها و مانکن‌های اروپایی و آمریکایی، بازیگران و خواننده‌های خارجی و برخی بدکاره‌ها که در شبکه‌های مجازی صفحات رسمی دارند و تصاویر برهنه و محرک خود را به رخ کاربران دیگر می‌کشند! ماحصل امر آن است که نوجوانی که هنوز به سن قانونی و بلکه به سن بلوغ نرسیده، با دسترسی کامل به آرشیو غنی‌ای از تصاویر مفسده‌آور، به مسیر گناه‌های فردی و جرم‌های اجتماعی کشیده خواهد شد.

ممکن است این سوال پیش بیاید که قبلاً که چنین ابزارهایی نظیر اینترنت، تبلت و گوشی با سیستم عامل اندروید وجود نداشت هم جنایات فجیعی از این قبیل به وقوع می‌پیوست و اشخاصی همچون خفاش شب و اصغر قاتل هم در تاریخ این کشور وجود داشتند. نکته ماجرا در آن است که این افراد هیچ کدام در سنین کودکی و نوجوانی دست به جنایات فجیع خود نزدند و در واقع در شرایطی بودند که نسبت به جرم خود شناخت داشتند. این که نوجوانی با 16 و خرده‌ای سال سن که به طور طبیعی باید در حال آمادگی برای کنکور باشد، مرتکب چنین قتل فجیعی شود (که حتی با جنایات اصغر قاتل و خفاش شب هم قابل‌قیاس نیست) بیانگر آن است که درک و فهم او از محتوایی تأمین شده که در فضای مجازی وجود دارد و باز گذاشتن بدون چارچوب این فضا معادل است با افزایش احتمال تکرار «تراژدی ستایش»!

 


علاوه بر این، باید توجه داشت که در پدیده‌های اجتماعی از این قبیل، شرایط «مطلق» یا به عبارت دیگر «صفر و صد» حاکم نیست. نه بدون اینترنت آزاد و ماهواره، آمار تجاوز و شکنجه و قتل در نوجوانان به صفر می‌رسد و نه با وجود این ابزارها، آمار جرم و جنایت نوجوان‌ها صد می‌شود. بلکه این دو با هم رابطه مستقیم و شدیداً تأثیرگذاری و تأثیرپذیری دارند.

البته همان طور که گفته شده بود دسترسی کودکان و نوجوانان به محتوای فاسد ماهواره و اینترنت آزاد، تنها عامل جرم‌هایی همچون ضایعه ستایش نیست، بلکه یکی از عوامل آن است که البته اهمیت زیادی هم دارد. عواملی نظیر میزان پایبندی شخص به دین و مسائل اخلاقی و تربیت خانوادگی فرد هم در بروز تجاوز، قتل و جنایت در سنین نوجوانی تأثیر به‌سزایی دارد، اما هیچ کدام از این عوامل باعث نمی‌شود آثار سوء و فوق‌العاده خطرناک دسترسی بی‌قید و بند نوجوانان به اینترنت و ماهواره از بین برود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۲:۳۴

به گزارش سایت قم فردا؛ همیشه برای به حرکت در آمدن و منشا تحول بودن، نیاز به گذر زمان و فراهم شدن مقدمات و بسترهای آن چنانی نیست، چه آن که گاه حضور در یک جلسه و شنیدن تنها یک حرف و سخن می شود تلنگری برای آدمی تا به خود آید و دیگران را نیز به خود آورد و در این فرآیند بیداری و روشنگری، اقدامات بزرگی رقم بخورد.

 

شاید برایتان جالب باشید که بدانید یک گچکار ساختمان که به ظاهر سواد چندانی هم ندارد با حضور در یکی از برنامه های بصیرتی بسیج و احساس تکلیف درباره یکی از معضلات بسیار جدی امروز جامعه ما در طول تنها هفت ماه با همت و تلاش خود و البته توکل بر خدا، بتواند عاملی شود که مردم 177 ماهواره را از بساط زندگی خود جدا کرده و به او تحویل دهند و به جایش دستگاه گیرنده دیجیتال بگیرند؛ ماهواره یا همان دجال واره ای که با جمع آوری آن، دست کم 177 خانواده قمی از یک خطر عظیم و بالقوه رهانیده شده و سلامت فرهنگی و اعتقادی آن از این حیث مصون مانده است.

