حمایت از تولید ملی در فناوری اطلاعات و ارتباطات

۱۷ مطلب در شهریور ۱۳۹۴ ثبت شده است

پیدایش اینترنت به دهه ۶۰ برمی گردد؛ یعنی زمانی که دولت ایالات متحده بر اساس طرحی موسوم به «Arpa» مخفف (آژانس تحقیق پروژه های پیشرفته) که هدفش تقویت کارکردهای دفاعی بود، این طرح را به اجرا گذاشت. در آن زمان، چیزی به اسم کامپیوتر شخصی وجود نداشت و صرفا سازمان های بزرگ، دانشگاه ها و مراکز دولتی بودند که از سیستم های کامپیوتری بزرگ موسوم به MainFrame استفاده می کردند که هر کدامش اطلاعات خاصی را ذخیره کرده بود و در صورت نیاز، با یکدیگر اتصال برقرار و اطلاعات را بین همدیگر منتقل می کردند یا در صورت ایجاد بستر مناسب، اطلاعات را در حالت اشتراک قرار می دادند.
 
در همان دوران، سیستم هایی به وجود آمده بودند که امکان ارتباط بین کامپیوترهای یک سازمان را فراهم می کردند، به طوری که کامپیوترهای موجود در بخش ها یا طبقات مختلف با یکدیگر تبادل اطلاعات می کردند و امکان ارسال نامه بین بخش های مختلف سازمان، فراهم می شد. این همان چیزی است که امروزه به آن، سیستم ارسال نامه با پست الکترونیک یا ای میل می گویند. اما برای برقراری اتصال بین این شبکه های کوچک و پراکنده که هر کدام به روش ها و بر مبنای استانداردهای خودشان کار می کردند، استانداردهای جدید و مشخصی توسط کارشناسان وضع شد که همان پروتکل ها هستند.
 
 سرانجام درسال ۱۹۶۱ تعداد ۴ کامپیوتر در ۲ ایالت مختلف با موفقیت ارتباط برقرار کردند و با اضافه شدن واژه نت Net به طرح اولیه، نام آرپانت ArpaNet برای آن در نظر گرفته شد. در دهه ۷۰ میلادی با تعریف پروتکل های جدیدتر از جمله TCP که تا به امروز رواج دارد و نیز با مشارکت کامپیوترهای میزبان Host بیشتر به آرپانت و حتی گسترده شدن آن به برخی نواحی فراتر از مرزهای ایالات متحده، آرپانت شهرت بیشتری یافت و ایده اینترنت، همراه با جزییات بیشتری راجع به شبکه های کامپیوتری مطرح شد، تا این که طی سال های پایانی دهه ۷۰، شبکه های مختلف تصمیم گرفتند به صورت شبکه ای با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و آرپانت را به عنوان هسته اصلی انتخاب کردند. بعدها در سال ۱۹۹۳ نام اینترنت Internet روی این شبکه بزرگ گذاشته شد. وب یا همان wwwکه مخفف WorldWideWeb یا تار جهان گستر می باشد، توسط آزمایشگاه اروپایی فیزیک ذرات Cern به خاطر نیاز آن ها به دسترسی مرتب تر و آسان تر به اطلاعات موجود روی اینترنت ابداع گشت. در این روش، اطلاعات به صورت مستندات صفحه ای Page روی شبکه اینترنت قرار می گرفتند و به وسیله یک مرورگر وب WebBrowser قابل مشاهده می شدند. این روش کم کم همه گیر و محبوب شد و هم اکنون در سطح جهان، طرفداران فراوانی دارد.
 
گسترش اینترنت زمینه ای را به وجود آورده که طیف وسیعی از اطلاعات بدون هیچگونه محدودیتی و فراتر از مرزهای جغرافیایی در سراسر جهان منتشر شود و به نحو چشمگیری به یک رسانه ارتباطی و اطلاعاتی تبدیل گردد. ضمن اینکه مخاطبان و کاربران اینترنت هم به همان اندازه افزایش مداومی داشته اند. خصوصیت و ویژگی اینترنت و سهولت انتشار مطالب و اطلاعات وعلاوه بر آن راحتی دستیابی به انواع مختلف اطلاعات در وب اعم از متن، صوت و تصویر و داده های گرافیکی متنوع، به اندازه ای شدت یافته است که در برخی موارد اطلاعات حاوی مطالب مخرب و زیانباری نیز در وب منتشر می شود که زمینه سوء استفاده های مختلف را فراهم آورده است.
هرزه نگاری های جنسی به خصوص در زمینه سوء استفاده از کودکان، ترویج خشونت و فساد، خرید و فروش مواد مخدر و زیانبار، اشاعه اطلاعات خصوصی افراد و سازمانها، استفاده از اطلاعات وب در جهت اهداف تروریستی وموارد مشابه، ضرورت کنترل محتوای وب را ناگزیرساخته است.
 
اما فیلترینگ چیست؟
فیلتـرینگ اینترنتی یا فیلتـرینگ، عبارت است از محدود کردن دسترسی کاربران اینترنت به وب‌گاه‌ها و خدمات اینترنتی که از دیدگاه متولیان فرهنگی و سیاسی هر کشور برای مصرف عموم مناسب نیست، اعمال فیلتـر به وسیله ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی انجام می‌شود ولی تعیین سطح، مصادیق و سیاست‌های فیلتـرینگ با حکومت‌هاست.
 
عمده دلایل فیلتر کردن اینترنت در کشورهای مختلف را می‌توان در چهار تقسیم بندی کلی گنجاند: "مسائل سیاسی"، "مسائل اجتماعی"، " مسائل امنیتی" و "مسائل اخلاقی".
 
آنچه باعث تفاوت مبنایی هر کشور برای فیلترینگ می‌شود، ارزش های بنیادین مورد توجه هر مقوله در آن کشورها است. در مجموع می‌توان گفت تعداد کشورهایی که در منطقه و جهان به نحوی با مساله فیلترینگ و سانسور در اینترنت مواجه هستند نسبتا قابل توجه است.


چه سایت هایی در ایران و غرب فیلتر می شوند

فیلترینگ ایران:
فیلترینگ در ایران بر اساس قوانین مصوب در مجلس شورای اسلامی اعمال می‌گردد و طیف گسترده‌ای از وبگاه‌های اینترنتی، از پورنوگرافی گرفته تا سیاسی و اجتماعی را در بر می‌گیرد. گرچه مسدود کردن دسترسی به وبگاه‌های اینترنتی در ایران جنبهٔ قانونی دارد، اما روند آن، به ویژه برای وبگاه‌های سیاسی و اجتماعی، به درستی مشخص نیست  لذا می توان این مورد را یکی از ضعف های فیلترینگ در  ایران دانست که مخاطبان خود را طبقه بندی نکرده است.
 
چه سایت هایی بر اساس قانون باید در ایران فیلتر شوند
 
در مرداد ۸۵، دولت آیین‌نامه«سامان‌دهی فعالیت سایت‌های اینترنتی» را ابلاغ کرد. بر اساس این آیین‌نامه، همه وبگاه‌های اینترنتی باید در وزارت ارشاد به ثبت برسند.
 
مواردی که استفاده از آن‌ها در وبگاه‌ها ممنوع است:
 
۱) نشر مطالب الحادی و مخالف موازین اسلامی.
 
۲) اهانت به دین اسلام و مقدسات آن.
 
۳) ضدیت با قانون اساسی و هر گونه مطلبی که استقلال و تمامیت ارضی کشور را خدشه دار کند.
 
۴) اهانت به رهبری و مراجع مسلم تقلید.
 
۵) تحریف یا تحقیر مقدسات دینی، احکام مسلم اسلام، ارزشهای انقلاب اسلامی و مبانی تفکر سیاسی امام خمینی (ره).
 
۶) اخلال در وحدت و وفاق ملی .
 
۷) القاء‌ بدبینی و ناامیدی در مردم نسبت به مشروعیت و کارآمدی نظام اسلامی.
 
۸) اشاعه و تبلیغ گروهها و احزاب غیرقانونی.
 
۹) انتشار اسناد و اطلاعات طبق بندی شده دولتی و امور مربوط به مسائل امنیتی ، نظامی و انتظامی.
 
۱۰) اشاعه فحشاء و منکرات و انتشار عکسها و تصاویر و مطالب خلاف اخلاق و عفت عمومی.
 
۱۱) ترویج مصرف سیگار و مواد مخدر.
 
۱۲) ایراد افترا به مقامات و هر یک از افراد کشور و توهین به اشخاص حقیقی و حقوقی
 
۱۳) افشاء روابط خصوصی افراد و تجاوز به حریم اطلاعات شخصی آنان.
 
۱۴) انتشار اطلاعات حاوی کلیدهای رمز بانکهای اطلاعاتی، نرم افزارهای خاص،‌ صندوقهای پست الکترونیکی و یا روش شکستن آنها.
 
۱۵) فعالیت های تجاری و مالی غیر قانونی و غیر مجاز از طریق شبکه اطلاع رسانی و اینترنت از قبیل جعل، اختلاس، قمار و ….
 
۱۶) خرید، فروش و تبلیغات در شبکه اطلاع رسانی و اینترنت از کلیه کالاهایی که منع قانونی دارند.
 
۱۷) هر گونه نفوذ غیر مجاز به مراکز دارنده اطلاعات خصوصی و محرمانه و تلاش در جهت شکستن قفل رمز سیستم ها.
 
۱۸) هر گونه حمله به مراکز اطلاع رسانی و اینترنتی دیگران برای از کار انداختن و یا کاهش کارآیی آنها.
 
