حمایت از تولید ملی در فناوری اطلاعات و ارتباطات

۹ مطلب در آبان ۱۳۹۵ ثبت شده است

مدیرکل دفتر امور آسیبهای اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی ضمن تاکید بر ضرورت آسیب‌شناسی شبکه‌های اجتماعی گفت: تحقیقات بین‌المللی موید این است که شبکه‌های اجتماعی بویژه "فیس بوک" بر طلاق تاثیر معنادار دارد.
به گزارش مشرق، روزبه کردونی، مدیرکل دفتر امور آسیبهای اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی افزود: بر اساس یکی از این تحقیقات از هر پنج مورد طلاق در آمریکا، فیس بوک عامل یک طلاق بوده است. در انگلستان نیز مشابه چنین آماری در پی تحقیقات گزارش شده است. در سال ۲۰۱۰ نیز یک پیمایش در آمریکا انجام شده است که اعلام می‌کند از هر پنج وکیل که پیگیر امور طلاق است، چهار نفر شواهدی را در دست داشته‌اند که نشان می‌داده شمار طلاق به دنبال استفاده از فیس بوک افزایش یافته است.

کردونی ادامه داد: آنچه مسلم است این است که فیس بوک و سایر شبکه‌های اجتماعی بر روی کیفیت رابطه زناشویی اثر می‌گذارند لذا باید محافل دانشگاهی و محققان به صورت علمی این تاثیرات را بررسی کنند.


کردونی درباره وضعیت ایران و تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر زندگی زوج‌های ایرانی عنوان کرد: از یکسو شمار کاربران اینترنتی ایران طی هشت سال اخیر پنج برابر شده است و از هفت میلیون نفر در سال ۱۳۸۴ به ۳۶ میلیون نفر در سال ۱۳۹۲ رسیده است و از سوی دیگر نسبت طلاق به ازدواج هم در همین بازه زمانی از ۱۰ درصد به ۱۸ درصد رسیده است. با این وصف می توان این سوال را مطرح کرد که آیا افزایش کاربران اینترنتی و فعالین شبکه‌های اجتماعی بر افزایش طلاق تاییر داشته است یا خیر؟

وی افزود: البته طلاق یک مسئله پیچیده و چندبعدی است و نباید رویکرد تقلیل گرایانه به آن داشت و تنها از یک منظر به آن نگریست، اما می توان این نکته را بیان کرد که در کنار سایر مسائل موثر بر طلاق باید مقوله شبکه‌های اجتماعی را هم در نظر گرفت.

کردونی درباره اقدامات آسیب شناسانه انجام شده در این خصوص گفت: گروه "فضای مجازی و آسیب‌های نوپدید" در دفتر امور آسیبهای اجتماعی وزارتخانه فعال شده است و با تاکید وزیر رفاه یکی از سیاست‌های این دفتر ایجاد یک گفت‌وگوی اجتماعی و همفکری با صاحبنظران و دانشگاهیان برای کاهش آسیب های اجتماعی مرتبط با شبکه های اجتماعی است.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ آبان ۹۵ ، ۱۷:۳۸
از نشانه‌های کم شدن ارتباط بین اعضای خانواده رسیدن سطح گفتگو در 24 ساعت به 17 دقیقه است که آمار خطرناکی است.
به گزارش مشرق، بسیاری از این آسیب‌ها چنان از فراوانی بالایی در جامعه برخوردارند که گاه برخی کارشناسان از آن به بحران نیز یاد می‌کنند و از همین رو برون‌رفت از این مهم همواره یکی از مهمترین دغدغه‌های مردم و مسئولان بوده است.
 
آنچه در پی می‌آید واکاوی مختصری از آسیب‌های اجتماعی مبتلابه جامعه ایرانی و راه‌هایی برای رویارویی و مقابله با این پدیده نامیمون است که در بسیاری از مواقع موریانه‌وار بنیان خانواده‌ها و ارزش‌های اجتماعی را نشانه رفته است.
 
علیرضا ایزدبور کارشناس ارشد جامعه‌شناسی با بیان اینکه سیر صعودی طلاق و اعتیاد در استان سمنان 7 ساله شده است از افزایش اعتیاد در بین بانوان اظهار نگرانی کرد.
 
وی اظهار کرد: آسیب اجتماعی به‌معنای هر نوع اختلال، آسیب و بی‌نظمی ایجاد شده در جامعه است. ضمن اینکه هر اختلالی آسیب به حساب نمی‌آید بلکه زمانی که آن آسیب از مقدار عددی خاصی بگذرد اختلال محسوب می‌شود.
 
وی با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی در یک دهه اخیر رشد قابل توجهی داشته تصریح کرد: ریشه آسیب‌ها را نیز باید در عوامل متعدد و متنوعی جست‌وجو کرد.
 
اعتیاد زنان در حال افزایش است
 
ایزد‌بور با بیان اینکه بیشترین آسیب‌های مبتلا‌به کشور و استان اعتیاد و طلاق است گفت: این آسیب‌ها از سال 87 سیر صعودی گرفته است همچنان‌که در حال حاضر متاسفانه اعتیاد زنان در حال افزایش است.
 
وی از آسیب‌هایی که در بستر خانواده اتفاق می‌افتد به عنوان بخش مهمی از دیگر آسیب‌های اجتماعی نام برد و خاطرنشان کرد: این آسیب‌ها شامل همسرآزاری، کودک‌آزاری، معلول و سالمند آزاری و... است که متاسفانه آمار قابل توجهی در جامعه ایرانی دارد اما بدرستی منعکس نمی‌شود.
 
این جامعه‌شناس با اشاره به دلایل و چرایی بسیاری از خشونت‌های خانگی در جامعه ایرانی، گفت: علت بسیاری از خشونت‌های خانگی و کتک کاری‌ها عدم ارتباط و تعامل صحیح در بستر خانواده است.
 
ایزدبور با بیان اینکه آمار اعتیاد در زنان در ده سال گذشته از سه به هشت درصد در جمعیت معتادان رسیده است گفت: امروزه به علت صنعتی شدن جوامع و شهرنشینی و گسترش ارتباطات اجتماعی میزان اعتیاد در بین زنان رو به فزونی است.
 
کاهش شدید گفتگو در سطح خانواده‌ها
 
این کارشناس ارشد جامعه‌شناسی با اشاره به راهکارهای مقابله با آسیب‌های نوپدید در جامعه گفت: در دنیای امروز که قرن انفجار اطلاعات است. خانواده‌ها باید خود را برای مقابله با آسیب‌های نوپدید که برآمده از فضای مجازی است توانمند کنند.
 
وی افزود: یکی از آسیب‌هایی که امروزه در بستر خانواده ایجاد شده این است که ارتباطات در سطح خانواده محدود شده و تعاملات بین افراد خانواده رو به کاهش است.
 
وی گفت: یکی از نشانه‌های کم شدن ارتباط بین اعضای خانواده رسیدن سطح گفتگو در 24 ساعت به 17 دقیقه است که آمار خطرناکی است.
 
ایزدبور با بیان اینکه در دنیای امروز نمی‌توان کودکان را محصور کرد افزود: باید فرهنگ صحیح استفاده از امکانات جدید به فرزندان آموزش داده شود. آنها باید یاد بگیرند که در طول روز چقدر از اینترنت و موبایل استفاده کنند یا چقدر کتاب بخوانند؟.
 