 

حسین زرقانیان ، متولد سال 66  اهل محله امامزاده سید علی(ع) یا به قول قمی ها شاه سید علی است و  حدود 18 سال است که به شغل گچکاری مشغول است و سه سالی هم می شود که در پایگاه 4 شهید نظری ثابت ، مدال افتخار بسیجی بودن را با خود حمل می کند.

در موسم عصرگاهی یکی از روزهایی که از سر کار برگشته بود و قاعدتاً خسته به نظر می رسید اما مشتاقانه در منزل محقر استیجاری خود که زیرزمین کوچکی بود، پذیرای ما در یک مصاحبه دلنشین شد تا برایمان بگوید از عزم و همتی که اگر باشد و ممزوج شود با احساس مسئولیت یک بسیجی آن وقت کارهایی می شود کرد که شاید فقط در آمار و بیان ، گفتنش آسان باشد.

او در آغاز از اولین جرقه شروع این فعالیت بسیجی وار و خداپسندانه خود سخن گفت:

تلنگری کافی بود برای گچکار قصه ما!

«یک روز که به حوزه 2 بسیج شهید قربانی رفته بودیم ، آقای بابایی مسئول این حوزه برای بچه ها سخنرانی داشت و درباره آسیب ها و خطرات ماهواره برای افراد و جامعه و به ویژه خانواده ها صحبت می کرد.

در حین سخنان ایشان به ذهنم رسید بلند شوم و نکته ای را بگویم ؛ یک باره ناخودآگاه وسط سخنان ایشان پریده و گفتم اگر شما اجازه دهید می توانم در جمع آوری ماهواره ها که به آن دجالواره می گویند کمک کنم.

 

 

ایشان هم استقبال کرد و کار را شروع کردم. همان جا هم البته عرض کردم که بنده چون بچه پایین شهر هستم و خلق و خو و زبان و مرام مردم این منطقه محروم و فقیرنشین را بهتر می فهمم می دانم که چطور این کار را انجام دهم که انشاالله نتیجه خوبی هم در برداشته باشد.

در آغاز کار برگه های کاغذی کوچکی چاپ کردم و شبانه آن ها را در منازل می ریختم تا مردم متوجه اصل قضیه بشوند

روی برگه ها هم فقط نوشته بودم که ماهواره خود را تحویل بدهید تا یک دستگاه گیرنده دیجیتال به شما بدهیم و زیر برگه ها نیز شماره تماس خودم را قید کردم.

این کار را از هفت ماه پیش شروع کردم و در این کار حتی اقوام خودمان و آشنایان که در شهرهای دیگر بودند را نیز مطلع کردم و به تدریج استقبال خوبی از این طرح شد.

واقعاً چه آن موقع و چه حالا همیشه در این مدت احساسم این بوده که حداقل وظیفه ام در شرایط فعلی جامعه این کار به منظور امر به معروف و نهی از منکر است و خدا هم کمک کرد و به تنهایی 177 دجال واره جمع آوری کردم.»

حواسم بود تا همه لوازم ماهواره را تحویل بگیرم

«البته مراقب بودم که وقتی ماهواره را تحویل می گیریم، همه لوازم آن اعم از دیش ، ال ان بی، ریسیور در آن موجود باشد تا کسی حالا نخواهد فقط آن دایره زنگی اش را تحویل دهد.