۱۹) هر گونه تلاش برای انجام شنود و بررسی بسته های اطلاعاتی در حال گذر در شبکه که به دیگران تعلق دارد.
 
۲۰) ایجاد هر گونه شبکه و برنامه رادیویی و تلویزیونی بدون هدایت و نظارت سازمان صدا و سیما
 
شاید برای مخاطبان این سوال پیش آمده باشد که آیا در غرب فیلترینگ وجو دارد یا خیر؟  پاسخ این سوال مثبت است.

کشورهایی مانند سوئد، فرانسه و آلمان در قاره اروپا و کشورهایی مانند هند، عربستان، کره جنوبی، مالزی و در مجموع آسیا به عنوان بزرگترین قاره دنیا و نیز کانادا دارای گسترده‌ترین میزان تنوع فیلترینگ می‌باشند.
 http://xrds.acm.org/images/DLImages/18.2_Boneh_med.jpg
فیلترینگ در آمریکا به چه صورت است:
 
استفاده از اینترنت در ایالات متحده در سال ۱۹۹۶ با پیشنهاد بیل کلینتون رئیس جمهور وقت این کشور آغاز شد. در قانون یاد شده که به نام «قانون صلاحیت ارتباطات (CDA) مشهور است، هرگونه اطلاع رسانی مستهجن و غیراخلاقی برای نوجوانان کمتر از ۱۸ سال منع شده است. به رغم جنجال‌هایی که پس از مطرح شدن این قانون به پا شد، چندی بعد، در سال ۱۹۹۸، قانون دیگری با نام(COPPA) به تصویب رسید که مطابق آن متصدیان صفحات اینترنتی از قرار دادن اطلاعات مربوط به کودکان زیر ۱۳ سال به روی اینترنت یا استفاده از این قبیل اطلاعات بدون داشتن مجوز از پدر و مادر آنها منع و موظف شدند در صفحات خود نحوه جمع‌آوری اطلاعات مربوط به کودکان را به طور مشخص اعلام کنند.

همزمان با این قانون، قانون دیگری به نام (COPA) طرح شد که سایت‌هایی را که در آنها مطالب آشکار جنسی و یا عکس‌های مستهجن قرار داشت محدود می‌کرد. یکی از انگیزه‌های اصلی طرح این قانون حفاظت نوجوانان از عوارض سوء اینترنت بود. به طور دقیق تر، بخشی از این قانون استفاده مجازی از انتقال هرگونه اطلاعات را که ممکن است برای کودکان مضر باشد، منع می‌کند. پس از گذشت ۲ سال، در سال ۲۰۰۰ قانون دیگری به نام(CIPA) مطرح شد که مطابق آن همه مدارس و کتابخانه‌های عمومی [که برای اتصال به اینترنت و یا کامپیوترهای متصل به اینترنت از کمکهای دولت استفاده کرده‌اند.] موظف شده‌اند به بستن و یا فیلتر کردن سایت‌هایی اقدام کنند که در آنها تصاویر وقیح و عکسهای شهوت انگیز مربوط به کودکان و یا هر تصویر جنسی دیگری که برای نوجوانان مضر باشد، قرار دارد. در عین حال مدارس موظفند سیاست‌های پیشنهادی سلامت استفاده از اینترنت را بپذیرند و حداقل یک گزارش از سیاستهای پیشنهاد شده ارائه دهند. همچنین موظفند بر روی همه کامپیوترهای متصل به اینترنت ابزارهای فیلتر کننده (مانند برنامه‌های فیلترکننده و یا دیواره‌های آتشین محدود کننده) قرار دهند.

http://bayanbox.ir/view/4810291160587600355/2015-09-06-17-53-16.png

امریکا و انگلیس شدید ترین سیاستهای فیلترینگ را دارند و افغانستان و عراق، ضعیف ترین را.

بنظرتان چرا ؟

پس از حوادث یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ نیز، پاى دولت‌ها و حکومت‌هاى فراوانى به حیطه فیلترینگ باز شد و در این میان نقش کشورهاى اروپایى و به ویژه ایالات متحده پر رنگ‌تر از سایرین بود. ایالات متحده به عنوان پیشروترین کشور دنیا هم در زمینه به کارگیرى و توسعه تجهیزات اینترنت و هم در زمینه تولید محتواى اینترنتى، پس از حملات ۱۱ سپتامبر، با چالشی جدى در مواجهه با اینترنت رو به رو شد و دولت این کشور، قوانین محکمى را در این مورد وضع کرد تا جایى که حامیان حریم شخصى و آزادى‌هاى مدنى به اعتراضات گسترده‌اى علیه دولت بوش دست زدند. آمریکا در تاریخ ۲۴ اکتبر ۲۰۰۱، قانونى تحت عنوان "لایحۀ میهن‌پرستی" (Patriot Act) را تصویب کرد که به موجب آن، کنترل و نظارت بر تبادل داده‌هاى online کاربران، رنگ قانونى به خود مى‌گرفت؛ این قانون که در قالب مبارزه با تروریسم به تصویب رسیده بود، موجى از مخالفت‌ و اعتراض را هم در میان جمهورى خواهان و هم در بین دموکرات‌ها برانگیخت. پیاده‌سازى لایحۀ میهن‌پرستی که به شدت از سوى دادستانى امریکا دنبال مى‌شد، در نوامبر ۲۰۰۳ رئیس جمهور با اعطاى اختیارات بیشتر به پلیس امریکا (اف بی آی) از این نیرو خواست تا کلیه اطلاعات مربوط به کاربران اینترنتى را، حتى براى تحقیقات غیررسمى، جمع‌آورى کند. از سوى دیگر، برخى ایالت‌هاى امریکا مثل پنسیلوانیا قوانین مخصوص به خود را براى فیلتر کردن محتواى اینترنتى دارند.
 
همچنین در پی شکایات فراوان مهمانداران و مسافران خطوط هواپیمایی آمریکا از برخی کاربران در استفاده از تارنماهای غیراخلاقی با محتویات مستهجن، صاحبان شرکت های هواپیمایی به فکر فیلتر کردن این تارنماها افتاده اند."امریکن ایرلاینز" بعنوان نخستین شرکت در میان شرکت های فعال در خطوط هوایی آمریکا اقدام به مسدود کردن چنین تارنماهایی و برخورد با استفاده کنندگان از آنها کرده است. به این ترتیب کاربران اینترنتی از این پس امکان ورود به تارنما های غیراخلاقی را در هواپیما نخواهند داشت. این اقدام در حالی صورت می گیرد که برخی مسافران در مدت پرواز خود با ورود به اینترنت از تارنما های غیراخلاقی استفاده می کردند که این موضوع مورد اعتراض دیگر مسافران و مهمانداران هواپیما قرار گرفته و این رفتار را موجب صدمه دیدن سلامت اجتماع می دانستند. جهان نوشت، هواپیماهای امریکن ایرلاینز درحالی پیشگام فیلترینگ تارنماهای غیراخلاقی شدند که تا کنون شکایتی ازپروازهای این شرکت دراین مورده نشده است. بر این اساس نخستین فیلترینگ در هواپیمای بوئینگ مدل ۲۰۰-۷۶۷ به اجرا در آمده است.
 

http://bayanbox.ir/view/501280207417556532/2015-09-06-17-59-39.png
 
فیلترینگ در کانادا:
 
کانادا که خود را یک از مدافعان حقوق بشر می داند و بارها از آزادی دسترسی اطلاعات سخن گفته بود نیز دست به فیلترینگ می زند از جمله مواردی که می توان به آن اشاره کرد عبارت است از : ۱- مطالب نفرت انگیز ۲- فیلم های مستهجن ۳- هرزه نگاری کودکان ۴- هتک حرمت امور جنسی ۵- تروریسم ۶- نقض حقوق بشر
 
 فیلترینگ در اتحادیه اروپا:
 
این اتحادیه نیز از قاعده فیلترینگ مستثنی نبوده و اقدام به مسدود کردن برخی سایت هایی که محتواهایی نظیر : جعل مرتبط با رایانه، هرزه نگاری کودکان، کلاهبرداری مرتبط با رایانه و نشر مطالب نژادپرستانه و بیگانه ستیز؛ می کند.
 
فیلترینگ در  فرانسه:
 
فرانسه نتایج موتورهاى جست‌وجوى اینترنتى از جمله گوگل Google را دستکارى کرده و به زعم خود، آن را بومى مى کند. علاوه بر این، با وجودى که تصمیمات اصلى و عمده پیرامون آزادى بیان در اینترنت و حفظ حریم خصوصى افراد در این عرصه، توسط اتحادیه اروپا اتخاذ مى‌شود، اما کشور فرانسه یکى از معدود اعضاى این اتحادیه است که در پذیرش آنها مقاومت زیادى کرده و سعى دارد قوانین خود را اجرا کند.
 
در بحث نظارتى نیز، کشور فرانسه با تصویب قانون LSQ در سال ۲۰۰۱، کلیه ISP هاى این کشور را موظف کرد تا فعالیت‌هاى اینترنتى و پیام‌هاى پست‌الکترونیک مشتریان خود را حداقل به مدت یک سال، ذخیره و نگهدارى کنند. همچنین این قانون به قضات و پلیس این کشور اجازه مى‌داد تا در پیام‌هاى شخصى کاربران به منظور کشف یا اثبات جرم، به تفحص بپردازند. این کشور نزدیک به ۲۲ میلیون کاربر اینترنت دارد که یک سوم جمعیتش را تشکیل می‌دهند. به این ترتیب مردم فرانسه یکی از آنلاین‌ترین کشورهای دنیا به نسبت جمعیتش است. قوانین اینترنتی در این کشور بیش‌تر شامل قوانین تجارت الکترونیک و رعایت حریم شخصی و جرایم رایانه‌ای آن بیش‌تر مربوط به مسایل امنیت ملی و آسیب‌های اقتصادی است. ضمن اینکه فیلترینگ به طور جدی در مدارس این کشور و با بستن IP ها اعمال می‌شود.
 