وی افزود: امروز متاسفانه برخی خانواده‌ها کودکان‌شان را به حال خود رها کرده‌اند و می‌گویند نمی‌شود کاری انجام داد، آنها ساعت‌ها وقت را صرف تهیه کردن وسایل مورد نیاز فرزندان و رسیدگی به مشکلات جسمی آنها می‌کنند اما وقت زیادی را برای تربیت و پرورش کودکان و مطالعه کتاب‌های تربیتی و مراجعه به مشاور نمی‌کنند.
 
وی بابیان اینکه افسردگی و عدم تعامل در جوامع امروز با افزایش محسوسی روبرو بوده، افزود: مقابله با این امر نیازمند توانمند شدن افراد در بعد روانی و اجتماعی است.
 
مدیرکل بهزیستی استان سمنان ادامه داد: یکی از مشکلات حوزه‌های اجتماعی در ایران این است که هر فردی در این حوزه خود را صاحب‌نظر دانسته و راهکار ارائه می‌دهد.
 
این مدرس دانشکده روان‌شناسی دانشگاه سمنان بابیان اینکه حوزه اجتماعی یک حوزه تخصصی است و در این حوزه نیز مانند حوزه پزشکی و دیگر حوزه‌ها متخصصین باید صاحبنظر باشند گفت: یکی از مشکلات حوزه اجتماعی این است که هر کسی به راحتی در این حوزه مداخله می‌کند و در بسیاری اوقات همین نسخه پیچیدن‌های غیر متخصصانه و غیر کارشناسانه افراد را دچار آسیب‌های جبران ناپذیر می‌کند.
 
ایزدپور در پاسخ به این سوال که آسیب‌های اجتماعی چه آسیب‌های دیگری را ممکن است به دنبال داشته باشند؟ گفت: آسیب‌های اجتماعی هیچ وقت تک علتی نیستند بلکه مجموعه‌ای از علل در بوجود آمدن آنها موثر است، مانند اعتیاد که می‌تواند باعث روی آوردن افراد به سرقت نیز شود و یا سارق مرتکب قتل نیز شود یا علت‌های مختلف که سبب طلاق می‌شوند و طلاق موجب کودک آزاری ‌شود و یا همچنین فرد بیکار به سمت اعتیاد روی آورده و فردی که کار دارد معتاد شود و کارش را از دست بدهد.
 
وی افزود: برای کاهش آسیب‌های اجتماعی حتما باید به این شبکه علی و مجموعه علل توجه شود مثلا در پاسخ به این سوال که چرا مشکل اعتیاد در جامعه حل نمی‌شود؟ می توان گفت مساله اعتیاد علل جسمی‌، روانی و اجتماعی دارد ولی ما فقط تمرکز را روی علل جسمی گذاشته و سم‌زدایی کردیم ولی مداخلات اجتماعی و روانی را رها کرده‌ایم و مشکل خانواده و اشتغال فرد معتاد را حل نکرده‌ایم.
 
واکسن پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، آموزش مهارتهای اجتماعی است
 
علیرضا ایزدبور با بیان اینکه موفقیت در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی در سایه خرد جمعی و تعامل بین بخشی بوجود می‌آید، افزود‌: ما زمانی می‌توانیم در جامعه شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی باشیم که خود را برای مقابله با این آسیب‌ها توانمند و مسلح کرده باشیم و آموزش‌های لازم را ببینیم و این نیازمند همکاری همه مسؤلان و دستگاهای اجرایی و رسانه‌ها است.
 
وی با بیان اینکه براساس برنامه ششم طی 5 سال باید 25 درصد آسیب‌های اجتماعی کاهش یابد، افزود: آسیب‌های اجتماعی همیشه وجود دارد و جلوگیری از رشد آسیب‌ها خود موفقیت است.
 
ایزدپور اظهار کرد: همان‌گونه که واکسنی که به بچه‌ها تزریق می‌شود جنبه پیشگیری دارد آموختن مهارت‌های اجتماعی و دادن آموزش‌های لازم به خانواد‌ها و کودکان ‌در سنین دبستان و بالاتر و آشنایی آنها با خطرات آسیب‌های اجتماعی در قالب متون درسی یا منابع فوق برنامه، واکسن پیشگیری از این آسیب‌ها محسوب می‌شود.
 
مدیرکل بهزیستی استان سمنان در رابطه با اقدامات انجام شده در بهزیستی استان برای پیشگیری از افزایش آسیب‌های اجتماعی نیز گفت: بهزیستی استان در دو بخش اقدامات پیشگیرانه و دفتر امور آسیب‌دیدگان در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی تلاش می‌کند.
 
وی افزود: در بخش اقدامات پیشگیرانه ، فعالیت‌هایی در زمینه پیشگیری و درمان اعتیاد، آموزش مهارت‌های زندگی و آگاه‌سازی خانواده‌ها، مشاوره به جوانان در آستانه ازدواج و اقداماتی برای پیشگیری از روی آوردن به اعتیاد و طلاق انجام می‌شود.
 
وی ادامه داد: در این بخش بیشتر خدمات آموزشی و مداخلات پیشگیرانه است و تلاش می‌شود که آسیب اجتماعی ایجاد نشود.
 
وی اضافه کرد: در دفتر امور آسیب دیدگان و معاونت اجتماعی نیز تلاش می‌شود تا اگر آسیبی ایجاد شد وارد مرحله دیگر و سطوح بالاتر نشود مثلا اگر کودکی خیابانی است به مواد مخدر مبتلا نشود یا اگر معتاد شد، مبتلا به ایدز نشود.
 
وی افزود: در این بخش فعالیت‌هایی مانند خط تلفنی 123 (اورژانس اجتماعی)، ساماندهی کودکان خیابانی، طرح کاهش طلاق، و مهارت حل مساله به افراد آموزش داده می‌شود.
 
این کارشناس ارشد جامعه‌شناسی با بیان اینکه در سال‌های اخیر آسیب‌های اجتماعی روند رو به رشدی داشته است گفت: جامعه باید هم در سطح کلان هم در سطح میانه و خرد برنامه مدونی برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی داشته باشد و در برنامه‌ها به بحث سلامت اجتماعی نیز توجه ویژه‌ای شود.
 
این مدرس دانشگاه خواستار حمایت مالی بیشتر از دستگاه‌های مسئول در این بخش شد و افزود: در بعد سلامت اجتماعی اقدامات خوبی انجام نشده و بودجه‌های خوبی تخصیص نیافته است.
 
وی با بیان اینکه خیلی از آسیب‌ها ممکن است پنهان باشد و اگر به موقع مداخله نشود ما را دچار مشکل می‌کنند خاطرنشان کرد: با برنامه‌ریزی مدون و تعامل بین‌بخشی در برنامه ششم باید شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی باشیم.
 
وی تصریح کرد: برای کاهش آسیب‌های اجتماعی سازمان‌ها باید از دولت محوری خارج و به سمت جامعه محوری و خانواده محوری حرکت کنند.
 
مدیر کل بهزیستی استان تصریح کرد: وضعیت استان سمنان از لحاظ آسیب‌های اجتماعی نسبت به سطح کشوری نگران کننده نیست ولی در زمینه آسیب‌هایی مانند طلاق از سطح متوسط کشوری بالاتر است.
 
راه مقابله با آسیب‌های اجتماعی کاربردی کردن آموزه‌های دینی است
 
وجیهه اشرفی، یک کارشناس مسایل مذهبی نیز در مورد رویکرد مذهب به آسیب‌هایی مانند تکدی‌گری، طلاق و اعتیاد گفت: دین اسلام ابتدا با پیشگیری و سپس با درمان نوعی خاص از زندگی دینی برای پیروان خود شکل می‌دهد.
 
