حمایت از تولید ملی در فناوری اطلاعات و ارتباطات

۵ مطلب در دی ۱۳۹۵ ثبت شده است

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ضمن دستور برای تشکیل شورای عالی فضای مجازی به ریاست رئیس‌جمهور، اعضای حقوقی و حقیقی این شورا را تعیین کردند.


رهبر انقلاب اسلامی آثار چشمگیر شبکه جهانی اینترنت در ابعاد زندگی فردی و اجتماعی، لزوم برنامه‌ریزی و هماهنگی به منظور صیانت از آسیب‌های ناشی از آن، و بهره‌گیری حداکثری از فرصت‌ها در جهت ارائه خدمات گسترده و مفید به مردم را از دلایل اصلی ضرورت تشکیل شورای عالی فضای مجازی برشمردند و تأکید کردند: این شورا وظیفه دارد مرکزی بنام مرکز ملی فضای مجازی کشور ایجاد کند.
متن حکم به این شرح است:

                                                                                                                                                                                   بسم الله الرحمن الرحیم


گسترش فزاینده‌ فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی بویژه شبکه‌ی جهانی اینترنت و آثار چشمگیر آن در ابعاد زندگی فردی و اجتماعی، و لزوم سرمایه‌گذاری وسیع و هدفمند در جهت بهره‌گیری حداکثری از فرصت‌های ناشی از آن در جهت پیشرفت همه جانبه کشور و ارائه خدمات گسترده و مفید به اقشار گوناگون مردم و همچنین ضرورت برنامه‌ریزی و هماهنگی مستمر به منظور صیانت از آسیب‌های ناشی از آن اقتضا می کند که نقطه‌ی کانونی متمرکزی برای سیاستگذاری، تصمیم‌گیری و هماهنگی در فضای مجازی کشور بوجود آید. به این مناسبت شورای عالی فضای مجازی کشور با اختیارات کافی به ریاستِ رئیس جمهور تشکیل می گردد و لازم است به کلیه‌ی مصوبات آن ترتیب آثار قانونی داده شود.
اعضای حقوقی این شورا عبارتند از: رئیس جمهور(رئیس شورای عالی)، رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس قوه قضائیه، رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر اطلاعات، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و همچنین اعضای حقیقی: حجج اسلام و آقایان: دکتر حمید شهریاری، دکتر سیّدجواد مظلومی، مهندس مسعود ابوطالبی، دکتر کامیار ثقفی، دکتر رسول جلیلی، دکتر محمد سرافراز و مهندس علیرضا شاه‌میرزایی می باشند که برای مدت سه سال تعیین میشوند.
این شورا وظیفه دارد مرکزی به نام مرکز ملی فضای مجازی کشور ایجاد نماید تا اشراف کامل و به روز نسبت به فضای مجازی در سطح داخلی و جهانی و تصمیم‌گیری نسبت به نحوه مواجهه فعال و خردمندانه کشور با این موضوع از حیث سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و محتوایی در چارچوب مصوّبات شورای عالی و نظارت بر اجرای دقیق تصمیمات در همه سطوح تحقق یابد. نکات اساسی در مورد وظایف شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی با تأکید بر توجه جدّی به آن، در پیوست این حکم ابلاغ میگردد.
در پایان انتظار دارم، ضمن تسریع در تشکیل مرکز ملی فضای مجازی، رئیس و اعضای محترم شورا تلاش بایسته را در جهت دستیابی این مرکز به اهداف تعیین شده به کار برند. کلیه دستگاههای کشور موظف به همکاری همه جانبه با این مرکز میباشند.