قانون Hadopi که در سال ۲۰۰۹ در فرانسه به تصویب رسید، این اجازه را به ارایه‌دهندگان خدمات اینترنتی می‌دهد که کاربرانی که به صورت غیرقانونی، محتوای دارای حق کپی‌رایت را از اینترنت دانلود می‌کنند، از دسترسی به اتصال اینترنتی محروم سازند. همچنین لایحه‌ی LOPPSI ۲ که در سال ۲۰۰۹ توسط دولت فرانسه به پارلمان این کشور تقدیم شد، به ISPهای فرانسوی این اجازه را می‌دهد که یک فهرست مشخص از تارنماهای غیراخلاقی را تحت نظارت وزارت کشور فرانسه، مسدود و فیلتر کنند.
 
فیلترینگ در انگلیس:
 
در اکثر کشورهای اروپایی از جمله "انگلیس" فیلترینگ بیشتر بر روی مسائلی مانند پورنوگرافی کودکان، نژادپرستی و مسائل تروریستی اعمال می شود. یک سازمان غیردولتی و غیرانتفاعی در انگلستان به نام "بنیاد نظارت بر اینترنت" (Internet Watch Foundation)، فهرستی از تارنماهای غیراخلاقی را تهیه کرده و بر اساس آن، دسترسی ۹۸ درصد از کاربران اینترنت در انگلستان به این تارنماها مسدود شده است. وزیر کشور انگلیس ورنون کوکر، ضرب‌العجلی را تا پایان سال ۲۰۰۷ برای همه‌ی سرویس‌دهندگان خدمات اینترنتی در این کشور تعیین کرده بود تا یک سیستم مسدودسازی محتوا بر اساس سبک cleanfeed طراحی و اجرا کنند.
 
در سال ۲۰۰۶ هم وزیر کشور انگلیس قول داده بود که همه‌ی ISP های این کشور، تارنماهای غیراخلاقی کودکان را مسدود خواهند کرد. در اواسط سال ۲۰۰۶ میلادی، دولت انگلیس گزارش داد که دسترسی ۹۰ درصد کاربران اینترنت پرسرعت در این کشور به تارنماهای غیراخلاقی مسدود شده است. علیرغم اینکه قرار بود این رقم در پایان سال ۲۰۰۷ به ۱۰۰ درصد برسد، اما گزارشهای دولتی در پایان سال ۲۰۰۸ میلادی، رقم ۹۵ درصد را اعلام کردند و در پی آن، دولت تصمیم گرفت تا مسدود کردن دسترسی پنج درصد باقی‌مانده، هرچه سریعتر اقدامات لازم را انجام دهد.
 
در فاصله‌ی بین سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶، شرکت BT Group فناوری جدیدی به نام Cleanfeed را معرفی کرد که ۸۰ درصد سرویس‌دهندگان خدمات اینترنتی در انگلیس از آن استفاده می‌کنند. کاربری این فناوری به گونه‌یی است که دسترسی به تارنماهای غیرمجازی که توسط "بنیاد نظارت بر اینترنت" فهرست شده‌اند را برای کاربران خانگی قطع می‌کند.

http://cdni.wired.co.uk/1920x1280/s_v/shutterstock_117288727_1.jpg
فیلترینگ در آلمان:
 
فیلترینگ اینترنت در آلمان، بر اساس قانون فدرال صورت می‌گیرد و در مواردی خاص، دادگاههای این کشور رای به مسدود شدن برخی تارنماها می‌دهند. با این حال، آلمان کشوری است که مسدودسازی محتوای سیاسی در آن به وفور دیده می‌شود. نمونه‌ای از محتوای سیاسی مسدود شده توسط آلمان برای کاربران اینترنت، عبارات و کلیدواژه‌هایی است که به "نفی هلوکاست" مربوط می‌شوند. کاربران اینترنت در کشور آلمان اغلب نمی‌توانند به محتوای مقالات و نوشته‌هایی که به نفی هلوکاست می‌پردازند دسترسی داشته باشند. در اوایل سال ۲۰۱۰ میلادی نیز یک قانون فدرال برای مسدودسازی دسترسی به محتوای غیراخلاقی در آلمان به تصویب رسید.
 
طبق آن چه گفته شد، سیاست‌های کلی فیلترینگ حاکم بر اتحادیه‌ی اروپا بیش‌تر بر محورهای سیاست بین‌الملل، سیاست داخلی، تروریسم، نژادپرستی و حوزه‌ی اخلاق می‌باشد که البته به دلیل سیاست‌های داخلی هر کشور، تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند.
 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ شهریور ۹۴ ، ۱۷:۴۷
http://media.mehrnews.com/d/2015/06/27/4/1750489.jpg?ts=1440157862632
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: هنگام نگاه به گوشی‌های هوشمند عکس قرنیه چشم توسط گوشی ذخیره شده، امکان شناسایی فرد توسط قرنیه چشم ممکن می‌شود.

سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور در رابطه با نفوذ و دسترسی به اطلاعات کاربران گوشی‌های هوشمند گفت: در فضای مجازی رویکرد جهانی و تکنولوژی طوری راه اندازی شده که اطلاعات به سرمایه و دارایی تبدیل شده است، خیلی از کشورها خودشان را صاحب آن دارایی دانسته و با آن معامله می کنند.

وی افزود: مثلا مجموعه ای مثل واتس‌آپ که ظاهرا همه خدماتش رایگان است بعد از گذشت ۳ سال از تاسیس ارزش چندین میلیاردی پیدا کرده و توسط گوگل خریداری می شود. علی القاعده بازار دانش اطلاعات وجود دارد و اطلاعات جمع آوری شده دارای ارزش است.

جلالی در ادامه گفت: گوشی های هوشمند طیف عمده ای از اطلاعات ما را دریافت می کنند که بعد دیگر صاحب آن اطلاعات نیستیم. همانطور که شاید خیلی‌ها از گوشی‌های هوشمند استفاده کنند، اولین چیزی که وارد می کنند اثر انگشت است، اثر انگشت فرد توسط گوشی دریافت می شود. اگر ID و Password شما در جایی لو برود می شود آن را عوض کرد ولی اثر انگشت را نمی توان عوض کرد.

وی تاکید کرد: دوم اینکه هر نرم افزاری را که بخواهید روی گوشی های هوشمند نصب کنید یک لیست از اجازه ها(Agreements) را می خواهد که معمولا کسی آن را نمی خواند؛ همه شماره تلفن ها، پیامک ها، ارتباطات بانکی و عکس ها را درخواست می کند که بدون توجه قبول (accept) می کنند، نرم افزار هم تمام اطلاعات دریافتی را در یک دیتا سنتر که این روزها بیشتر به صورت ابر و cloud computing است، ذخیره می کند.

http://media.nasimonline.ir/original/archive/10-11-1390/IMAGE634635426467906606.jpg

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: هنگام نگاه به گوشی عکس قرنیه چشم توسط گوشی ذخیره می شود و امکان شناسایی فرد توسط قرنیه چشم ممکن می شود، همچنین از طریق بلوتوث یا وای فای می شود از بیرون به گوشی فرمان داده و به عنوان دوربین و میکروفن افراد و زندگی شخصی آن ها را پایش کند.

وی ادامه داد: با این اطلاعات چه کار می کنند؟ در واقع نوعی ابزار اطلاعاتی وجود دارد که برای شبکه سازی اطلاعات به کار می رود، با ابزارهای مهندسی ارتباطات و مهندسی اجتماعی تمامی بافت و ساز و کار اجتماعی کشور را به دست می آورند، حوادثی مثل مهاباد و اردبیل در واقع نوعی فراخوان اجتماعی از طریق شبکه های اجتماعی است که برای یک جمعیت خاصی این فراخوان ارسال می شود.

http://newsmedia.tasnimnews.com/Tasnim//Uploaded/Image/1393/08/06/139308061923466733947324.jpg

جلالی در ادامه خاطرنشان کرد: این جمعیت چگونه انتخاب می شود؟ بر اساس اطلاعاتی که از قبل به دست آورده اند قدرت مدیریت و کنترل مهندسی اجتماعی اجتماعات را به دست آورده و می تواند بلواهای سیاسی، اجتماعی، امنیتی ایجاد کند در واقع مبنای تمام این ها اطلاعات است.

وی گفت: برای مقابله باید یکسری اقدامات انجام داد، برای مثال گوشی های هوشمند که می‌خواهد وارد کشور شود مشروط بر این شود که سرورهای منطقه‌ای آنها داخل کشور و در کنترل باشد.

http://cinemapress.ir/old/larg_pic/12-7-1391/IMAGE634848643101708951.jpg?ts=

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور در پایان اظهار داشت: در فضای مجازی و سایبری هر چیزی تبدیل به اطلاعات می‌شود. داده تبدیل به اطلاعات و اطلاعات تبدیل به سرمایه می شود. این سرمایه‌ها آن قدر ارزشمند است که بین اتحادیه اروپا و آمریکا سر این موضوع که مرکز اینترنت کجا و در کنترل چه کشوری باشد بحث و جدل است. آمریکایی ها با این مساله، فراتر از منافع حیاتی خود با آن برخورد کرده اند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ شهریور ۹۴ ، ۱۷:۳۸

متاسفانه با وجود اهمیتی که رهبری معظم انقلاب اسلامی برای موضوع فضای مجازی قائلند، لیکن هنوز پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار معظم له نتوانسته است در قد و قواره مطلوب و متناسب با شأن مسئله در کلام رهبری، ظاهر شود.