وی افزود: دین اسلام در گام نخست با ارائه جهان‌بینی ویژه‌ای ابتدا زیر بنای شکل‌دهی به زندگی دین‌دارانه را می‌سازد و در مرحله بعد با ارائه آداب و دستورالعمل‌های خاص برای همه ابعاد زندگی انسان، به آنها سفارش می‌کند که آداب اسلامی را رعایت کنند و از همه عواملی که موجب نزدیکی و شباهت آنها به مخالفان اسلام است پرهیز کنند تا به سعادت دنیا و اخرت دست یابند.
 
وی با اشاره به جایگاه بالای کار در دین مبین افزود: دین اسلام، کار و تلاش را برای حفظ عزت و کرامت انسان واجب و آن را مایه سربلندی می‌داند و عزت افراد با ایمان را در سایه قناعت ‌و بی‌نیازی از دیگران و چشم نداشتن به مال مردم دانسته است.
 
این کارشناس مسائل مذهبی ادامه داد: از سوی دیگر دین اسلام با تاکید بر اینکه کار کردن نقش مهمی در بهداشت روانی انسان دارد، بیکاری را عامل افکار و خیالات شیطانی می‌داند که می‌تواند سبب ناهنجاری‌های دیگری مانند‌ اعتیاد شود.
 
وی افزود: دین اسلام در کنار تشویق افراد به کار و تلاش و پرهیز از تکدی‌گری‌، برای جلوگیری از کاهش ثمرات کار و روزی افراد را به عدم کفران نعمت و اسراف و شکر شایسته خداوند و همچنین پرداخت خمس و زکات به بندگان نیازمند توصیه می‌کند.
 
این کارشناس با بیان اینکه سیره معصومین (ع) و تاکید قرآن بر روابط مبتنی بر حسن خلق، محبت و گذشت برای رضای خدا است، تصریح کرد: حفظ کرامت انسانی جایگاه بسیار بالایی در دین اسلام دارد.
 
این کارشناس مذهبی در مورد نگرش دین به طلاق نیز گفت: زن و مرد طبق روایات برای رسیدن به کمال نیازمند یکدیگرند و خانواده بهترین مکان برای ‌پیمودن این مسیر است.
 
وی با بیان اینکه خانواده مناسب‌ترین گزینه برای پایه‌گذاری بنیان اجتماع است افزود: از آنجا که همت والای دین بر ایجاد روابطی با نشاط میان زن و شوهر است از این رو دین مبین با همه عواملی که موجب گسست خانواده و طلاق است مبارزه می‌کند چرا که سیره معصومین (ع) و تاکید قرآن بر روابط مبتنی بر حسن خلق، محبت، و گذشت و ایثار برای خدا است.
 
اسلام، طلاق را آخرین راه و مغبوض‌ترین حلال می‌داند
 
اشرفی افزود: دین اسلام حفظ بنیان خانواده را بر اساس محبت دو سویه تعریف می‌کند و طلاق را به عنوان آخرین راه و مغبوض‌ترین ‌حلال‌ قرار داده است و در صورت وجود فرزندان، رابطه آنها با والدین، و در صورت ازدواج مجدد نگه‌داشتن عده را سفارش می‌کند که همه این‌ها روش‌هایی برای تکریم خانواده است.
 
این مدرس حوزه با بیان اینکه دین مقدس اسلام هم از آسیب‌ها پیشگیری و هم برای درمان آنها راه‌حل ارائه می‌دهد افزود: دین اسلام با دعوت به حسن معاشرت، نهی از ایجاد زمینه‌های خشونت، سفارش به کم کردن توقعات و انتظارات، و روحیه پذیرش عذر طرف مقابل و سفارش به اصلاح روابط بین دو طرف سعی بر از بین رفتن طلاق دارد.
 
اشرفی در مورد نگرش مذهب به تکنولوژی‌های نوین نیز گفت: بی‌تردید تکنولوژی‌های نوین و خصوصا فضای مجازی همان‌طور که تاثیر زیادی در پیشرفت و رفاه داشته آسیب‌هایی نیز به دنبال داشته است لذا با توجه به اصالت اصل حاکمیت قانون خدا و ارجحیت آن بر تمام اصول، بهره‌وری از تکنولوژی‌های نوین یک فرصت است که باید مراقبت شود که به یک تهدید تبدیل نشود.
 
این کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه طبق آیات قران (138 بقره) زندگی بدون رنگ و بوی خدایی و بی‌توجهی به یاد خدا، شیطان را قرین زندگی می‌سازد لذا باید از آن اجتناب کرد.
 
وی ادامه داد: حاکمیت قانون خدا؛ بستر رشد را برای بشر فراهم کرده و تکنولوژی‌های نوین نیز بهره‌وری را برای بشر کامل و انسان را به کمال مطلوب او می‌رساند، ولی باید توجه شود که این فناوری و تکنولوژی‌ها، بدون حاکمیت قانون الهی، موجب کاهش آداب و رسوم فرهنگ اسلامی ایرانی، کاهش صله ارحام‌، بی‌توجهی به حس مسؤلیت در خانواده و در بین خواهران و برادران دینی و در نهایت جایگزین الگوهای غیرسالم به جای الگوهای سالم و آسمانی و مقدس می‌شود.
 
این کارشناس مذهبی در مورد راه مقابله با آسیب‌های اجتماعی گفت: برای مقابله با این آسیب‌ها باید با شناخت سپس تبیین تعالیم دین به صورت زیبا، آموزه های دینی را در جزیی‌ترین مواضع زندگی کاربردی ساخت و با اهمیت دادن به موضوع انتظار و فراهم ساختن زمینه حضور به تمایلات اجتماع جهت داد و با آسیب‌شناسی و مقابله با جریان‌های انحرافی و اندیشه‌های نادرست و تقویت آداب و رسوم دینی، قدم موثری در رفع و دفع آسیب‌های اجتماعی برداشت.
 
اشرفی در مورد نقش حوزه‌های علمیه و مراکز دینی در کاهش آسیب‌های اجتماعی گفت: مراکز دینی و حوزه‌های علمیه رسالت کلیدی در تبلیغ و تبیین دین به عنوان یک روش زندگی دارند و باید در ایام خاص مانند محرم و ماه رمضان و سایر ایام که وجه تبلیغ اهمیت خاصی دارد به طور صحیح در جهت ترویج دستورات مقدس اسلامی، با نسخه‌های نا کارآمد غربی و شرقی مقابله کنند و با قرار دادن مباحث نظری به صورت قابل فهم در دسترس مخاطبان در حوزه عمل آن مطالب را کاربردی کنند.
 
وی افزود: بهترین جایگاه برای درک تعالیم دین اسلام؛ متخصصان و کارشناسان متعهد و دلسوزی است که با تلاش خود سعی می‌کنند فطرت پاک انسان‌ها را به حیات طیبه نزدیک کنند.
 
محبوبه قدس، کارشناس مسؤل مداخله و اورژانس اجتماعی بهزیستی استان سمنان نیز، در رابطه با عوامل موثر در سوق یافتن افراد به سمت بزهکاری گفت: عوامل مختلفی مانند ویژگی‌های شخصیتی فرد‌، خانواده و جامعه در این امر تاثیرگذارند.
 
وی افزود: افراد بزهکار همواره این توهم را دارند که بزهکار نیستند و رفتار بزهکارانه شان را قبول ندارند آنها خود را مبرا از آسیب می‌دانند.
 