 سیّدعلی خامنه‌ای
۱۷ اسفند ماه ۱۳۹۰


نمودار | حکم انتصاب اعضای شورای عالی فضای مجازی 1394/6/14

دریافت نسخه PDF - نمودار | حکم تشکیل شورای عالی فضای مجازی [ حجم فایل : 79 کیلوبایت ]

دریافت نسخه تصویر - نمودار | حکم تشکیل شورای عالی فضای مجازی [ حجم فایل : 450 کیلوبایت ]

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ دی ۹۵ ، ۰۹:۵۶
گروه فرهنگی مشرق - فیس بوک [facebook] شبکه اجتماعی پر سر و صدایی است که از سایت های خبری و تحلیلی گرفته تا محیط های دانشجویی حرف از آن به میان است. پاسخ آیت الله  العظمی مکارم شیرازی به سوال صادق زیبا کلام [استاد دانشگاه تهران و کارشناس مسائل سیاسی] مبنی بر حرام بودن اشتراگ گذاری مطالب در شبکه اجتماعی فیس بوک  از سویی  و  از سوی دیگر اظهارات دولتمردان و پر رنگ تر اظهار نظر وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی در رفع فیلتر فیس بوک  نیز بر اهمیت نشانه شناسی فیس بوک  افزوده است.

استاد سعید رضا عاملی [رئیس مرکز پژوهش سیاست های فضای مجازی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران] کارکردهای شبکه های اجتماعی را نسبت به دیگر کشورها متفاوت میداند او درباره این تفاوت اینگونه توضیح میدهد: «ساختار فیس بوک مبتنی بر ارزش لیبرالیسم می باشد و ارزش های سیاسی و فرهنگی این نظام را دنبال می کند و به طور حتم جایگاهی برای توسعه قدرت نظام لیبرال دموکراسی آمریکا محسوب می شود.»

در فضای مجازی از فیس بوک بعنوان سومین کشور دنیا مطرح می شود و آن را بعد از چین و هندوستان بعنوان پرجمعیت ترین کشور دنیا می نامند، هر چند در آینده احتمال این هم می رود که از این دو کشور نیز جلوتر بزند و این هم به دلیل چند رسانه ای بودن ، ارتباط آنلاین ، گردش اطلاعات میان کاربران و اجتماعی بودن آن است.


در فضای مجازی از فیس بوک بعنوان سومین کشور دنیا مطرح می‌شود و آن را بعد از چین و هندوستان بعنوان پرجمعیت ترین کشور دنیا می نامند هر چند در آینده احتمال این هم می رود که از این دو کشور نیز جلوتر بزند و این هم به دلیل چند رسانه ای بودن ، ارتباط آنلاین ، گردش اطلاعات میان کاربران و اجتماعی بودن آن است.
 
اما فیس بوک در همین چند ویژگی خلاصه نمی شود و باید با یگ نگاه جامع و دقیق به این پدیده نوظهور پرداخت.  در چند سال گذشته در ایالت متحده آمریکا مجموعه کتاب های [Popular Culture And Philosophy] در حال چاپ و انتشار است که توسط فیلسوفان و اساتید دانشگاه‌های آمریکایی نوشته می‌شود و به بررسی مبانی پیچیده و تئوری های فلسفی پشت پرده پدیده های نوظهور مثل فیلم سینمایی، و سریال‌ها می‌پردازن.

ما در اینجا به چند نمونه برای درک بیشتر اشاره می‌کنیم تا به عمق و ریشه فیلم ها و سریال ها بیشتر دقت نماییم  برای مثال عنوان کتاب بررسی فیلم سینمایی ماتریکس اینگونه است [The matrix and Philosophy –welcom to the desert of the real /2002]  یا برای فیلم سینمایی تلقین[اینسپشن] با بازی لئوناردو دی کاپریو این عنوان است [Inception and Philosophy-Idead to die for/2011 ] 

اما نکته جالب این که فیس بوک نیز جز این تحلیل های  فلسفی قرار گرفته شده است. عنوان این کتاب [Facebook  and Philosophy: What  on Your Mind]  و عبارت  چه چیز در ذهن شماست؟  بعنوان پسوند مستقیم اشاره به کاربران فیس بوک دارد. در بخشی از این کتاب  که نوشته [D.E. Wittkower] می باشد این گونه آمده است: «فیس بوک و فلسفه، اکتشاف چند وجهی از آنچه فیس بوک برای ما و روابط ما است،  با بحث های مختلف از طبیعت دوستی و رابطه آن با friending.