مشاهده چند وضعیت از پایگاه اطلاع رسانی رهبری، بدون هرگونه دخل و تصرفی ، گویا است. همچنان که مشاهده می شود، پرداخت تخصصی و تبینی خاصی برای دیدگاههای رهبری در این پایگاه اینترنتی موجود نیست و حتی از پرداخت به خاطرات و گذشته شهدایی مانند شهید سرافراز محمد علی رجایی نیز توجه کمتری را جلب کرده است:

وضعیت پایگاه مذکور - امروز یک‌شنبه، ۱۵ شهریور ۱۳۹۴ :

http://bayanbox.ir/view/3750042938562714558/2015-09-06-16-59-55.png

در همین تاریخ و تاکنون، در پوسترها و اینفوگرافیها نیز مطلبی در خصوص فضای مجازی به چشم نمی خورد :

http://bayanbox.ir/view/382043270683280641/2015-09-06-17-02-19.png

امیدواریم این نقیصه، با توجه به نقش مسئله فضای مجازی در امنیت، اقتصاد، فرهنگ و کلیه مولفه های ساختاری قدرت انقلاب اسلامی، برطرف شده و پایگاه خامنه ای دات آی آر، به پایگاه برتر در نشر نظرات و تبیین اندیشه رهبری معظم انقلاب اسلامی در این زمینه تبدیل گردند. انتظاری که چندان دور از ذهن بنظر نمی رسد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ شهریور ۹۴ ، ۱۷:۱۷
پیوندهای مرتبطنقشه راهنقشه راه

۱۳۹۴/۰۶/۱۴

حکم انتصاب اعضای شورای عالی فضای مجازی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی اعضای جدید شورای عالی فضای مجازی را برای یک دوره‌ی چهار ساله منصوب کردند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این حکم، با اشاره به اهمیت شورای عالی فضای مجازی در «مواجهه هوشمندانه و مقتدرانه با تحولات این عرصه» و همچنین وظیفه‌ی اصلی این تشکیلات یعنی «سیاست‌گذاری، مدیریت کلان و برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌های لازم و به‌هنگام و نظارت و رصد کارآمد و روزآمد در فضای مجازی»، ۱۰محور مهم وظایف و مأموریت‌های شورای عالی فضای مجازی را ابلاغ کردند.
متن حکم رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
http://farsi.khamenei.ir/ndata/news/30584/C/13940604_5130584.jpg
بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم
پیدایش فضای مجازی در چند دهه‌ی اخیر یکی از بزرگترین نمادهای تحول جهانی است. رخدادی که تأثیرات شگرف آن هر روز در ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، امنیتی و دفاعی در عرصه‌ی ملی و بین‌المللی نمود بیشتری پیدا می‌کند.
اکنون بیش از سه سال از تشکیل شورای عالی فضای مجازی می‌گذرد: شورائی که با مرکز ملی فضای مجازی وابسته به آن، به عنوان نقطه کانونی مواجهه‌ی هوشمندانه و مقتدرانه با تحولات پرشتاب این عرصه، برای استفاده از فرصت‌ها و ظرفیت‌ها و مقابله با آسیب‌ها و تهدیدات آن شناخته شده است.
وظیفه اصلی این تشکیلات سیاستگذاری، مدیریت کلان و برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌های لازم و به‌هنگام و همچنین نظارت و رصد کارآمد و روزآمد در این عرصه میباشد. لذا لازم است با توجه به تحولات سریع و پیچیده در این میدان از یک طرف و نیازهای واقعی و متراکم کشور از طرف دیگر، خود را برای انجام رسالتی سنگین در یک دوره چهار ساله آماده کند.
اینجانب ضمن تأکید بر مفاد حکم اولیه تشکیل شورا و پیوست آن، ضروری می‌دانم که نکات و موارد زیر، مورد اهتمام و توجه جدی رئیس و اعضای محترم شورای عالی فضای مجازی قرار گیرد.
۱- انحلال شوراهای عالی مصوب در گذشته که موازی این شورا هستند، به‌منظور تحکیم جایگاه فراقوه‌ای و موقعیت محوری و کانونی شورای عالی و نیز انتقال وظایف آن شوراها به شورای عالی فضای مجازی.
۲- تثبیت و تقویت جایگاه مرکز ملی فضای مجازی به عنوان بازوی شورای عالی فضای مجازی در جهت تحقق تصمیمات آن شورا با وظایف: رصد وضعیت جاری فضای مجازی و پیش‌بینی و آینده‌نگری تحولات در این فضا در سطح ملی و بین‌المللی، ‌ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی میان وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای مختلف ذی‌ربط در ابعاد علمی، فنی، ‌اقتصادی، ‌بازرگانی، ‌حقوقی، انتظامی، ‌امنیتی و دفاعی مرتبط با فضای مجازی و نظارت مستمر بر عملکرد دستگاه‌ها و بخش‌های ذی‌ربط در چارچوب مصوبات شورای عالی.
۳- ارتقای جمهوری اسلامی ایران به قدرت سایبری در طراز قدرت‌های تأثیرگذار جهانی و برخورداری از ابتکار عمل و قدرت تعامل با دیگر کشورها در جهت شکل‌دهی به قواعد و قوانین مرتبط با فضای مجازی در عرصه جهانی با رویکرد اخلاق‌مدار و عادلانه.
۴- اهتمام ملی و همه‌جانبه و سرمایه‌گذاری جدی در امر ایجاد و توسعه انواع فناوری‌ها و صنایع کاملاً پیشرفته و رقابتی خصوصاً با استفاده و ایجاد رشته‌های نوین دانشگاهی و تربیت سرمایه‌های انسانی متعهد، ‌متخصص و کارآمد مورد نیاز در بخش‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، محتوایی و خدماتی در تمامی ابعاد فضای مجازی به‌ویژه در برنامه ششم توسعه و برنامه‌ریزی سالانه کشور.
۵- تسریع در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات پس از تصویب طرح آن در شورای عالی و نظارت مستمر و مؤثر مرکز ملی بر مراحل راه‌اندازی و بهره‌برداری از آن.
۶- اهتمام ویژه به سالم‌سازی و حفظ امنیت همه‌جانبه فضای مجازی کشور و نیز حفظ حریم خصوصی آحاد جامعه و مقابله مؤثر با نفوذ و دست‌اندازی بیگانگان در این عرصه.
۷- ترویج هنجارها، ‌ارزش‌ها و سبک زندگی اسلامی ایرانی و ممانعت از رخنه‌ها و آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی در این عرصه و مقابله مؤثر با تهاجم همه‌جانبه فرهنگی و نیز ارتقای فرهنگ کاربری و سواد فضای مجازی جامعه.
۸- احراز جایگاه و سهم مناسب برای اقتصاد دانش‌بنیان در فضای مجازی در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی کشور و برنامه‌ریزی همه‌جانبه برای بهبود شرایط کسب و کار مرتبط با فناوری‌های مجازی و بهره‌گیری از فرصت‌های اشتغال‌زایی و نیز رونق محتوا، خدمات و تجارت در این عرصه.
۹- توسعه محتوا و خدمات کارآمد و رقابتی منطبق بر ارزش‌ها و فرهنگ اسلامی – ایرانی در تمامی قلمروهای مورد نیاز جامعه و جلب مشارکت‌های مردمی و بکارگیری ظرفیت‌های بخش خصوصی در این زمینه.
۱۰- تدوین و تصویب نظام‌های امنیتی، حقوقی، قضایی و انتظامی مورد نیاز در فضای مجازی.


ترکیب اعضای حقوقی و حقیقی شورای عالی فضای مجازی برای دوره جدید به شرح زیر اعلام می‌شود:


اعضای حقوقی این شورا عبارتند از: رئیس‌جمهور (رئیس شورای عالی)، رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس قوه قضائیه، رئیس سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز، دادستان کل کشور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر اطلاعات، وزیر آموزش و پرورش، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کشور، معاون علمی و فن‌آوری رئیس‌جمهور، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران

و همچنین اعضای حقیقی: حجج اسلام و آقایان دکتر سیدسعیدرضا عاملی، دکتر حمید شهریاری، دکتر رضا تقی‌پور، دکتر مهدی اخوان بهابادی، مهندس مسعود ابوطالبی، دکتر کامیار ثقفی، دکتر رسول جلیلی و مهندس سیدعزت‌الله ضرغامی.


از خداوند متعال توفیق خدمتگزاری روزافزون برای همه‌ی حضرات مسألت می‌کنم.
سید علی خامنه‌ای
۱۴ شهریور ۱۳۹۴

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ شهریور ۹۴ ، ۱۷:۰۶

«گسترش فزاینده‌ فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی بویژه شبکه‌ی جهانی اینترنت و آثار چشمگیر آن در ابعاد زندگی فردی و اجتماعی، و لزوم سرمایه‌گذاری وسیع و هدفمند در جهت بهره‌گیری حداکثری از فرصت‌های ناشی از آن در جهت پیشرفت همه جانبه کشور و ارائه خدمات گسترده و مفید به اقشار گوناگون مردم و همچنین ضرورت برنامه‌ریزی و هماهنگی مستمر به منظور صیانت از آسیب‌های ناشی از آن اقتضا می کند...»