کارشناس مسؤل مداخله و اورژانس اجتماعی بهزیستی سمنان در مورد تاثیر خانواده و جامعه بر افراد بزهکار نیز گفت: اگر خانواده‌ها نظارت کافی نداشته باشند فرد مشکلش را، به علت عدم ارتباط عاطفی کافی با خانواده در میان نمی‌گذارد و گروه همسالان تاثیر بیشتری روی او می‌گذارند.
 
وی افزود: اگر خانواده‌ها تعامل خوبی با فرزندان داشته باشند هم گروه همسالان را کنترل و هم تاثیر جامعه را کم می کنند.
 
قدس تصریح کرد: مهمترین راه پیشگیری افراد از ابتلا به آسیب‌های اجتماعی نهادینه کردن هنجارهای اجتماعی و دین و فرهنگ اسلام در نهاد افراد است.
 
وی با بیان اینکه فرد اگر از خود آگاهی کافی برخوردار باشد به سمت آسیب‌ها نمی‌رود افزود: فرد اگر مهارت نه گفتن را داشته باشد در برابر فشار گروه همسالان تسلیم نمی‌شود و در این مورد خانواده‌ها باید آگاهی لازم را به فرزندان بدهند و دستگاه‌های فرهنگ ساز نیز باید از ظرفیت رسانه‌ها برای فرهنگ سازی و نشان دادن عواقب افرادی که دچار آسیب شده‌اند برای پیشگیری و تبدیل کردن تهدید‌ها به فرصت استفاده کنند.
 
این کارشناس بهزیستی استان سمنان در مورد آسیب‌هایی مانند تکدی‌گری در جامعه نیز گفت: تکدی‌گری جرم است و برخی افراد ‌آن را منبع درآمدی برای خود قرار داده‌اند.
 
وی با بیان اینکه براساس آیین نامه ساماندهی متکدیان، وظایف سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی مشخص شده و افراد متکدی گروه هدف بهزیستی توسط بهزیستی ساماندهی می‌شوند گفت: افراد جامعه با کمک به فرد متکدی باعث تشویق او می‌شوند و ممکن است تکدی‌گری به آسیب‌های دیگری مانند سرقت، اعتیاد و پخش مواد مخدر بیانجامد.
 
قدس در خصوص آسیب‌های اجتماعی گفت: براساس آمار مراجعه کنندگان به مراکز استان سمنان، بیشترین آسیب در این استان، اعتیاد و طلاق است.
 
این کارشناس مداخله و اورژانس اجتماعی در خصوص جرایمی مانند کودک‌آزاری و همسرآزاری نیز گفت: اگر فرد کودک آزار بداند این کار او جرم است و دادستان به عنوان مدعی‌العموم وارد می‌شود مشکل خود را رفع می‌کند.
 
قدس تصریح کرد: خط تلفن 123 برای شهروندان سمنانی و شاهرودی در نوبت صبح وعصر و برای شهروندان دامغانی و گرمساری در نوبت صبح آماده خدمت‌رسانی به کسانی است که مورد خشونت‌های خانگی قرار گرفته اند و خط 1480 نیز بصورت رایگان به افراد مشاوره غیرحضوری می‌دهد.
 
به هر روی وجود آسیب‌های اجتماعی یکی از واقعیت‌های جامعه امروز ما است لذا باید در گام نخست وجود این واقعیت را پذیرفت و در گام دوم برای درمان و رویارویی با آن در جست‌وجوی راهی موثر بود. راهی که بیش از هر کس کارشناسان و تحصیل‌کردگان و صاحب‌نظران مسائل اجتماعی و روان‌شناختی نشانی را می‌دانند.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ آبان ۹۵ ، ۱۷:۳۴

سید حسین موسوی چلک رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در گفتگو با خبرنگار سرویس جامعه مشرق، با اشاره به ظهور و بروز آسیب های اجتماعی مختلف در جوامع امروزی می گوید: به دلیل ماهیت آسیب های اجتماعی، معمولا شاهد ظهور و بروز آسیب های اجتماعی جدید در جوامع و زمان های مختلف هستیم؛ آسیب های نوپدیدی که امروزه بر پایه تکنولوژی پیش می روند و با گسترش فضای مجازی و آسیب های وابسته به آن می توان آینده نگران کننده ای را در خصوص افزایش آسیب های نوپدید در جامعه متصور بود.

 
وی دامنه گسترش آسیب های اجتماعی نوپدید را در دو حوزه فضای مجازی و اعتیاد به مواد مخدر شیمیایی و صنعتی می داند و می گوید: در زمینه اعتیاد، هر روز شاهد ظهور و بروز یک ماده مخدر صنعتی و شیمیایی جدید هستیم. علت گرایش جوانان به این نوع از مواد مخدر، آسان بودن مصرف آن، نداشتن بو و اثرات قوی این مواد است.
 
رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران دیگر آسیب نوپدید در فضای اجتماعی ایران را آسیب های ناشی از فضای مجازی در گروههای سنی مختلف می داند و معتقد است: آسیب های اجتماعی ناشی از گسترش فضای مجازی در گروه های سنی مختلف، متفاوت است.
 
این مقام مسئول، کاهش سن افراد درگیر با آسیب های اجتماعی و زنانه تر شدن آسیب ها را مهمترین معضل پیش روی سازمان های مسئول در مقوله آسیب های اجتماعی و برنامه ریزان کلان کشوری می داند، چراکه با زنانه تر شدن آسیب های اجتماعی و کاهش سن درگیر شدن با این آسیب ها، دختران جامعه بیش از پیش درگیر آسیب های اجتماعی خواهند شد.
 
به گفته رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران، این اتفاقات درحالی است که حتی در زمان دفاع مقدس نیز که کشور درگیر جنگ بود آسیب های اجتماعی از نرخ رشد به مراتب کمتری برخوردار بود.
 
وی اصلی ترین دلیل گسترش آسیب های اجتماعی نوپدید در جامعه و از همه مهمتر کاهش سن درگیری با آن و زنانه تر شدن آسیب ها را ناشی از نبود فرهنگ درست شاد بودن و همچنین مشکلات اقتصادی می داند و میگوید: کوتاهی مسئولان در هویت بخشی به جامعه جوان باعث شده تا هویت فرهنگی جامعه دچار تزلزل شود و جامعه از هویت ایرانی و اسلامی خود دور شود.
 
اما اینکه چگونه می توان جلوی رشد آسیب های اجتماعی نوپدید و دامنه درگیری آحاد جامعه با این دست آسیب ها را گرفت، سوالی است که موسوی چلک در پاسخ به آن می گوید: خوشبختانه تا جاییکه دلتان بخواهد در کشور شورای عالی داریم، از شورای عالی فضای مجازی گرفته تا شورای عالی انقلاب فرهنگی و ...؛ لذا باید توجه داشت که مشکلات ما نبود ساختار مناسب نیست بلکه مشکل از آنجا نشات می گیرد که تصمیمات در کشور بدون توجه به آثار اجتماعی آن اتخاذ می شود. یعنی بسیاری از این آسیب ها از تصمیمات غلط در سایر حوزه ها مانند اقتصاد و فرهنگ ناشی شده و در جامعه تسری می یابد.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ آبان ۹۵ ، ۱۷:۳۴

زهرا طهرانی - گروه تجارت: وزارت صنعت، معدن و تجارت واردات کالاهای مصرفی امریکایی به کشور را بنا به دستور رهبر معظم انقلاب، ممنوع اعلام کرد. هرچند پیش از این نیز به گفته رییس سازمان توسعه تجارت کالای مصرفی از امریکا به ایران وارد نمی‌شد اما با توجه به ابلاغیه اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت، ممنوعیت واردات کالای مصرفی از امریکا یک «قانون» شد.

محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به معاونان و روسای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها ممنوعیت واردات کالای مصرفی از امریکا را به‌طور رسمی ابلاغ کرد. وی در نامه‌ای به معاونان و روسای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها اعلام کرد با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب اجازه عرضه کالاهای مصرفی امریکا را که جنبه نمادین حضور امریکا در کشور است، ندهند.


ثبت سفارش کالای مصرفی امریکا بسته است
رییس سازمان توسعه تجارت با تاکید بر اینکه تاکنون هم کالای مصرفی از امریکا وارد نمی‌کردیم، اظهار کرد: دستور رهبر معظم انقلاب بر موضوع کالاهای به‌طور صرف مصرفی امریکاست نه به‌طور کلی واردات از امریکا. ولی‌الله افخمی‌راد در گفت‌وگو با صمت تصریح کرد: با توجه به دستور رهبر معظم انقلاب، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز موضوع ممنوعیت واردات کالاهای مصرفی از امریکا را به صورت بخشنامه به تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ کردند که پس از آن ما نیز در سایت ثبت سفارش خرید هرگونه کالای مصرفی از امریکا را ممنوع کردیم. وی افزود: این موضوع تاکیدی بر ممنوعیت واردات کالاهای مصرفی به ایران بود چراکه قبل از این هم بنا به دلایل مختلف، کالاهای مصرفی امریکایی به کشور وارد نمی‌شد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: امریکا، ایران را در فهرست تحریم خود دارد و این‌طور نیست که به راحتی بتوان کالایی را از این کشور وارد کرد چراکه ارتباط مالی و بانکی بین دو کشور وجود نداشته و ندارد. صرافی‌های ایران نیز این ارتباط را با امریکا برقرار نمی‌کنند. افخمی‌راد تصریح کرد: ما از امریکا محصولاتی مانند تجهیزات مهندسی و پزشکی وارد می‌کنیم که از قبل هم ممنوعیتی نداشتیم. از سویی دیگر باید به این نکته نیز توجه داشت که هزینه‌های واردات کالا از امریکا بالاست و محصول امریکایی در داخل کشور مشتری ندارد. رییس سازمان توسعه تجارت درباره ارتباط اقتصادی با امریکا اظهار کرد: این موضوع به معنای ارتباط نداشتن با امریکا نیست بلکه تاکید رهبر معظم انقلاب فقط بر واردات کالای مصرفی بوده است. به‌عنوان نمونه دریچه قلب از امریکا وارد می‌کنیم، آیا عقل سلیم می‌گوید که این کالا را وارد نکنیم؟ وی ادامه داد: امریکا می‌تواند در ایران سرمایه‌گذاری کند و ممنوعیتی در این بخش وجود ندارد اما اینکه بخواهیم به نمایندگی‌های کالاهای مصرفی امریکا مجوز بدهیم، درست نیست و این کار راهم نمی‌کنیم. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه ما اقتصاد کشور خود را در نظر می‌گیریم، گفت: ورود کالاهای مصرفی از دیگر کشورها هم درست نیست چه برسد به امریکا. در واقع تمام سعی براین است که کالای مصرفی از هیچ کشوری وارد نکنیم اما در صورت لزوم به طور قطع این کالاها را از امریکا نمی‌خریم.


پروانه کسب‌وکار هم صادر نمی‌شود
از سوی دیگر، رییس مرکز امور اصناف و بازرگانان ایران نیز از صادر نشدن پروانه کسب‌وکار برای نشان‌های کالاهای مصرفی امریکایی خبر داد و اظهار کرد: با توجه به دستور رهبر معظم انقلاب و ابلاغ بخشنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت، کالاهای مصرفی که نماد امریکایی دارند، برای ورود به کشور و توزیع با محدودیت روبه‌رو هستند. یدالله صادقی به صمت گفت: براساس بخشنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت ورود کالاهای مصرفی و کالاهایی که نماد زندگی امریکایی دارند، هر دو ممنوع است اما اینکه چه کالاهایی مدنظر است مشخص نیست. وی افزود: بخشنامه یادشده به معاونت امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه تجارت ابلاغ شده و ما هم براساس آن نمایندگی شرکت‌های عرضه‌کننده کالاهای مصرفی امریکایی را ثبت نخواهیم کرد. به گفته رییس مرکز امور اصناف و بازرگانان ایران، این بخشنامه طیف گسترده‌ای از کالاهای مصرفی را شامل می‌شود چراکه بیشتر نشان‌های امریکایی عرضه‌کننده کالاهای مصرفی هستند که اجازه ورود این کالاها به ایران را هم نمی‌دهیم. صادقی در پاسخ به این پرسش که منظور از کالاهایی که نماد امریکایی دارند چیست؟ اظهار کرد: برخی نشان‌هایی که روی محصولات وجود دارد، ممکن است در ذهن مردم زندگی و فرهنگ امریکایی تلقی شود؛ مانند مک‌دونالد. در هر صورت ورود و مصرف این‌گونه کالا در ایران ممنوع است.


کالای امریکایی در بازار نداریم
نایب‌رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با تاکید براینکه ما پیش از این هم ورود کالای مصرفی امریکایی را به طور مستقیم نداشته‌ایم، اظهار کرد: امریکا ما را در فهرست تحریم خود دارد و درواقع فروش کالای امریکایی به ایران ممنوع است مگر در مواردی که مربوط به غذا و دارو باشد.مجیدرضا حریری در گفت‌وگو با صمت درباره ابلاغ بخشنامه اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ما کالای امریکایی در بازار نداریم، حتی در خرید آدامس هم مارک خارجی آن را انتخاب می‌کنیم، بنابراین نمی‌توان گفت این موضوع به حمایت از تولید کمک می‌کند. وی با اشاره به اینکه بیش از ۲۰ سال است که با امریکا رابطه نداریم، تصریح کرد: یعنی آنها با ما ارتباط خود را قطع کرده‌اند و اجازه نمی‌دهند کسی به‌طور مستقیم به ایران کالا بفروشد. رییس سابق کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: موضوع تجارت مستقیم ایران و امریکا را باید از موضوع تحریم‌ها جدا کرد. همیشه هم وقتی به آمار نگاه کنید مبادلات تجاری حدود ۱۰۰میلیون دلار بوده حتی در اواخر دولت نهم و اوایل دولت دهم که واردات ما زیاد شده بود هیچ وقت مبادلات ما با امریکا بیش از ۲۰۰ یا ۳۰۰میلیون دلار نبوده است. به گفته وی، ایران هم بخشی صادرات سنتی به امریکا داشته که البته در دوران تحریم‌ها این فروش در امریکا ممنوع شد. آنچه به‌طور مستقیم از امریکا به ایران وارد می‌شد مواد اولیه دارویی و در برخی موارد هم گندم و برنج بوده است. حریری افزود: آنچه بازار و تولید ما را رنج می‌دهد قاچاق کالاست، به‌طور قطع قاچاق کالا از هر کشوری به ایران انجام می‌شود، بنابراین اگر قرار است حساسیتی وجود داشته باشد باید به کالای قاچاق باشد نه به واردات رسمی. نایب‌رییس اتاق مشترک ایران و چین اظهار کرد: دولت باید عزم خود را جزم کند تا با باندهای سامان یافته قاچاق مبارزه کند.