نویسنده در این کتاب کاربران فیس بوک را این گونه تحلیل می کند: «اما در فیس بوک به نظر می رسد برخی از نویسندگان به عنوان فرشته [کاربر خوب]، و برخی به عنوان شیطان [کاربر بد]، به برخی از عنوان در حال ظهور دهکده جهانی و برخی دیگر به خاطر انزوا بودن در لباس مبدل، به برخی به عنوان یک فرصت برای حفظ روابط فعالیت می کنند.»

فیس بوک را از زاویه معیشت تکنولژی نیز باید نگاه کرد چرا که تکنولوژی مدرن زمینه را آنچنان فراهم داشته است که جهان بتواند مجموعه واحدی باشد، یکپارچه و هماهنگ، با یک فرهنگ و تاریخ مشترک؛ با یک حکومت واحد اگر چه در کف این استکبار جدید، نه در فردی چون چنگیز و یا تیمور، بلکه در نظامی استکباری چون آمریکا تحقق یافته است.

شهید آوینی در کتاب آغازی بر یک پایان معیشت، تکنولوژی را این گونه تعریف می‌کند: "تکنولوژی مدرن را باید اساسی ترین عامل توسعه جهانی استکبار دانست، چرا که از یک سو با ایجاد یک تحول بنیادین در حیات بشر همه تمدن ها را نابود کرده است و تمامی بشریت را در صورت واحدی از معیشت که آن را باید معیشت تکنولوژیک دانست جمع اورده است و از سوی دیگر، تکنولوژی مدرن همه نیازهای بشر را در جنبه مادی و حیوانی وجودش خلاصه کرده و با ارضای گسترده این سوائق تا حد اشباع، او را نسبت به حیات معنوی خویش عفلت بخشیده و آثار وضعی این غفلت در زندگی انسان امروز اگر چه سخت اسفبار است، اما اسفبار تر از آن، جهل مرکبی است که اجازه نمی دهد تا او بر این غفلت آگاهی پیدا کند."


عبارت آخر تحلیل شهید آوینی  با این سوال نویسنده کتاب فلسفه و فیس بوک [So is Facebook a colossal waste of time]  مطابقت دهید  که مفهوم [colossal waste] به معنای یک اتلاف وقت عظیم می باشد و خود در ادامه  به این سوال پاسخ مثبت می دهد و اتلاف وقت در فیس بوک را تایید می کند.

کتاب "فیس بوک فلسفه و معیشت تکنولوژیک" نگاهی از زاویه دیگر به فیس بوک بود، باشد که تحلیل های این چنینی ما در درک و فهم عمیق مسائل  یاری نماید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ دی ۹۵ ، ۰۹:۵۲

تعرفه‌ها و مدل اقتصادی شبکه ملی اطلاعات باید به نفع مردم باشد

Medium

معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی گفت: همکاران ما در وزارت ارتباطات ماه ها قبل این موضوع را اعلام کردند که ترافیک اینترنت داخلی از خارجی جدا شده شده است اما مردم تاکنون اثرات این جداسازی را در زندگی دیجیتال خود حس نکرده اند.

اخبار انعکاسی

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حدود ده روز پیش در جلسه شورای عالی فضای مجازی به ریاست رئیس جمهور بخش های باقیمانده سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات بررسی و تصویب شد.‏

در سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات  موضوع تعرفه‌ها و مدل اقتصادی آن به منظور مقابله با جنگ قیمت‌ها و ‏انحصار، تمهیدات لازم بررسی و تصویب شد.‏

بر این اساس شبکه ملی اطلاعات بایستی به گونه‌ای مدیریت شود تا شخصیت های حقیقی و حقوقی که در چارچوب های تبیین شده سرمایه‌گذاری می کنند،  بازگشت مناسب سرمایه داشته باشند و ارتباطات داخلی ‏با تعرفه ارزان‌تر و کیفیت بهتر همراه باشد.‏

عباس آسوشه معاون فناوری مرکزملی فضای مجازی در مورد الزامات مدل اقتصادی شبکه ملی اطلاعات در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت:شبکه ملی اطلاعات زیر ساخت ارتباطی فضای مجازی کشور است هر چیزی که در ان تعبیه شود امثال خدمات ارتباطی، خدمات پایه کاربردی، پیام رسان ها، جویشگرها همه باید در خدمت محتوا باشند و از همه مهمتر رسیدن به خدمات بهتر در جهت دولت الکترونیک، سلامت الکترونیک و موارد دیگر است.