به عنوان یک بچه مسلمان و یک بچه شیعه، وقتی بدی های ماهواره را دیدم نمی توانستم بی تفاوت بنشینم و بگویم به من چه،

دوست داشتم مردم به جای نشستن پای برنامه های ماهواره برنامه های تلویزیون خودمان را نگاه کنند که در حال حاضر حدود 20 شبکه تلویزیونی آن توسط دستگاه دیجیتال قابل دریافت است.

بنده خودم ماهواره نداشته ام اما شنیدم که برنامه های شبکه های ماهواره ای به ویژه فیلم های سینمایی و سریال های ترکی و آمریکایی آن مروج روابط نادرست و نامشروع و ترویج عشق بازی های هوس آلود میان جوانان است.

در حین دریافت ماهواره و صحبت هایی که با برخی مردم می کردیم نیز بعضاً نوع برخوردها هم جالب و گاهی هم آزار دهنده بود اما مرا خسته نمی کرد.»

 

 

از تُرشرویی تا عذرخواهی راهی نیست!

«چند وقت پیش یک خانمی با بنده تماس گرفت و به این طرح مشکوک بود که بنده صحبت کردم در خصوص مضرات ماهواره و این که چه بلایی به بر سر بچه های ما می آورد. گویا به مذاق ایشان صحبت های من خوش نیامد که به همین خاطر هم بعد از چند دقیقه صحبت کردن، خلاصه یک طعنه و بد و بیراهی هم نصیبمان کرد و با عصبانیت تلفن را قطع کرد.

دو هفته بعد خود همین بنده خدا تماس گرفت و ضمن عذرخواهی گفت دختر من که تا حالا سابقه نداشته به من بی احترامی کند ، تحت تاثیر ماهواره بنای ناسازگاری و بی احترامی و من از این بابت، خیلی نگران هستم و فکر می کنم به خاطر دیدن همین برنامه های ماهواره ای است.

من هم به ایشان گفتم که دختر یا پسر شما به خاطر این برنامه های نامناسب، رابطه شان به تدریج با شما سرد و بد شده و چه بسا که با غریبه ها ارتباط برقرار کنند که خودش عوارض بدتری به همراه دارد و به جای این که پسرتان یا دخترتان با شما و پدرش درد دل کند برود با یک دختر ناباب یا یک جوان معتاد مواد مخدر فروش هم صحبت شود.این ها را که گفتم مصمم تر شد و گفت بیایید ماهواره ام را ببرید.

چندی بعد از سوی فرمانده حوزه به عنوان مسئول امر به معروف حوزه منصوب شدم و کارها را با جدیت بیشتری ادامه دادیم.»

رمز کار صداقت است و صمیمیت

وقتی از او پرسیدم چگونه مردم به شما اعتماد کرده و در تحویل ماهواره ها همراهی می کنند ، گفت: «فقط این را خدمت شما بگویم که باید صادقانه با مردم حرف بزنید. با وجود همه مشکلات و مفاسدی که جامعه ما را در بر گرفته است اما عامه مردم و والدین علاقه مند به سرنوشت خانواده و فرزندانشان هستند اما باید آن ها را روشن کرد و عمق فاجعه در دیدن ماهواره را برایشان بیان کرد.

از سویی هم بعضاً افرادی هستند که بیشتر به دنبال سوء استفاده اند؛ به عنوان مثال یک بنده خدایی حتی به من گفت که من ماهواره ها را از شما می گیرم و به جایش دستگاه دیجیتال بهتان می دهم که بنده از این حرف به شدت ناراحت شده و گفتم با این کار من به خانواده ها ضربه می زنم چون معلوم نیست که این ماهواره ها سر از کجا در بیاورد و چند خانواده دیگر را بدبخت کند.

وقتی افراد هم تماس می گیرند یا به صورت حضوری ارتباط برقرار می کنیم به آن ها می گویم که این فعالیت ما از طرف بسیج و با هماهنگی سپاه است؛ با این حال برخی افراد ناآگاه به ویژه ماه های اول ، زیاد طعنه و تیکه و لیچار بارم می کردند اما واقعاً برایم مهم نبود اما الان وضع به گونه ای شده که احساس می کنم این قدر تماس زیاد شده باید خط خودم را عوض کنم!»