در آخر اینکه...
به‌تازگی فعالیت نمایندگی‌هایی مانند مک‌دونالد، کی‌اف‌سی و استار باکس که همه نمادهای امریکایی در بازار مصرف جهانی هستند، در ایران مطرح شد که واکنش و انتقاد رهبر معظم انقلاب را هم درپی داشت به نحوی که ورود کالاهای مصرفی امریکا به ایران ممنوع اعلام شد. در واقع براساس این دستور و بخشنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت ورود و مصرف هرگونه کالاهایی که نماد امریکایی دارند و بیانگر زندگی امریکایی خواهند بود، ممنوع است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ آبان ۹۵ ، ۱۰:۰۶
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به سه مدل از گوشی‌های آیفون تأییدیه دائم داد. یکی از مهم‌ترین وظایف و اختیارات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تدوین و پیشنهاد استانداردهای ملی مربوط به ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور به مراجع ذی‌ربط و اعمال استانداردها و ضوابط و نظام‌های کنترل کیفی و تایید نمونه تجهیزات در ارائه خدمات و توسعه و بهره‌برداری از شبکه‌های مخابراتی، پستی و فناوری اطلاعات در کشور است، اما متاسفانه کلیه مقولات مرتبط به آمریکا و بعضا موارد مربوط به صهیونیزم بین الملل از دستور کار دولت برای جلوگیری خارج است و با وجود ممنوعیت ورود کالای مصرفی از آمریکا، دولت به کالاهای مختلف مصرفی که متعلق به آمریکا هستند مجوزهای رسمی می دهد.
 
ایران به سه گوشی آیفون تاییدیه دائم داد
 
در این راستا اخیرا سه مدل از گوشی‌های آمریکایی آیفون توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مورد بررسی قرار داده و اعتبار سه ساله‌ای را برای آنها صادر کرده است.

اختصاصی نما

دولت بخشنامه ممنوعیت واردات کالای آمریکایی را نقض کرد

کالاهای آمریکایی در حالی مجوز فعالیت در ایران را دریافت می کنند که طبق سخنان مسئولان، نمادهای آمریکایی حق ورود به ایران ندارند.

مقام معظم رهبری در مهر 94 خطاب به رئیس جمهور نامه ایی به رشته تحریر درآوردند مبنی بر جلوگیری از واردات کالاهای آمریکایی در دوره پسا برجام. این تذکر رهبر معظم انقلاب بسیار اهمیت دارد، زیرا این احتمال وجود دارد که برخی افراد به بهانه اجرای برجام، به دنبال احیای روابط تجاری ایران و آمریکا باشند که مشخص است چنین رابطه‌ای راهی برای نفوذ آمریکا به ایران است. و این واردات مسلما بخش تولیدکشور را که به وسیله کالاهای چینی نیمه جان شده به راحتی از کار می اندازد.
در راستای نامه رهبر انقلاب وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به معاونین و رؤسای سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانها ممنوعیت واردات کالای مصرفی از آمریکا را رسماً ابلاغ کرد. متن بخشنامه محمدرضا به این شرح است: "با توجه به تأکید مقام معظم رهبری در انتهای نامه روحانی رییس جمهور محترم، در مورد توجه جدی به امر اقتصاد مقاومتی و ضرورت تقویت تولید ملی و نیز مراقبت بر جلوگیری از واردات بی‌رویه و به‌خصوص پرهیز از وارد کردن هرگونه مواد مصرفی از آمریکا، لازم است کلیه معاونان و رؤسای سازمان‌ها ضمن تلاش در تقویت تولید ملی از واردات کالاهای مصرفی آمریکا جلوگیری نموده و اجازه عرضه کالاهای مصرفی آمریکا را که جنبه نمادین حضور آمریکا در کشور می‌باشد، ندهند.
گفتنی است، این بخشنامه در تاریخ 9 آبان ماه 94 خطاب به قائم مقام وزیر در امور تجارت و معاون امور اقتصادی و بازرگانی،‌ معاون طرح و برنامه،‌ معاون امور صنایع، رئیس سازمان توسعه تجارت و رؤسای سازمانهای صنعت، معدن و تجارت صادر شده است.
سازمان توسعه تجارت ایران با صدور بخشنامه ای به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها فهرست کالاهای ممنوعه وارداتی از آمریکا را اعلام کرده بود.
اما در این چند روز گذشته برخلاف تاکید رهبری خبر از ورود کالاهای ممنوعه به کشور زیاد شده است از شورولت آمریکایی گرفته تا لوازم آرایشی و مواد غذایی و اقلام دارویی-پزشکی و تبلت و لپ‌تاب و ... . وقتی هم چرایی این قضیه را جویا می شویم تا از تعجبمان کاسته شود، سخنگوی دولت بیان میکند، ما تنها از رژیم صهیونیستی اجازه واردات کالا نداریم، راجع به واردات کالاهای آمریکائی به کشور هیچ ممنوعیت قانونی وجود ندارد اما ما تذکر رهبر معظم انقلاب را به دیده می گیریم. اودر پاسخ به اینکه چرا از ابتدای امسال ۱۱۹ قلم کالای آمریکائی به ارزش ۳۷ میلیون دلار وارد کشور شده، گفت: رشد تولید به واردات وابسته نیست و برای سرعت بخشی به رشد اقتصادی و خروج از رکود، سیاست دولت غیر از این نمی تواند باشد که با محدود کردن واردات و افزایش تولید داخلی، کارها را به پیش ببرد.
صنعت، معدن و تجارت در آخرین اظهارات خود در رابطه با روابط تجاری ایران و آمریکا و الزامات رهبری در خصوص جلوگیری از ورود کالاهای مصرفی آمریکایی به ایران، اعلام کرد که طی بخشنامه‌ای این موضوع را اجرایی خواهد کرد.
بر همین اساس آخرین اخبار حاکی از آن است که این بخشنامه در تاریخ 9 آبان‌ماه 94 خطاب به قائم مقام وزیر در امور تجارت و معاون امور اقتصادی و بازرگانی،‌ معاون طرح و برنامه،‌ معاون امور صنایع، رییس سازمان توسعه تجارت و روسای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت صادر شده است.وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به معاونان و روسای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها اعلام کرد با توجه به تاکید مقام معظم رهبری اجازه عرضه کالاهای مصرفی آمریکا را که جنبه نمادین حضور آمریکا در کشور می‌باشند، ندهند.
ممنوعیت واردات 2 دسته کالا از آمریکا
در همین راستا یدالله صادقی، رییس مرکز امور اصناف و بازرگانان ایران با بیان اینکه علاوه بر کالاهای مصرفی واردات کالاهای دارای سبک زندگی آمریکایی نیز ممنوع شده است، به تسنیم گفت: براساس بخشنامه وزیر صنعت ورود کالاهای مصرفی و کالاهایی که نماد زندگی آمریکایی دارند، هر دو ممنوع است.
صادقی درباره شرایط اجرای بخشنامه اخیر وزیر صنعت درباره ممنوعیت ورود کالاهای مصرفی آمریکایی‌ اظهار کرد: بر‌اساس بخشنامه نعمت‌‌زاده عرضه کالاهای مصرفی آمریکایی که نماد آمریکایی دارند در بازار ایران ممنوع شده و بخشنامه‌های آن به معاونت امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت و سازمان توسعه تجارت ابلاغ شده است.وی افزود: ما نیز براساس این بخشنامه نمایندگی شرکت‌های عرضه‌کننده کالاهای آمریکایی را ثبت نمی‌کنیم و در سایر قسمت‌های وزارتخانه نیز این ممنوعیت برقرار خواهد شد.رییس مرکز امور اصناف و بازرگانان ایران ادامه داد: بر این اساس، به‌طور کلی برای ورود کالاهای آمریکایی به کشور محدودیت و در بخش مصرفی ممنوعیت اعمال می‌شود.وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه منظور از کالاهایی که نماد آمریکایی دارند، چیست، خاطرنشان کرد: منظور از نماد همان برند یا نشانه است که در عین حال سبک زندگی آمریکایی را نیز به سایر کشورها می‌برد.
صادقی یادآور شد: اکثر برند‌های آمریکایی نیز عرضه‌کننده کالاهای مصرفی بوده و اجازه ورود به کشور ما را ندارند.یدالله صادقی افزود: هیچ‌گونه پروانه کسب و فعالیت در کشور برای برندهای آمریکایی صادر نمی‌شود و اگر در گذشته بوده است از این به بعد انجام نمی‌شود.وی ادامه داد: برند KFC که در گذشته پروانه کسب گرفته، به‌دلیل تخلف‌هایی که داشته، پلمب شده و این شرکت پروانه کسب خود را از کشور همسایه دریافت کرده است و هیچ ارتباطی با برند آمریکایی آن ندارد.صادقی درباره قراردادهای بسته‌شده با دو شرکت آمریکایی برای واردات سیگار و نوشابه‌های آمریکایی گفت: این قرارداد در بخش خصوصی بسته شده و دولت هیچ‌گونه قراردادی منعقد نکرده است.وی گفت: از مصرف کالاهای آمریکایی با نمادهای مخصوص طبق بخشنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت جلوگیری می‌شود.گفتنی است که وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرده که صادرات این کشور به ایران در 9 ماهه سال‌جاری میلادی با رشد 35 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شد و به 185 میلیون دلار رسید که بیشتر از کل صادرات آمریکا به ایران در 12 ماهه سال گذشته است.وزارت بازرگانی آمریکا در جدیدترین گزارش خود از رشد 35 درصدی صادرات این کشور به ایران در 9 ماه نخست سال‌جاری میلادی خبر داده است.صادرات آمریکا به ایران که در ژانویه تا سپتامبر سال میلادی گذشته بالغ بر 4/136 میلیون دلار اعلام شده بود در مدت مشابه سال‌جاری میلادی به 185 میلیون دلار افزایش یافته است.بر همین اساس جایگاه ایران در میان مقاصد صادراتی آمریکا از 136 در 9 ماهه نخست سال 2014 به 120 در 9 ماه نخست امسال رسیده در صورتی که واردات آمریکا از ایران در این مدت صفر بوده است.صادرات آمریکا به ایران در نهمین ماه سال‌جاری میلادی رشد 26 درصدی داشته است. صادرات آمریکا به ایران در سپتامبر 2014 بالغ بر 4/11 میلیون دلار بود که این رقم در مدت مشابه سال‌جاری به 4/14 میلیون دلار رسیده است.مبادلات تجاری ایران و آمریکا در سال 2014 با کاهش 42 درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شد و به 1/182 میلیون دلار رسید.صادرات آمریکا به ایران در سال 2014 با افت 41 درصدی مواجه شد و به 1/182 میلیون دلار رسید.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ آبان ۹۵ ، ۱۰:۰۵
سید مهدی کرباسی: مستند «شب نامه» پرده از جاسوسی نوین در حوزه کارآفرینی کشور برمی‌دارد که در این مسیر عادل فردوسی پور نیز با ما همکاری کرد.