آسوشه اضافه کرد: در جلسه اخیر شورای عالی فضای مجازی برای رسیدن به مدل اقتصادی شبکه ملی اطلاعات باید بر روی چند نکته تأکید کرد.

1. خدمات شبکه ملی اطلاعات باید ارزان باشد

معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی بیان کرد: خدماتی عمومی که شبکه ملی اطلاعات در اختیار مردم می گذارد باید ارزان و مناسب باشد یعنی رسیدن به دولت الکترونیک، سلامت الکترونیک باید متناسب با استطاعت مردم باشد.
 
2.شبکه ملی اطلاعات باید هر چه سریعتر ترافیک داخلی و خارجی را جدا نماید

وی ادامه داد: شبکه ملی اطلاعات باید تفاوت معنی داری در ارائه خدمات داخلی نسبت به مشابه خارجی داشته باشد. همکاران ما در وزارت ارتباطات ماه ها قبل این موضوع را اعلام کردند که ترافیک اینترنت داخلی از خارجی جدا شده شده است شاید مقدمات این کار صورت گرفته باشد اما به ظاهر مردم تاکنون اثرات این جداسازی را در زندگی دیجیتال خود حس نکرده اند.

آسوشه با اشاره به اینکه شورای عالی فضای مجازی به عنوان نهاد ناظر امیدور به جداسازی هر چه سریعتر ترافیک داخلی و خارجی است تصریح کرد: دلیل این موضوع این است که تا به حال نقش آفرینان فضای مجازی یعنی همان مردم و ارائه کنددگان اینترنت  مدت زیادی حدود 15 سال در فضای مجازی بالای 90 درصد اینترنت خارجی زندگی کرده اند و سرویس دهندگان اینترنت تنها کارشان تا به امروز فروش پهنای باند بوده است اما حالا باید در قالب شبکه ملی اطلاعات به توسعه محتوا، ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی و خدمات عمومی کمک دهند.

وی ادامه داد: خدمات عمومی مناسب مردم ما را هیچ جای جهان نمی تواند ارائه دهد این خدمات باید با کیفیت، با کمترین قیمت و با تنوع زیاد و حق انتخاب کاربران همراه باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ دی ۹۵ ، ۰۹:۴۳

 

مقدمه وتعریف

با رشد و گسترش انواع شبکه‌های مخابراتی و کامپیوتری در سازمان‌ها، استفاده از خدمت‌های مختلف و متنوع افزایش یافته‌ است. یکی از این خدمات که به‌صورت گسترده مورد استقبال قرار گرفته، خدمت نامه الکترونیک (Email) یا رایانامه است. تبادل پیام های ذخیره شده در رایانه از طریق سیستم ها ارتباط الکترونیک، پست الکترونیک یا رایانامه گفته می شود. Email مخفف Electronical Mail، نامه‌ای الکترونیکی است که از طریق اینترنت فرستاده می‌شود. خدمت رایانامه (Email service) سامانه‌ای است که این خدمات را ارائه می‌کند. نشانی نامه الکترونیکی (Email Address)، نشانی‌ای است که برای ایمیل یا هر کاربر مشخص شده‌ است. امروزه هر فردی که از شبکه اینترنت، سرویس‌های انتقال داده در شبکه‌های تلفن همراه و یا اینترانت‌های درون سازمانی، استفاده نماید از نشانی نامه الکترونیک برخوردار بوده و از امکانات و قابلیت‌های فراهم شده توسط آن استفاده می‌کند. این سرویس اکنون سرویس شناخته شده ای است و جایگزین بسیاری از روش های سنتی ارسال متن یا سایر فایلهای اطلاعاتی شده است. از این رو با هدف:

• کاهش ترافیک بین المللی کشور و افزایش ترافیک داخلی

• ایجاد اشتغال داخلی و رونق کسب و کار شرکت های ایرانی

• کاهش وابستگی کشور به خدمات خارجی

• و افزایش امنیت تبادل اطلاعات تدوین سیاست های ایجاد و توسعه خدمات رایانامه بومی در دستور کار شورای عالی فضای مجازی قرار گرفته است....