گروه سیاسی گرداب : عبارت فوق بخشی از حکم رهبر انقلاب برای تاسیس شورایعالی فضای مجازی در اسفند ماه سال 1390 است حکمی که در پایان آن بر ضرورت تسریع در فرآیند تشکیل مرکز ملی فضای مجازی و تلاش رییس و اعضای شورا برای دست یابی به اهداف تعیین شده تاکید شده است.

حقیقت اینجاست که اینترنت یک پدیده علمی-تکنولوژیک صرف و فاقد سوگیری نیست. همگان به خوبی واقفند اینترنت منشا آمریکایی دارد و همان گونه که امکانات بهره گیری سریع و آسان از تبادل اطلاعات را به مردم جهان می دهد، امکان کنترل و جهت دهی، ذخیره سازی و جستجو در همه اطلاعات جابجا شده را برای سیستمهای اطلاعاتی-امینتی خود فراهم می نماید.

این ها همه جداست از حجم محتوای غیر اخلاقی که مستقیما از سوی آمریکا تولید شده و در بستر اینترنت برای همه کشورهای جهان به اشتراک گذاشته می شود، و همچنین جداست از خطر بارگذاری خدمات دولت الکترونیک روی بستری آمریکایی که هرگاه بخواهد بتواند اینترنت ایران را تحریم و کل خدمات دولتی کشور را با زدن یک دکمه مختل کند!
 
شورای عالی فضای مجازی به دستور رهبر انقلاب تشکیل شد تا مساله مهم و تاثیرگذاری همچون اینترنت بدون مدیریت و برنامه ریزی در جامعه ایران رها نشود؛ تا بعد ها سبب پشیمانی شده و آسیبهای آن غیر قابل بازگشت باشد. 

یعنی ایران نیز مانند بسیاری از کشورهای دیگر عقلای قوم و متخصصین فضای مجازی را جمع کند تا برای استفاده بهتر و کم خطرتر از این بستر تکنولوژیک بزرگ برنامه ریزی و بستر سازی کنند. اما دوصد حیف که این شورا نه در دولت دهم راه بجایی برد و نه در دولت یازدهم وقعی به آن گذارده می شود!
 
دولت دهم و نبود انسجام در جلسات شورای عالی فضای مجازی

نخستین جلسه شورای عالی فضای مجازی در آخرین روزهای اسفندماه سال 1390 به ریاست محمود احمدی نژاد برگزار شد و پس از آن رئیس جمهور وقت، مهدی اخوان بهابادی را که قائم مقام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بود به دبیری این شورا منصوب کرد.
 
جلسات شورای عالی فضای مجازی که طبق حکم رهبری قرار بود هر یک ماه یکبار با حضور رئیس جمهور و سایر اعضا برگزار شود در دولت محمود احمدی نژاد آنچنان که باید منظم برگزار نشد و رئیس دولت دهم تا مرداد سال 92 که دولت را تحویل داد تنها موفق به تصویب آئین نامه داخلی شورا، شرح وظایف و اختیارات اعضا، طرح های کلان مرکز ملی فضای مجازی و سیاست های حاکم بر راه اندازی نقاط تبادل ترافیک داخلی شد.
 
در این دوران، برگزاری جلسات شورای عالی فضای مجازی درگیر حاشیه هایی به دلیل اختلافات میان مرکز ملی فضای مجازی به ریاست مهدی اخوان بهابادی با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بود و به نوعی می توان گفت وظایف شورا در این دوران به فراموشی سپرده شد و اختلافاتی چون دعوا برسر مکان ایجاد مرکز ملی فضای مجازی، مسئولیت این شورا را به حاشیه برد.
 
دولت یازدهم و بی نظمی در برگزاری جلسات

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، جلسه شورای عالی فضای مجازی به ریاست حسن روحانی پس از 9 ماه وقفه در آبان ماه 92 برگزار شد.
 
با تشکیل این جلسه و انتصاب محمود واعظی به عنوان سرپرست دبیرخانه این شورا از سوی رئیس جمهور و رئیس شورای عالی فضای مجازی، کارشناسان تعامل سازنده این شورا با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و رفع اختلافات گذشته میان دبیرخانه این شورا و وزارت ارتباطات در دولت قبل و نیز رفع موازی کاریها در حوزه سیاستگذاری فضای مجازی کشور را پیش بینی کرده بودند.
 
اما تداوم برگزاری جلسات شورای عالی فضای مجازی به ریاست حسن روحانی نیز دوام نیاورد و رئیس دولت یازدهم تنها در چند ماه نخست آغاز کار دولت، این جلسات را برگزار کرده و بیش از 4 ماه است که این جلسات برگزار نمی شود.
 
حسن روحانی در بهمن 92 محمدحسن انتظاری را به عنوان دبیر این شورا منصوب کرد تا مدیریت مرکز ملی فضای مجازی و مصوبات این شورا را برعهده گیرد. تصویب کلیات شبکه ملی اطلاعات را شاید بتوان مهمترین موضوعی عنوان کرد که طی چند جلسه تشکیل شورای عالی فضای مجازی به ریاست حسن روحانی به سرانجام رسیده است.
 
روند بی نظمی ها ادامه دارد

اهمیت فضای مجازی در دید رهبر انقلاب به قدری است که آن را از حیث اهمیت هم سنگ انقلاب اسلامی ارزیابی کرده اند. اما با این همه و هرچند بر اساس شرح وظایف، شورای عالی فضای مجازی موظف به برگزاری منظم جلسات به صورت ماهانه می باشد؛ اما بر اساس اظهار نظر دیروز عضو حقوقی این شورا یعنی حجه الاسلام سالک رییس کمیسیون فرهنگی مجلس هم اکنون از برگزاری آخرین جلسه چهار ماه می گذرد.
 
این در حالیست که شورای عالی فضای مجازی متولی سیاستگذاری برای طرح های کلان ملی در حوزه فضای مجازی مانند شبکه ملی اطلاعات است و عدم برگزاری جلسات این شورا به معنی اخلال در نظم اجرایی سیاستهای کلان نظام در حوزه فضای مجازی محسوب می گردد.
 
بر اساس اظهار نظر کارشناسان فضای مجازی امروز در ایران خلا قانونی برای مدیریت صحیح و استفاده بهینه از فضای مجازی وجود ندارد و قوانین کافی در این زمینه موجود است اما ظاهرا مسئولین اراده ای برای این امر ندارند و از جریان موجود اینترنت بی درو پیکر اگر سودی هم نبرند حداقل رضایت دارند زیرا علیرغم ابلاغ وظایف از سوی رهبری اقدامی برای ساماندهی آن انجام نمی دهند.
 
گفتنی است در حال حاضر بسیاری از کشورهای جهان همچون چین، کره جنوبی، استرالیا و حتی آمریکا نسبت به راه اندازی شبکه ملی اطلاعات که داده های آن بر بستر اینترنت قرار ندارند اقدام کرده اند ولی ایران علیرغم تاکیدات مکرر رهبری همواره با پدیده بی توجهی دولتها و پشت گوش انداختن آن مواجه شده است.  
 
شاید بد نباشد به این نکته نیز اشاره شود که متاسفانه امروزه بیش از 80 درصد از درآمد وزارت ارتباطات از محل فروش اینترنت تامین می شود و در صورت راه اندازی شبکه ملی اطلاعات که عرضه پهنای باند آن تقریبا رایگان است بخش اعظمی از این درآمد خود به خود از بین خواهد رفت!

سرعت بالای استفاده از اینترانت داخلی و حجم دانلود بالا و ارزان جذابیتی است که می تواند حجم بالایی از کاربران را به استفاده از شبکه ملی اطلاعات سوق دهد اما متاسفانه این جذابیت بالا برای کاربران ایرانی در بطن خود یک انگیزه منفی برای وزارت ارتباطات است و خدا کند که عدم راه اندازی شبکه ملی اطلاعات تا کنون به دلیل ترس از دست دادن درآمد کلان فروش اینترنت نباشد!

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ شهریور ۹۴ ، ۱۰:۲۰
تاریخ انتشار: ۰۹ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۲
کد خبر: ۱۵۱۸۱

به گزارش گرداب به نقل از اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت الله صادق آملی لاریجانی در جلسه امروز  مسئولان عالی قضایی با تبریک هفته دولت به رئیس جمهور، اعضای هیئت دولت و همه مسئولان اجرایی کشور، تقدیر از فعالیتهای انجام شده از سوی دولت در حوزه‌­های مختلف و با آرزوی توفیق بیشتر دولت در خدمت رسانی به مردم، به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای هیئت دولت اشاره کرد و با بیان اینکه این سخنان مسیر اجرایی کشور را به روشنی تعیین می ­کند، گفت: علاوه بر نکات مهم بسیاری که در سخنان ایشان برجسته شده بود، دو نکته حائز اهمیت مربوط به «مباحث فرهنگی» کشور و توجه به «اقتصاد مقاومتی» بود که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد و از تمام ظرفیت ها در این دو مقوله باید استفاده شود.
 