به گزارش مشرق، کارگردان مستند «شب‌نامه» سید مهدی کرباسی، در ارتباط با روند تولید این مستند گفت: ایده ابتدایی این مستند ازراه اندازی یک کانال در فضای مجازی شکل گرفت که از بهمن ماه سال آینده کانال خود را تحت عنوان «شبنامه» راه اندازی کردیم و برخی از تحقیق‌ها و پژوهش‌های‌مان را در آنجا قرار می‌دادیم که از درون آنها به یک نقشه بزرگ رسیدیم. از یک زمانی به بعد خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مختلف دیگر نیز از مطالب ما استفاده  و آن را منتشر می‌کردند.

وی در ادامه عنوان کرد: با توجه به اینکه مطالب تحقیقی و پژوهشی ما به روز بوده گاهی جریان ساز می‌شد و واکنش‌های مختلفی را نیز با خود به همرا داشت. ما در فیلم‌مان آن فضای جست‌وجوگری‌مان را به نمایش در آوردیم و بازخورد‌ها را نیز مخاطب می‌بیند از طرفی تماشاگر مستند «شب نامه» هم روایت کانال را می‌بیند و هم روایت خود فیلم که ما در نظر داریم. برخی آگاهانه و برخی ناآگاهانه درگیر فضای جاسوسی نوین شدند.

او همچنین گفت: برنامه نود مشتری یکی از شرکت‌هایی بود که سوژه ما در مباحث تحقیقی و پژوهشی‌مان بود که در نهایت با عادل فردوسی‌پور نیز در این مسیر صحبت‌هایی داشتیم. ما از طریق عادل فردوسی‌پور به این شرکت نزدیک شدیم او هم با ما همکاری کرد و توانستیم با مدیر‌عامل و هیئت مدیره‌اش گپ و گفتی نیز داشته باشیم. شرایط این شرکت در حال حاضر بهتر شده اما هنوز شائبه‌هایی وجود دارد مبنی بر ارتباط آنها با برخی نیرو‌های خارج از کشور که به عنوان دشمن از آنها یاد می‌شود.

کرباسی گفت: طبق یک برنامه‌ریزی شرایطی را فراهم کردیم و از عادل فردوسی‌پور پرسیدیم که آیا شرکت مد نظر را می‌شناسید که او هم جواب مثبت داد ما نیز او را از مسئله دار بودن این شرکت مطلع کردیم و او هم از ما خواست داده‌های خودمان را برایش ایمیل کنیم و در نهایت وارد پروسه همکاری شدیم. به این نحو کار کردیم که گویا تنها یک تیم مستند ساز هستیم و در حال ساخت مستند خودمان هستیم و مشخص نبود که کانالی در فضای مجازی وجود دارد.

«شب نامه» به مدت 100 دقیقه، نام مستند بلندی است که پرده از جاسوسی نوین در حوزه کارآفرینی کشور برمی‌دارد. این مستند به کارگردانی سیدمهدی کرباسی و نویسندگی رضا صادقی و تهیه کنندگی حمیدرضا جعفریان در مرکز مستند سفیرفیلم تولید شد.

«شب نامه»، روایتى است از پشت پرده اتفاقات شش ماه افشاگرى کانال تلگرامى به همین نام که در طى فعالیت خود شبکه جاسوسی که در بین کارآفرینان کشور نفوذ کرده را آشکار می‌کند.

در طی این شش ماه چندین هزار نفر از فعالین اکوسیستم استارت آپى کشور به طور مداوم محتوای منتشر شده در کانال شب نامه را پیگیری می‌کردند و با ادمین این کانال «عرشیا کاظم‌زاده» به طور مستمر مکالمه می‌کردند، درحالیکه از تولید مستند «شب نامه» باخبر نبودند. جاسوسى نوین در کشور موضوع اصلى مستند «شب نامه»، جدیدترین تولید مرکز سفیرفیلم است که فعالین اصلى محیط استارت آپى از جمله کارآفرینان، خبرنگاران، دلالان سرمایه‌گذارى در آن حضور دارند. این مستند 100 دقیقه‌ای بزودی رونمایی خواهد شد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ آبان ۹۵ ، ۱۲:۲۳
برخی منابع خبری از تولید سخت افزارهای مورد استفاده در آیفون ۸ که نسل بعدی این گوشی محسوب می‌شود توسط شرکت‌های فناوری صهیونیستی خبر داده‌اند.