 

چشمداشت و توقعی نداشته و ندارم

«خدا را شاهد می گیرم که هیچ گاه چشمداشت و نگاه کاسب کارانه به این موضوع نداشتم، بلکه احساسم این بوده که حداقل با این کار من چند نفر ممکن است به راه راست کشیده شوند. همین برایم کافی است و این که خدا و اهل بیت(ع) از دستم راضی باشد.

حقیقتاً امروز ماهواره ها بلایی سر خانواده ها آورده که هر انسان منصف و واقع بینی نمی تواند نسبت به آن ها بی توجه و بی تفاوت باشد. حرف من به برخی از دوستان در بسیج نیز این بوده که اهالی مسجد عموماً اهل ماهواره نیستند و لذا ما به جای روشنگری صرف در مسجد باید به سراغ افراد در کف جامعه و کوچه و خیابان برویم و چهره به چهره یا از طریق اطلاع رسانی آن ها را آگاه کنیم تا بیایند و ماهواره های خود را تحویل دهند.

به من گاهی زنگ می زنند و حضوری پیش طرف می روم و به آن ها درباره هدف از این کار توضیح می دهم و بعد که قانع شدند، خودشان با کمال میل دستگاه ماهواره را جمع کرده و تحویل بنده می دهند و ما هم یک دستگاه گیرنده دیجیتال آن هم به عنوان هدیه این کار فرهنگی به آن ها می دهیم.»

بهانه های برخی خانواده ها منطقی نیست

صحبتش به این جا که رسید از دیدگاه های متفاوت برخی خانواده ها و اصرارشان برای ماهواره دیدن سخن گفت و ادامه داد: «برخی از خانواده ها که تعدادشان هم کم نیست برای تحویل ماهواره بهانه می آورند که مثلاً بچه ام فلان شبکه کارتونی ماهواره را می بیند و سرگرم می شود و فلان پسر جوانم تفریح و کاری ندارد و با برنامه های فلان شبکه اش سرگرم می شود که به آن ها می گویم خدا وکیلی این ها بیشتر بهانه است و گرنه همین برنامه ها را با شکل بهتر و مناسب تر شبکه های داخلی خودمان نشان می دهد.

در طول زندگی 29 ساله ام خانواده های زیادی را دیده ام که با ماهواره بدبخت شده و بچه هایشان به سمت و سوی رفته اند که همه اش پشیمانی بارآمده است و لذا از خدا می خواهم که هر چه بیشتر کمکم کند بیش از این ها بتوانم دستگاه های ماهواره را از داخل خانه ها جمع کنم.»

احساس وظیفه حتی در مراسم ختم مادر

وقتی از او می پرسم که واقعاً از انجام این کار با وجود گرفتاری های شغلی و طعنه و کنایه ها و متلک های دیگران خسته نشدی، بلافاصله جواب می دهد:« نه، با جان و دل هم این کار را انجام می دهم.

شاید باورش برایتان سخت باشد اما وقتی مادرم به رحمت خدا رفت سر مراسم ختم ایستاده بودم که با من تماس گرفتند برای تحویل ماهواره، من سریع رفتم و دستگاه را از آن ها دریافت کردم و با خود گفتم این کار واجب تر از ختم است ؛ به هر حال برای ختم برادرانم هستند ولی این کار شاید باعث عاقبت به خیری یک خانواده و یا دست کم یک جوان شود.»

انحراف پای فرزند و هزینه های بالای درمان

«خدا بعد از دو دختر یک پسر به من داده که الان حدود دو ماهش است اما متاسفانه مشکل انحراف پا دارد و هفته ای حدود 300 هزار تومان هزینه درمان بیمارستانش را می دهم با این حال خدا را شاکرم و این ها باعث نشده که در انجام این کار فرهنگی سست شده و بی انگیزه شوم. توقعی هم از کسی ندارم همین که آن بالایی هوایمان را دارد برای کافی است.