مدل مفهومی توسعه رایانامه بومی


سیاست‌ها و اقدامات پیشنهادی در خصوص توسعه رایانامه بومی

این سیاست ها در جلسات اولیه کارشناسی بین مجری و مرکز ملی پیشنهاد شده و نهایی نمی باشد.

 حوزه اثرگذاری

                     سیاست مرتبط

                                                  اقدام لازم

صنعت و فناوری و زیرساخت

توسعه زیرساخت فنی

 

طراحی نقشه راه معماری و پیاده سازی  رایانامه بومی

طراحی صورت داخلی امن مستقل وپایدار و توسعه پذیر

مدیریت تعاملات رایانامه بومی به صورت داخلی امن، مستقل وپایدار و توسعه پذیر و سازگار و یکپارچه با جویشگر بومی

حمایت از طراحی و توسعه و ارائه خدمات رایانامه بومی مبتنی بر استفاده از مراکز داده داخلی توزیع شده

توسعه ظرفیت های پژوهشی و  دانشی به منظور دستیابی به راه حل های بومی

استفاده از ظرفیت های دانشی و پژوهشی موجود و ایجاد همکاری مناسب میان بازیگران اصلی در بخش های دانشگاه و صنعت جهت رصد فناوری و تسهیل فرایند تبدیل ایده به محصول 

ایجاد  دوره ها و کارگاه های آموزشی به منظور ارتقا دانش فنی، یادگیری مهارت ها و توسعه نوآوری و کاراقرینی خدمات و کسب و کار رایانامه بومی     

توسعه رشته های آموزشی و برنامه های پژوهشی در دانشگاه و موسسات علمی کشور با توجه به نیازهای رایانامه بومی

تمرکز در پژوهش های وب

ایجاد پژوهشگاه به منظور مدیریت متمرکز و یکپارچه منایع انسانی و مالی و ظرفیت های پژوهشی

اقتصادی و کسب و کار

جلب سرمایه گذاری بخش خصوصی

تضمین بازار اپراتورها از طریق اعطای مجوز فخر (ESP  )به اپراتورها

توسعه فضای رقابتی برای ارائه دهندگان خدمات رایانامه (ESP)

ایجاد محیط مناسب به منظور شناسایی و تجاری سازی ایده‌ها و مشارکت کارآفرینان و شرکت های نوپا وکوچک و متوسط در جهت نوآوری و توسعه خدمات رایانامه بومی 

ترویج نشان تجاری رایانامه توانمند بومی در جهت گسترش بازار در عرصه داخلی و بین المللی

همکاری بین المللی در زمینه توسعه و گسترش  در حوزه های مرتبط با خدمات و کسب و کار رایانامه بومی

راه اندازی داشبورد رتبه بندی و ارزیابی کیفیت خدمات دهندگان فخر برای کاربران

توسعه مدیریت مستقل امن، پایدار و توسعه پذیر خدمات

راه اندازی مرکز مدیریت و پایش تخصصی رایانامه بومی

توسعه کاربری های رایانامه بومی  بر بستر دولت الکترونیک

ایجاد حساب کاربری رایگان با احراز هویت در بستر امن برای ارائه خدمات دولت الکترونیک به آحاد مردم

 

حمایت از توسعه خدمات پایه و اجباری (USO)

تنظیم مقررات فضای کسب و کار

تدوین مقررات لازم به منظور جلوگیری از انحصار، ایجاد فرصت های برابر و شفاف سازی محیط کسب و کار با توجه به حضور بازیگران داخلی و خارجی

تدوین و اعمال سیاست های مالیاتی، سیاست‏ها و مشوق های واردات و صادرات برای فراهم کنندگان خدمات و محتوای رایانامه بومی

توسعه ساز وکارهای ارزیابی و رتبه بندی کسب و کار و کیفیت خدمات مرتبط با رایانامه بومی