توجه دلسوزانه به امور فرهنگی
 
رئیس قوه قضاییه با تاکید بر اهمیت استفاده از تمام ظرفیت­ها برای تقویت امور فرهنگی و لزوم توجه تمام دلسوزان کشور به بهبود رویه­های فرهنگی، به وظیفه قانونی دولت در بکارگیری تمام امکانات برای نیل به اهداف فرهنگی کشور منطبق با اصول و مبانی اسلامی و به استناد اصل دوم و سوم قانون اساسی تاکید کرد و افزود: مسئله فرهنگ در نظام جمهوری اسلامی برخلاف دیدگاههای مارکسیستی و سکولار مسئله زیربنایی است که براساس مبانی و ارزشهای اسلامی، اصول دوم و سوم قانون اساسی و تاکیدات حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری باید همواره آن را مدنظر قرار داد.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به اینکه نگاه فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران با نگاههای سکولار و ماتریالیستی و مارکسیستی که اقتصاد و مسایلی از این دست را زیر بنا می دانند؛ تفاوت بنیادین دارد، تاکید کرد: ضرورت و اهمیت توجه به فرهنگ به عنوان یک اصل زیر بنایی در جمهوری اسلامی ایران آنچنان مسئله روشنی است که نیاز به بحث ندارد و همه  مسئولان، از مسئولان اجرایی کشور گرفته تا تمام مسئولان خارج از دولت و مسئولان فرهنگی و دلسوزان کشور از جمله حوزه­های علمیه و مراجع تقلید باید به نحو احسن به وظایف شرعی و قانونی خود در این باره عمل کنند.
 
شبیخون فرهنگی را باور کنیم
 
آیت الله آملی لاریجانی با تاکید بر اینکه «مسئله شبیخون فرهنگی دشمن را باید جدی بگیریم و بدانیم اثر شبیخون فرهنگی در سطح جهانی هر روز ابعاد بیشتری به خود می گیرد» تصریح کرد: گسترش روزافزون کانالهای ماهواره­ای و ازدیاد شبکه های فارسی زبان، سایت های مستهجن و کتابهای ضد ارزشی قطعاً به قصد قربت انجام نمی شود بلکه هدف نهایی آن نابودی ارزشهای دینی واخلاقی جامعه و حمله به بنیان خانواده­ها است.

رئیس دستگاه قضا شرط نخست مقابله با شبیخون فرهنگی را «باورداشتن مسئله شبیخون فرهنگی دشمن» دانست وافزود: برای مقابله با شبیخون فرهنگی و برنامه ریزی نسبت به هجمه به کشور در عرصه فرهنگ ابتدا باید موضوع شبیخون فرهنگی را باور کنیم اما متاسفانه شاهد بودیم که در دوره اصلاحات، برخی حتی اصل مسئله شبیخون فرهنگی را باور نداشتند و طبیعی است که تا باوری ایجاد نشود مقابله­ای هم صورت نخواهد گرفت.

آیت الله آملی لاریجانی سپس به برخی مصادیق غیرارزشی و ناهنجاریهای موجود در جامعه از جمله فسادهای اجتماعی و اقتصادی، بدحجابی، توجه بیش از حد به ابزارهای ارتباطی از جمله تلفن همراه اشاره و اظهار کرد: متاسفانه گاهی احساس می شود برخی خیابانهای پایتخت به سالن مد بیشتر شبیه است تا خیابان و محلی برای رفت و آمد مردم واین موضوع باید بررسی شود که چنین وضعی چگونه و و از قِبَل چه تساهلی پیش آمده است.

رئیس قوه قضاییه افزود: متاسفانه در عرصه پوشاک که شاید به ظاهر مسئله ای جزیی به نظر بیاید فضا به سمتی پیش رفته که پوشاک مناسب برای افراد متدین جامعه به دشواری یافت نمی شود که این مسئله نشانه و علامتی است که باید براساس آن نسبت به شرایط فرهنگی کشور حساس شد.

آیت الله آملی لاریجانی تاکید کرد: تمام برنامه ریزی ها و هجوم رسانه ای و فرهنگی غرب برای تسلط بر کشورهای دیگر مسلط ساختن نوعی فرهنگ منحط وارداتی و از جمله از بین بردن بنیان خانواده است.

رئیس دستگاه قضا اظهار کرد: مسئولان کشور باید به هوش باشند و دستگاه قضایی نیز به سهم خود در کنار متولیان فرهنگی کشور در این راه قدم بر می دارد ولکن بیش از برخوردهای قضایی باید کار فرهنگی صورت گیرد.

رئیس قوه قضاییه از دادستانهای سراسر کشور خواست با جرایم مرتبط با مسائل فرهنگی و مظاهر و جلوه های ترویج کننده فساد و ناهنجاریهای اجتماعی برخورد کنند.

آیت الله آملی لاریجانی خواستار نظارت بیشتر بر سریالها و فیلم های تلویزیون و سینما و پرهیز از رواج ناهنجاری در چنین فیلمها و سریالهایی شد و گفت: به هر حال باید در نظر داشت نوع پوشش، وضع مسکن، دیالوگ‌های رد و بدل شده و آنچه در فیلم ها و سریالها دیده می شود بار فرهنگی دارد.

رئیس دستگاه قضا گرایش بیش از حد خانواده ها به ابزارهای ارتباطی از جمله تلفن همراه و تبلت و شبکه های مجازی یکی دیگر از مسائلی دانست که باید مورد بررسی و توجه متولیان امور فرهنگی و تربیتی قرار گیرد.

رئیس قوه قضاییه در این باره افزود: متاسفانه خانواده ها و حتی کودکان و نوجوانان بیش از حد با شبکه های اجتماعی و وسایل ارتباطی سر و کار پیدا کرده اند و مشغولیت با این وسایل حالتی اعتیادآور پیدا کرده است.

 آیت الله آملی لاریجانی نقطه مقابل نگاه ابزاری و مادی به زندگی و پرهیز از  ناهنجاریهای اخلاقی و اجتماعی را، نگاه قرآنی و دینی به زندگی دانست و گفت: متاسفانه بسیاری از ما در زندگی روزمره خود دچار غفلت شده ایم در حالی که نگاه قرآنی جور دیگری است.
رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینکه نگاه قرآنی به انسان یادآور می شود که حیات دنیا مملو از لهو و لعب است افزود:خداوند متعال در قرآن همواره به انسان اخطار می دهد که «اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیَاةُ الدُّنْیَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ» و یا در سوره عنکبوت می فرماید که «وَما هذِهِ الحَیاةُ الدُّنیا إِلّا لَهوٌ وَلَعِبٌ وَإِنَّ الدّارَ الآخِرَةَ لَهِیَ الحَیَوانُ لَو کانوا یَعلَمونَ» حیات دنیا جز لهو و لعب نیست، جز بازیچه‌ای نیست و آنچه حقیقتاً حیات و زندگانی است، سرای آخرت است، عالم آخرت است. این ظاهر دنیا که پر ازکثرت است و انسان را به غفلت می کشاند این نکته‌ای است که در سراسر قرآن به آن توجه داده می‌شود. مطابق آیات ابتدایی سوره بقره «ذَلِکَ الْکِتَابُ لاَ رَیْبَ فِیهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِینَ الذین یومنون بالغیب» انسانی که می خواهد مفلح و رستگار شود کسی است که به حقیقت عالم باطن و به حقیقت عالم هستی و وجود انسان پی برده و ایمان بیاورد.
آیت الله آملی لاریجانی بر ضرورت بکارگیری همه ظرفیتها وامکانات از سوی مسئولان و متولیان امور اجرایی کشور برای تقویت نگاه قرآنی در جامعه تاکید کرد و گفت: مطابق اصل دوم قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران براساس توجه به ارزشهای اسلامی از جمله توحید، نبوت، معاد و سایر ارزشهاست و دولت جمهوری اسلامی مطابق اصل سوم قانون اساسی موظف است همه امکانات خود را برای تحقق این ارزشها و رشد و تعالی معنوی و اخلاقی جامعه به کار گیرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ شهریور ۹۴ ، ۱۰:۱۶

۱۴۳۲۴ گروه بین الملل گرداب :  دهم مرداد ماه 1394 روز بزرگی است و تاریخ آن را به خاطر خواهد سپرد و همگان از این اتفاق فرخنده به نیکی یاد خواهند کرد!
 
در این روز بالن نوفناورانه گوگل به آسمان کشور محروم سریلانکا رسید و بنا به تایید همه خبرگزاریها از همان ساعات نخست، اینچ به اینچ خاک این کشور محروم و این مردم فقیر را تحت پوشش اینترنت وای فای پرسرعت قرار داد!
 
این تکنولوژی فوق پیشرفته توسط غول اینترنتی آمریکایی یعنی گوگل به رایگان به مردم سریلانکا اهدا شده است و نه فقط سریلانکا، بلکه قرار است در هر نقطه ای از زمین که مردم آن از اینترنت محرومند؛ به این طریق و به صورت کاملا مجانی از اینترنت وای فای پرسرعت بهره مند شوند!

اینترنت رایگان این آمریکایی های دلسوز!/از اوترنت نیامده تا بالن گوگل و پهباد فیس بوک

 
تازه کار به اینجا ختم نمی شود و شرکتهای آمریکایی برای ارائه چنین خدمات رایگانی به ساکنان ده درصد از کره خاکی که از اینترنت بی بهره اند رقابت نیز دارند و در همین راستا شرکت فیس بوک نیز پهبادی خورشیدی را ابداع کرده است که می تواند بدون نیاز به سوخت در آسمان کشورهای محروم پرواز کرده و اینترنت وای فای پرسرعت اهدایی فیس بوک را برای آنان ارسال کند و به زودی این تکنولوژی با بالون گوگل در یاری به محرومان اینترنتی رقابت خواهد کرد.

اینترنت رایگان این آمریکایی های دلسوز!/از اوترنت نیامده تا بالن گوگل و پهباد فیس بوک

 
ظاهرا مهم نیست که در سریلانکا یا غنا و کنگو و سومالی سالانه چند کودک از نداشتن دارو می میرند و بد تر از آن چند نفر از نبود غذا! مهم محرومیت از اینترنت است که آمریکایی ها طاقت دیدنش را ندارند و برای رفع آن هر تلاشی می کنند!
 