من کاری به کسی ندارم که چطور زندگی و فکر می کنند ؛ هدفم این است که ماهواره را از داخل زندگی افراد بیرون بیاورم چون می دانم و دیده ام که چه بلایی بر سر خانواده ها می آورد.

کسی را سراغ دارم که می گفت هفده روز دخترم از خانه فرار کرده بود و خودش هم می گفت شک ندارم که تحت تاثیر همین سریال های ماهواره ای قرار داشته است.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید برخی خانواده ها که شاید به ظاهرشان هم نخورد ماهواره  در خانه داشته اند اما وقتی آن را به بنده تحویل دادند برخی هایشان در حال حاضر رابط بنده درباره جمع آوری ماهواره ها شده اند.

بهترین کار صبحت کردن و آگاهی دادن مردم و جوانان آن هم با حالت صمیمانه و اخلاق خوش است و خود من که حرف های قلمبه سلمبه بلد نیستم اما یاد گرفتم که رک و پوست کنده با مردم صحبت کنم.»

اصرار بر انجام خدمت آن هم در گمنامی

«از روز اول هم گفته ام که این کار ما گمنام است و به خانواده ها هم اطمینان داده ام که با تحویل ماهواره ها مشکلی برایشان پیش نمی آید و قرار نیست خدای ناکرده بخواهیم آبروی کسی را ببریم یا آمارش را به جایی بدهیم که بعد برایش دردسر بشود.

در حوالی همین منزل ما ، آپارتمان سازی های زیادی انجام می شود و در برخی بلوک ها ارتباط گیری سخت بوده اما با نگهبان مجموعه ها و برخی افراد که ارتباط گرفته ایم با وجود دشواری و مقاومت برخی افراد، موفقیت هایی نیز داشته ایم.

به عنوان مثال بنده خدایی چند وقت پیش با بنده تماس گرفت و قسم می خورد که ده بار تا حالا مامور به خانه ما ریخته و ماهواره ام را بُرده اند و عین ده بار آن را خریده ام، اما رفتاری که از شما دیدم خوشم آمد و بعد با هم صمیمی شدیم و رفاقتی میانمان شکل گرفت.

خود این فرد می گفت که من دیگر خسته شدم از ماهواره و دوست ندارم زن و بچه ام برنامه های آن را ببیند.»

بلایای ماهواره را باید برای خانواده ها بگوییم تا روشن شوند

«واقعیتش هم آن است که مردم اگر حقیقت یک مساله را بدانند آن را می پذیرند ؛ البته این را هم لازم می دانم بگویم که متاسفانه یک مقدار در میان برخی از ما ، غرور و چشم هم چشمی کار را خراب می کند و شاید هم بعضاً تفریحات مناسب کم تر باشد و گرنه اگر ما کار فرهنگی کنیم و مردم را آگاه کنیم و تفریحات خوب و اسلامی بگذاریم بسیاری از مردم از ماهواره ها و سایت های مبتذل اینترنتی خسته و بُریده می شوند.

اتفاقاً به نظر من خانم ها در این خصوص حساس تر هستند . همین چند هفته پیش بود که یک خانمی با من تماس گرفت و می خواست ماهواره اش را تحویل دهد . می گفت این کار را به دور از چشم شوهرم انجام می دهم چرا که شوهرم وسواس و عادت پیدا کرده به ماهواره و دل کندن از آن برایش سخت شده است؛ خُب این مساله نشان می دهد که اگر بانوان نسبت به مضرات ماهواره توجیه شوند همکاری بسیار بهتری هم خواهند داشت، چون بحث حفظ کیان خانواده پیش می آید و شوخی بردار هم نیست.»