فرهنگی و اجتماعی

نشر و گسترش  فرهنگ اسلامی-ایرانی از طریق رایانامه بومی

هدایت فراهم آورندگان رایانامه بومی به معرفی الگوهای سبک زندگی اسلامی-ایرانی

پشتیبانی از خط و زبان فارسی در محیط رایانامه بومی

تنظیم محیط رایانامه بومی به صورت کاربرپسند و طراحی ایرانی - اسلامی

ترویج فرهنگ استفاده از رایانامه بومی

ترغیب نهادهای و سازمانهای دولتی و غیر دولتی به استفاده از رایانامه بومی

تعامل و همکاری متقابل رایانامه بومی و نهادهای فرهنگی-اجتماعی در راستای ارایه محتوا و معرفی ارزش های فرهنگی

افزایش اعتماد عمومی به استفاده از خدمات رایانامه بومی از طریق توسعه سازوکارهای امنیتی، حفاظتی و صیانتی

گسترش استفاده از رایانامه بومی از طریق کاهش هزینه ها و ایجاد سهولت

آگاهی‏بخشی عمومی و گسترش فرهنگ استفاده از خدمات و منافع رایانامه بومی

کاهش هزینه های دسترسی کاربران به خدمات و محتوای داخلی رایانامه بومی

هدایت سازمان‌ها و نهادهای دولتی و بخش خصوصی در جهت ارتقای کمی و کیفی محتوا و خدمات برخط و  بکارگیری آن در رایانامه بومی

ایجاد دسترسی آزاد شهروندان و کسب وکارها به اطلاعات (بخش ها) از طریق رایانامه بومی در راستای اجرای قانون دسترسی آزاد به اطلاعات

مهمترین رایانامه های داخلی فعال

1- mail.post.ir

2- mail.roshd.ir

3-elenoon.ir

4-Chmail.ir

 

شاخص های کلان مطلوبیت خدمت رایانامه بومی

  • امکان تامین منابع مالی مورد نیاز به صورت خودگردان
  • استفاده از دانش و فناوری روز در عرصه ارائه خدمت رایانامه
  • پیاده سازی خدمت مطابق با فرهنگ ایرانی - اسلامی
  • ارائه خدمت رایانامه برای افراد حقیقی و حقوقی با رعایت الزامات مرتبط با هریک
  • حفاظت از اطلاعات در داخل کشور
  • اتخاذ روش های لازم برای حفظ دائمی کاربران کنونی و افزایش آن

شاخص‏های عملیاتی سنجش یک خدمت رایانامه مطلوب

  • امکان ارسال پیامک به رایانامه و بالعکس
  • سرعت دسترسی بالا با استفاده از مراکز داده امن داخلی
  • امکان اتصال به پایگاه داده های مختلف مانند OpenLDAP، MySQL و ....
  • امکان تعریف چند دامنه برای خدمت
  • استفاده از ماژول های بروز متن باز ضد بدافزار و ضد هرزنامه
  • امکان افزودن هرگونه در رابط کاربری و ای عملکرد سیستم متناسب با نیازهای سازمان
  • امکان استفاده از سرور پشتیان در صورتی قطعی سرور اصلی
  • استفاده از خط و زبان فارسی در تمام قسمتهای نرم افزاری سامانه
  • ظرفیت خدمات دهی به تعداد نامحدود کاربران

 

نهادهای مرتبط

  • ناظر: مرکز ملی فضای مجازی
  • مجری: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (سازمان فناوری اطلاعات ایران)
  • همکاران: شرکت های خصوصی ارائه خدمات ارزش افزوده یا پایه مرتبط با جویشگر بومی

مستندات قانونی

  • مصوبه شورای عالی فضای مجازی در مورد برنامه ملی رایانامه بومی مصوب 10/3/93 در خصوص تقسیم کار ملی و اقدامات حائز اولویت و دارای فوریت فضای مجازی کشور
  • مصوبه کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی در جلسه مورخ 25/5/93 با موضوع تعیین متولی برای مجموعه اقدامات دارای فوریت برنامه های ملی و تعیین وزارت ارتباطات به عنوای متولی توسعه خدمت رایانامه بومی
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ دی ۹۵ ، ۰۹:۴۲
در پی جریمه ۳هزار میلیارد تومانی برند مشهور لوازم خانگی کره‌ای به ‌دلیل تخلفات گمرکی، وزیر صنعت در اقدامی سؤال‌برانگیز با ارسال نامه‌ای به رئیس‌کل گمرک خواستار اقدام فوری برای لغو این جریمه شد.