اما به راستی داستان اینترنت رایگان چیست؟
 
همه تحلیلگران اقتصادی و سیاسی بر این باورند که گفتمان غالب در غرب معرفتی به معنای حوزه تمدنی برآمده از تفکر لیبرال دموکراسی بدون شک گفتمان اقتصادی است و هر اقدام سیاسی، نظامی و حتی فرهنگی در غرب بخصوص آمریکا نخست از دیدگاه اقتصادی توجیه و تحلیل صرفه می شود و سپس به مرحله اجرا گذارده می شود.
 
در چنین شرایطی باید پرسید پروژه های به شدت پر هزینه تولید تکنولوژی لون (بالن اینترنتی گوگل) و همچنین پهباد خورشیدی فیس بوک که تنها یک بال آن به اندازه یک هواپیمای بوئینگ است و با همکاری سازمان هوانوردی آمریکا تولید و اجرایی شده بر اساس کدام صرفه اقتصادی صورت گرفته و از آن مهمتر بر اساس کدام صرفه اقتصادی قرار است به صورت رایگان در اختیار مردم محروم سریلانکا و یا آفریقا قرار گیرد؟
 
 امروزه کسی نیست که نداند بستر همه شبکه اطلاعاتی اینترنت و سرور های عظیمی که آن را پشتیبانی می کنند در آمریکا قرار دارد و دسترسی به همه اطلاعات کشورهای استفاده کننده از اینترنت هرچند به صورت غیر قانونی اما به راحتی برای این کشور مهیاست. بارها و بارها محققان غربی خود نیز بر این نکته تاکید کرده اند. امری که کشورهایی مثل برزیل و چین و روسیه (رقبای سیاسی-اقتصادی آمریکا) را به طور جدی به راه اندازی شبکه اینترانت ملی و رهایی از اینترنت آمریکایی سوق داده است به گونه ای که برزیلی ها حتی از قطع شبکه اینترنت در کشورشان به زودی خبر می دهند.
 
قطعا به راه افتادن خدمات دولت الکترونیک و بانکداری الکترونیک و ... برو روی اینترنت هزینه های جاسوسی اقتصادی، سیاسی و حتی نظامی را برای آمریکا در سایر کشورها بیش از حد کاهش داده است و بدون شک میزان سود و صرفه جویی اقتصادی حاصله برای دولت های استعمارگر و سیستم های جاسوسی شان و نهایتا اقتصادِ مکنده آنها، در اثر استفاده دیگر کشورها از اینترنت به قدری قابل توجه هست که دولت آمریکا و شرکتهای خصوصی اینترنتی اش حاضر باشند؛ در کشورهایی که امکان عرضه اینترنت توسط دولتها وجود ندارد، اینترنت را رایگان عرضه کنند تا دیر یا زود بانک های اطلاعاتی این کشورها نیز بر بستر اینترنت قرار گرفته و عملا در اختیار واحد سایبری سازمان های جاسوسی آمریکا قرار بگیرد.
 
اوترنت برای چین و ایران؟ چرا ایران را تحریم اینترنت نکردند؟
 
همه این اتفاقات نظیر بالون و پهباد اینترنت رسان در حالی است که آمریکایی ها به طور کاملا جدی پروژه ای ماهواره ای تحت عنوان اوترنت را برای ارسال اینترنت وای فای رایگان به صورت ماهواره یا برای کل ساکنان کره زمین دنبال می کنند و بر اساس برخی گمانه زنی ها این پروژه در همین سال جاری یا سال 2016 به صورت آزمایشی راه اندازی خواهد شد.
 
در آبان ماه 1393 یک شرکت غیردولتی فعال در حوزه اینترنت و اطلاع رسانی در آمریکا از طرح اینترنت رایگان برای مناطق مختلف جهان خبر داد و زمان اجرای مرحله آزمایشی این طرح را اواسط سال ۲۰۱۵ عنوان کرد.
 
بر اساس اطلاعات به دست آمده از طرح اینترنت رایگان برای کره زمین، شبکه ای از ماهواره های کوچک در مناطق مختلف و در فاصله نزدیک به کره زمین مستقر خواهند شد. این ماهواره ها سیگنال های مختلف را از ایستگاههای مختلف زمینی دریافت و در مناطق مختلف جهان توزیع خواهند کرد.
 
این  شرکت آمریکایی اعلام کرده است، در حال حاضر 60 درصد جمعیت کره زمین به اینترنت آزاد و پرسرعت دسترسی ندارند که در این زمینه دلایل مختلفی نقش دارد. گرانی اینترنت و محدودیت دولتها در استفاده از اینترنت از جمله این دلایل به شمار می آید.
 
صیاد کریم مدیر این پروژه در نیویورک اعلام کرده است : هدف اصلی این پروژه قرار دادن امکان دسترسی به اینترنت آزاد در اختیار شهروندان کشورهایی مانند چین و ایران است که حکومتهای آن دسترسی آزادانه به اینترنت را برای شهروندان خود محدود کرده اند و همچنین شهروندان کشورهایی که اصلا به اینترنت دسترسی ندارند.
 
بد نیست توجه داشته باشیم در شرایطی که غربی ها اوج تحریمهای ناجوانمردانه نفتی، بانکی، دارویی و تجاری را علیه ملت ایران اعمال می کردند، حتی سخنی هم از تحریم اینترنت به میان نیامد! بله در تمام این مدت دولتمردان آمریکایی از عدم دسترسی مردم ایران به اینترنت آزاد و تلاش این دولت برای رفع محدودیتهای اینترنت در ایران سخن می گفتند.
 
آیا همه اینها دلیلی بر این نیست که استفاده ما از اینترنت بیش از خودمان غربی ها و در راس آنها آمریکا را منتفع می سازد؟
 
در پایان باید تاکید کرد که در چنین شرایطی که آمریکایی ها همه تلاش خود را برای افزایش اعتیاد ملل مختلف جهان به اینترنت انجام می دهند و برای رساندن این بستر اطلاعاتی خطرناک به اقصا نقاط جهان میلیارد ها دلار در زمین و هوا هزینه می کند، دردناک ترین بخش ماجرا شنیدن اخبار عدم تشکیل جلسات شورای عالی فضای مجازی و سهل انگاری مسئولین در راه اندازی شبکه ملی اطلاعات است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ شهریور ۹۴ ، ۱۰:۰۸
موضوع «فیلترینگ هوشمند» این روزها آن‌قدر تکرار شده است که همه به شنیدن عبارتش عادت کرده‌اند. پدیده‌ای که شده است فرشته نجات فضای مجازی کشور ما و قرار است همه مشکلات توسط این پدیده حل شود.
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۸
کد خبر: ۱۳۵۳۳
گرداب- میز خبر: بحث «فیلترینگ هوشمند» یا به عبارت دقیق‌تر «فیلتر بر اساس محتوا» (Content Blocking) نزدیک به یک سال است که در فضای علمی و ارتباطاتی کشور مطرح شده است.

فناوری که هنوز اجرایی نشده است و نهادهای مختلفی چون مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات در اجرای آن دخیل هستند.

این موضوع پس از ضرب‌الأجل قوه قضائیه به دولت برای سامان دادن به اوضاع این شبکه‌ها بسیار جدی‌تر پیگیری شد.

در حال حاضر دولت معتقد است که می‌توان با اجرای فیلترینگ هوشمند، تمامی شبکه‌های اجتماعی را رفع فیلتر کرد و به این فناوری تکیه زد. اما کارشناسان براین باورند که عملاً وقوع فیلترینگ هوشمند در محیط‌های رمزنگاری شده (با پورت SSL فعال) غیر ممکن است.

بسته خبری: فیلترینگ هوشمند خط خبری این واقعه را به‌صورت روزآمد می‌توانید در این صفحه پیگیری کنید.
(این صفحه به محض دریافت خبر جدید به‌روز می‌شود)
آخرین به‌روز رسانی:
9 بهمن 1393 - ساعت 13:16

6 مهر 93 >
* نخستین جزئیات از فیلترینگ هوشمند منتشر شد. (+)

8 مهر 93 >
* مرکز ملی فضای مجازی در راستای برنامه‌های اعلام شده خود و با حمایت از جامعه دانشگاهی، اولین نرم‌افزار فیلترینگ هوشمند کشور را در محیط آزمایشگاهیی به بهره‌برداری رساند. (+)
* بسیج دانشجویی دانشکده کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر با انتشار یک اطلاعیه، اعلام کرد که موضوع «فیلترینگ هوشمند» به صورت کامل و مکانیزه امکان‌پذیر نیست. (+)

14 مهر 93 >
* داود سبوحی، معاون وزیر ارتباطات در خصوص راهکار اصلاح فیلترینگ گفت: این روش فعلی باعث کندی کار شده است و روش تصحیح این امر پالایش هوشمند این موضوع است. یعنی فیلترینگ هم باید هوشمند باشد و هم توزیع این فیلترینگ به‌صورت هوشمند باشد؛ حتی فیلترینگ می‌تواند به تناسب با کاربر هم هوشمند باشد که این پروژه به‌صورت کامل در وزارتخانه تعریف شده است. (+)

17 مهر 93 >
* دبیر شورای‌عالی فضای مجازی با بیان اینکه این فیلترینگ هوشمند یکی از عناصر اصلی سیستم نهایی فیلترینگ کشور خواهد بود و در صورت برگزاری جلسات شورا مطرح خواهد شد، گفت: به زودی با اجرای کامل این پروژه سیستم نهایی فیلترینگ کشور به اجرا درآمده و سیستم فعلی متحول می‌شود. (+)