لزوم تداوم کمک مالی برای خرید گیرنده دیجیتال

سخنی هم با مسئولان داشت آن جا که خواست تا حوزه ها و پایگاه های بسیج را در این طرح تقویت مالی کنند و البته افزود: « به هر حال هر چقدر ما گیرنده دیجیتال تحویل مردم دهیم راحت تر می توانیم ماهواره ها را جمع کنیم. به هر حال باید یک مشوق و انگیزه ای هم باشد تا افراد به سمت برنامه ها و شبکه های داخلی گرایش پیدا کنند.

به شخصه همان طور که وقتی ماهواره را تحویل می گیرم دقت می کنم که کامل باشد از آن سو نیز وقتی دستگاه دیجیتال را به مردم می دهم خودم چک می کنم که کاملاً سالم و با گارانتی باشد چون معتقدم این کار باعث جلب اعتماد مردم می شود و از سویی من هم مدیون آن ها نمی شوم.»

وقتی از او درباره حمایت خیرین از چنین طرح های سوال می کنم ، ابراز داشت: «در همین حوزه 2 چندبار پول برای کمک به خرید گیرنده دیجیتال جمع آوری شده و برخی بچه ها و افراد دست به خیر کمک کرده اند، ضمن آن که بنده شاهد بودم که خود شخص فرمانده حوزه نیز حدود 10 میلیون تومان در همین خصوص از جیب شخصی خرج کرده است.»

از 6 عصر تا نیمه شب وقتم را وقف این کار کرده ام

«خودم هم از ساعت 6 بعد از ظهر که از سر کار برمی گردم تا نیمه شب، وقت زندگی ام را وقف این کار کرده ام و در دید و بازدید ها و جلسات فامیلی نیز برای اقوام و دوستان بارها درباره ضرر و عوارض بد ماهواره صحبت کرده ام و گاهی نیز بسته های فرهنگی از بسیج گرفته و بینشان توزیع کرده ام که کم و بش مفید بوده اند اما مهم تر از آن صحبت رودر رو و همان خوش برخوردی است که تاکنون جواب داده است.»

زندگی در سختی اما با عزت و قناعت

گچکار غیرتمند داستان ما سه فرزند دارد که به ترتیب سن نام هایشان هانیه، هستی و رضا است؛ او وجود این دسته گل ها را نعمت خدا و عامل برکت او دانسته و معتقد است:« لطف و عنایت خدا را همیشه در زندگی احساس کرده ام ؛ الان هم در این زیرزمین مستاجر هستم و بارها پیش آمده که شرایط زندگی سخت بوده و به قول معروف به مو رسیده اما پاره نشده است ؛ احساس می کنم خداوند هوایم را در همه حال دارد و نگذاشته که زمین بخورم.

سعی کرده ام با قناعت زندگی کنم و خدا را شکر دستم پیش کسی دراز نیست.»

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۶ ارديبهشت ۹۵ ، ۰۷:۵۰
به گزارش رجانیوز،  اسپوتنیک نوشت: براساس قانون جدیدی که در کشورهای اروپایی درحال شکل گیری است؛ نوجوانان زیر 16 سال نمی توانند بدون نظارت و رضایت والدین از شبکه های اجتماعی استفاده کنند. 
 
این شبکه های اجتماعی موظف اند که تا سال 2018 برنامه ای ترتیب دهند که افراد نابالغ و زیر 18 سال نتوانند بدون اجازه خانواده و پدر و مادر در این شبکه های اجتماعی عضویت پذیرند در غیر این صورت بر اساس قوانین وضع شده در پارلمان اروپا جریمه خواهند شد.
 
ممنوعیت استفاده از شبکه های اجتماعی برای نوجوانان اروپایی
 
بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی اسنپ چت، فیس بوک، اینستاگرام و توئیتر افراد نابالغ هستند. با وجود اینکه یکی از قوانین فیس بوک ثبت نام افراد بالای 13 ساله است،  در اروپا از هر 5 نفر زیر یازده سال یک نفر دارای حساب کاربری فیس بوک است و این رقم برای افراد بین 12 تا 17 سال به 80 درصد می رسد.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۱:۴۰