به گزارش مشرق به نقل از جروزالم پست، آیفون 8 سال آینده روانه بازار می شود، اما تلاش برای تولید آن از هم اکنون آغاز شده و گفته می شود شرکتی در هرتزلیا وظیفه تولید برخی سخت افزارهای مورد استفاده در این گوشی را بر عهده خواهد گرفت.
 
آیفون در چند سال اخیر در فاصله میان عرضه دو مدل گوشی آیفون مدل های میانه ای را با پسوند اس عرضه می کرد. به عنوان نمونه بعد از عرضه آیفون 6 این شرکت آیفون 6 اس را عرضه کرده بود. اما ظاهرا قرار نیست بعد از عرضه آیفون 7 مدل 7 اس به بازار بیاید و این شرکت قصد دارد یه یکباره آیفون 8 را در دسترس علاقمندان قرار دهد.
 
اپل هنوز در مورد این خبر اظهارنظری نداشته است. در اوایل سال 2015 تیم کوک مدیر عامل اپل سفری غیرمنتظره به سرزمین‌های اشغالی داشت تا به طور رسمی دفتر جدید این شرکت را در هرتزلیا را افتتاح کند. این دفتر بزرگترین مرکز تحقیق و توسعه اپل در خارج از آمریکا محسوب می شود. فعالیت های عملیاتی اپل در خاک سرزمین‌های اشغالی از سال 2012 آغاز شده است.
 
تیم کوک در زمان سفر تصریح کرد: ما اسراییل را به شدت تحسین می کنیم. این کشور نه تنها متحدی مهم برای آمریکاست، بلکه محلی برای انجام فعالیت های کاری و تجاری نیز هست.
 
اگر اخبار منتشر شده در این زمینه صحت داشته باشد، اپل در کنار شرکت هایی مانند گوگل، مایکروسافت، سیسکو، کوآلکوم و گوگل به یک موسسه مهم فناوری مبدل می شود که هسته اصلی فعالیت های توسعه ای و تحقیقاتی خود را در سرزمین های اشغالی انجام می دهد.
 
اینتل بخش مهمی از طراحی و ساخت تراشه های رایانه ای خود را در دفترش در حیفا انجام می دهد و دهها شرکت فناوری آمریکایی دفاتری در اسراییل دارند.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ آبان ۹۵ ، ۱۷:۲۰
با گذشت هفته‌ها از عرضه آیفون 7 و 7 پلاس خریداران این گوشی‌ها به مشکلات مختلفی در طراحی و کارکرد آنها اشاره کرده‌اند که برخی باعث نارضایتی شدید شده است.

به گزارش مشرق به نقل از تک تایمز، از جمله این مشکلات می‌توان به عدم برقراری ارتباط، ضعف آنتن دهی، اختلال بلوتوث، عدم پشتیبانی صحیح از شبکه های نسل چهارم و غیره اشاره کرد.
 
بر اساس پرسشنامه هایی که در سایت های فناوری مشهور 9toMac  و Gizmodoبرای بررسی مهم ترین مشکلات آیفون 7 و 7 پلاس منتشر شده، متداول ترین مشکل در دو گوشی مذکور اختلال در استفاده از قابلیت بلوتوث است که اتصال گوشی به خودرو برای شنیدن موسیقی یا انجام امور دیگر را ناممکن می کند.
 
خریداران این گوشی که از خدمات اپراتور وریزون استفاده می‌کنند نیز می گویند آیفون 7 آنها از نسل چهارم شبکه‌های تلفن همراه یا همان ال تی ای پشتیبانی نمی‌کند.
 
کاربران در توضیح این مشکلات گفته‌اند گوشی‌های تازه آنها به طور خودکار به خودرو یا بلندگوی آن متصل نمی‌شود. کاربر دیگری اتصال بلوتوث آیفون 7 را یک کابوس توصیف کرده است، زیرا این ارتباط به طور مداوم قطع می شود و لذا نمی شود به موسیقی گوش کرد. این مشکل در مورد هدفون ‌ای بلوتوث و اتصال به دیگر سیستم های تفریحی خودروها مانند Ford Focus، Volkswagen Jetta GLI، BMW 335i  و Toyota Venza هم گزارش شده است.
 
از سوی دیگر نقص در اتصال به شبکه های LTE هم موجب شده کاربران به شبکه‌های کم سرعت تر نسل سوم بازگردند و تبادل داده را با سرعت پایین تری انجام دهند. اپل سیستم عامل به روز شده iOS 10.0.2 را هم برای حل مشکلات مذکور ارائه کرده ولی این سیستم عامل هم نتوانسته رضایت کاربران را جلب کند.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ آبان ۹۵ ، ۱۷:۲۰
پس از ادعای مردی مبنی بر آتش‌سوزی ماشینش به خاطر حضور آیفون ۷ و همان‌طور که سامسونگ به دلیل باتری‌های لیتیوم-یونی موجود در گلکسی نوت ۷ فراخوانی داده بود، آیفون ۷ نیز مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش مشرق به نقل از گاردین، مردی استرالیایی می‌گوید که گوشی آیفونش ذوب و باعث آسیب رسیدن به ماشین شده است و اپل نیز در حال بررسی این گزارش است. این مرد می‌گوید هنگامی که از ساحل به ماشین خود برگشته، مشاهده کرده که دودی از ماشین بیرون می‌آید، به طوری که همه پنجره‌ها سیاه شده و او قادر نبوده داخل ماشین را ببیند. فیلمی که از این حادثه گرفته شده نشان می‌دهد صندلی‌های جلو و داشبورد ذوب شده و سوخته‌اند.

این مرد همچنین گفته است که آیفون ۷ از دست او نیفتاده و یا آسیب فیزیکی به آن وارد نشده است، همانند اتفاقی که برای مردی افتاد که از دوچرخه‌اش افتاده و دچار سوختگی ناشی از آتش گرفتن آیفون شده بود. او همچنین می‌گوید که از دستگاه دیگری غیر از دستگاه‌های اپل برای شارژ گوشی‌ خود استفاده نکرده است.

در این شرایط، سخنگوی اپل نیز گفته که شرکت در حال بررسی این شکایت است و در حالی که با مشتری خود در تماس است، موضوع را بررسی می کند.

سامسونگ، بزرگترین رقیب گوشی های هوشمند اپل، پس از اینکه بیش از ۱۰۰ دستگاه گلکسی نوت ۷ جرقه زدند و یا آتش گرفتند و در برخی موارد باعث آسیب و آتش‌سوزی و شدند، فراخوانی بین‌المللی برای جمع‌آوری این گوشی‌ها داد و همچنین دولت آمریکا و چندین خطوط هوایی حضور این گوشی‌ را در پروازها ممنوع کردند و برخی نیز از کیسه‌های مهار آتش به عنوان اقدامات احتیاطی هنگام گرم شدن گوشی‌های هوشمند استفاده کردند.

باتری‌های لیتیوم-یونی می توانند به دلیل آسیب فیزیکی یا گرمای بیش از حد برای مدت طولانی، منجر به آتش‌سوزی شوند. بسیاری از شرکت‌های دیگر نیز مشکلاتی را با باتری‌های لیتیوم-یون خود تجربه کرده‌اند، هرچند اکثر قریب به اتفاق آنها فعلا بدون مشکل به کار خود ادامه می‌دهند.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ آبان ۹۵ ، ۱۷:۱۷