20 مهر 93 >
* محمد‌علی اسفنانی، عضو کمیته فیلترینگ درباره فیلترینگ هوشمند گفت: با راه اندازی فیلترینگ هوشمند، کنترل فضای مجازی آسان‌تر می‌شود. در واقع فیلترینگ هوشمند صفحات مجرمانه را مسدود کرده در عین اینکه هیچ گونه محدودیتی برای دیگر کاربران ایجاد نمی‌کند. (+)
* وزیر ارتباطات درباره وضعیت شبکه‌های اجتماعی و فیلترینگ آن‌ها گفت: ما معتقدیم تا جایی که از همه ابزارهای موجود استفاده مفید بشود و اعضای آن شبکه‌ها به محتوای مجرمانه توجه کنند دولت از این نحوه‌ استفاده حمایت می‌کند. در فیلترینگ هوشمند ما به دنبال حذف محتوای نامناسب هستیم. (+)

30 مهر 93 >
* عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی گفت: هنوز گزارشی از وزارت ارتباطات درباره‎ فیلترینگ هوشمند [در واکنش به ضرب‌الأجل قوه قضاییه] ارائه نشده است. (+)
* طراحی مدل جدید پالایش هوشمند شبکه های مجازی طی مراسمی با حضور مسئولان شرکت ارتباطات زیرساخت و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات تفاهم نامه امضاء شد و قرار شد تا پایان خرداد 1394 اجرایی شود. (+)

5 آبان 93 >
* معاون زیرساخت سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه سیستم فیلترینگ فعلی کارآیی کافی را در فضای اینترنتی کشور ندارد، گفت: در حال حاضر سیستم فیلترینگ هوشمند طراحی شده است که قابلیت به بهره برداری رسیدن کامل را دارد. (+)

14 آبان 93 >
* وزیر ارتباطات در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا فیلترینگ هوشمند اجرایی شده است گفت: این کار هنوز صورت نگرفته است، چرا که یک کار پیچیده‌ای است. (+)

18 آبان 93 >
* وزیر ارتباطات گفت:‌ فیلترینگ هوشمند در سه مرحله اجرایی خواهد شد، مرحله نخست بخشی از این طرح تا یک ماه آینده اجرایی می‌شود. مرحله بعد سه ماه بعد و مرحله سوم که مرحله نهایی اجرای فیلترینگ هوشمند است، 6 ماه بعد اجرایی خواهد شد. (+)

20 آبان 93 >
* سخنگوی کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه گفت: به لحاظ خصوصیت فضای مجازی در بحث فیلترینگ صفحه به صفحه، فیلترینگ هوشمند می‌تواند 80 تا 85 درصد موثر باشد. (+)
* وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات فراخوانی را برای شناسایی تولیدکنندگان سامانه‌های پالایش هوشمند منتشر کرد. (+)

24 آبان 93 >
* وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از اجرای فیلترینگ هوشمند سایت های اینترنتی در سه مرحله خبر داد و گفت: فاز نخست این پروژه از ماه آینده کلید می خورد. (+)
* وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه یکسری شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی تلفن همراه داریم که بیشتر استفاده سالم از آنها است، گفت: اما بنا بر این است که فیلترینگ را هوشمند کنیم تا تنها مقابل موارد مضر را بگیرد. (+)

25 آبان 93 >
* رییس جمهوری پس از استماع گزارش مسئولان در خصوص فیلترینگ هوشمند در جلسه شورای‌عالی فضای مجازی، اقدامات انجام شده در این خصوص را بزرگ و قابل توجه ارزیابی کرد و خواستار ادامه راه و رفع نواقص به منظور تکمیل طرح‌ها در صیانت از محتوای فضای مجازی شد. (+)

26 آبان 93 >
* رمضانعلی سبحانی‌فر، رئیس کمیته ارتباطات مجلس گفت: ایران در زمینه فیلترینگ هوشمند مطالعات گسترده‌ای داشته‌است و تاکنون نیز توانسته به موفقیت‌‍‌هایی دست پیدا کند ولی به دلیل پیچیدگی‌های موجود بعید می‌دانم در مدت زمان کوتاهی اجرایی شود. (+)

2 آذر 93 >
* محمود واعظی گفت: فیلترینگ هوشمند در حال نهایی شدن است، فاز اول فیلترینگ یک ماه دیگر اجرا و فاز دوم آن تا سه ماه دیگر اجرا می‌شود. (+)

12 آذر 93 >
* دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه گفت: پس از اینکه وزارت ارتباطات مهلت چند ماهه‌ای را از کارگروه برای هوشمندسازی فیلترینگ درخواست کرد اخیراً‌ اعلام کرده که آمادگی شروع اجرای هوشمندسازی را دارد و از کارگروه تقاضای برگزاری جلسه فوق‌العاده برای رسیدگی به این موضوع را کرده است. (+)

15 آذر 93 >
* طرح صیانت فرهنگی و اجتماعی با بهره گیری از سامانه های هوشمند، با هم اندیشی میان مرکز تحقیقات مخابرات ایران، متولیان اجرایی و پژوهشی این طرح و متقاضیان این فراخوان کلید خورد. (+)

19 آذر 93 >
* مدیرعامل شرکت زیرساخت گفت: فیلترینگ هوشمند شبیه parental control (فیلترینگ خانگی) خواهد بود که سطحی از دسترسی را متناسب با شرایط و هویت کاربر فراهم می‌کند و به جای اعمال در گت‌وی بین‌الملل در لایه دسترسی قرار می‌گیرد. (+)

24 آذر 93 >
* معاون وزیر ارتباطات از اجرای فیلترینگ هوشمند شبکه اینترنت با مدیریت یکپارچه و متناسب با شرایط کاربر خبر داد. (+)

27 آذر 93 >
* مدیر کل ساماندهی محتوای مرکز ملی فضای مجازی، با بیان این‌که فیلترینگ هوشمند در حال حاضر در مرحله تحقیقاتی قرار دارد، خاطر نشان کرد که این فیلترینگ تنها روی محتوای رمز نشده تمرکز دارد. (+)

1 دی 93 >
* عضو ناظر مجلس در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه گفت که وایبر، واتس‌اپ، اینستاگرام و فیس‌بوک «اصلاً» در برنامه هوشمندسازی فیلترینگ نیستند و برنامه‌ای هم برای هوشمندسازی آن‌ها وجود ندارد. (+)

4 دی 93 >
* شایعه‌سازی درباره آغاز فیلترینگ هوشمند از شبکه «اینستاگرام» در حالی است که پیش از این گفته شده بود فیلترینگ هوشمند نه روی این شبکه کارایی دارد و نه قصدی برای اجرایی کردن آن وجود دارد. (+)
* وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در کرمانشاه گفت: مرحله نخست طرح فیلترینگ هوشمند در حال اجرا است و مرحله دوم و سوم این طرح به ترتیب سه و شش ماه دیگر اجرا می‌شود. (+)

8 دی 93 >
* دبیر شورای‌عالی فضای مجازی از اجرای همزمان دو پروژه برای فیلترینگ هوشمند سایت‌های اینترنتی خبر داد و گفت: در این زمینه برنامه وزارت ارتباطات در دست بررسی است و هنوز اجرایی نشده است. (+)

14 دی 93 >
* در پی انتشار شایعاتی مبنی بر اختلال در یک شبکه اجتماعی بر اساس اجرای طرح فیلترینگ هوشمند، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتشار اطلاعیه‌ای، این موضوع را تکذیب کرد. (+)

20 دی 93 >
* حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی، وزیر دادگستری تصریح کرد: اگر نتوانیم به طور هوشمند از گسترش بخش های ناسالم این شبکه ها جلوگیری کنیم طبعاً در نهایت ناچار می شویم که اصل شبکه ها را با محدودیت مواجه کنیم. (+)

29 دی 93 >
* وزیر ارشاد گفت: اگر استفاده از این نرم‌افزارها وجود دارد باید با استفاده از روش‌های هوشمند، موارد زیانبخش را فیلتر کنیم، اما اینکه یک بزرگراه را مسدود کنیم به دلیل تخلف دو بزرگوار اشتباه است. (+)

7 بهمن 93 >
* وزیر ارتباطات در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آینده فیلترینگ هوشمند اینستاگرام چگونه خواهد بود؟ گفت: بر اساس گزارش‌های دریافتی، موفقیت اجرای فیلترینگ هوشمند در اینستاگرام 83 درصد بوده و نرم‌افزار فعلی بعلاوه نرم‌افزار دیگری گسترش می‌یابند و برای فازهای بعدی فیلترینگ هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرند. (+)

8 بهمن 93 >
* بسیج دانشکده‌های برق، کامپیوتر و فناوری اطلاعات دانشگاه‌های تهران در یک گزارش تخصصی، آخرین وضعیت فیلترینگ هوشمند درباره شبکه‌های ارتباطی و اجتماعی تلفن همراه را مورد بررسی قرار داد. (+)
* وزیر ارتباطات با بیان اینکه در مرحله فاز دوم یعنی سازماندهی فیلترینگ هوشمند هستیم گفت: اینکه بسیج چند دانشگاه به جای آنکه ما را تشویق کنند که تازه وارد وادی فیلترینگ هوشمند شدیم پیش‌گویی می‌کنند که ما موفق نمی‌شویم جای تعجب دارد. (+)
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ شهریور ۹۴ ، ۱۰:۰۷