چند روز پیش خبر تخلف یک برند مشهور لوازم خانگی کره‌ای در ایران منتشر شد که بر اساس آن گمرک این شرکت را متخلف شناخته و جریمه 3000 میلیارد تومانی را برای آن در نظر گرفته بود.
به گزارش تسنیم، در پی اعلام این خبر محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت با ارسال نامه‌ای به گمرک ایران خواستار رفع مشکل به وجود آمده برای این شرکت کره‌ای شده است. نعمت‌زاده در این نامه استناد کرده که «گمرک ایران با استناد به قاعده 2 ــ الف از قواعد تفسیری سیستم هماهنگ شده، قطعات وارداتی شرکت مذکور را که در خط تولید به ‌منظور تولید کالای نهایی به کار می‌رود، مشمول پرداخت حقوق ورودی کالای کامل آن هم با مأخذ دو برابر حقوق ورودی (به ‌استناد قرار گرفتن کالا در طبقه بندی گروه 10) و همچنین متعاقب آن پرداخت جرایم نموده است.
نظر به اینکه قطعات وارداتی جهت تولید کالای نهایی از جمله یخچال، یخچال فریزر، لباسشویی و غیره بوده و برای تبادل آن به محصول نهایی تحت عملیات کاری مختلف (مونتاژهای فرعی و اصلی، جوشکاری، شارژ گاز و تست نهایی و غیره) قرار گرفته و نهایتاً به تولید کالای نهایی منجر می‌گردد، لذا قاعده (2 ــ الف) در این ارتباط موضوعیت ندارد، لازم به توضیح است که دفتر بازبینی و حسابرسی گمرک ایران طی نامه‌ای به ‌‌استناد ماده 143 قانون امور گمرکی، شرکت فوق را مشمول پرداخت جرایم با شرایط پیش‌گفته دانسته است که قطعاً براساس توضیحات فوق‌الذکر بایستی نسبت به تجدید نظر در این رابطه اقدام فوری به عمل آمده و اصلاح لازم صورت گیرد.»
گفتنی است، در گمرکات برای واردات کالاهای مصرفی در جهت حمایت از تولید داخل کامل شده تعرفه‌های سنگین بالای 50 درصد وضع شده است، این در حالی است که اگر یک کالا به‌ صورت قطعات منفصل وارد کشور شود تعرفه‌های «یک‌چندم» بر آنها وضع می‌شود چراکه با مونتاژ این کالاها در کشور امکان ایجاد اشتغال وجود دارد، این درحالی است که سودجویان برای عدم مواجهه با تعرفه‌های گمرکی اقدام به واردات قطعات یک کالا از گمرکات مختلف می‌کنند تا به این ترتیب با فریب گمرک، تعرفه‌های سنگین را دور بزنند، به همین منظور قاعده دو ــ الف برای مقابله با این ترفند در گمرکات جهان اجرایی می‌شود. این قاعده تأکید دارد که اگر وارد‌کننده از گمرکات مختلف، قطعات یک کالا را وارد کند باید تعرفه کالای کامل را برای هر قطعه بپردازد.
اما شرایط برای شناسایی و اعاده حقوق دولتی زمانی سخت‌تر می‌شود که این دور زنندگان قانون از کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف هم بهره گرفته باشند، در این صورت ردیابی کالای منفصل که باید تعرفه کامل بر آن وضع شود، بسیار دشوار می‌شود.
بر اساس این گزارش به ‌استناد گمرک، این برند کره‌ای با دور زدن قاعده دو -  الف اقدام به واردات قطعات از گمرکات کرده است که با بررسی‌های به‌عمل آمده در گمرک ایران و دایر شدن کارگروه حسابرسی پس از ترخیص تخلف شرکت شناسایی شده و می‌بایست برای جبران حقوق پایمال شده دولتی حدود سه ‌هزار میلیارد تومان جریمه را پرداخت کند.
این خبر طی روزهای اخیر واکنش‌های گسترده‌ای در پی داشت و مقامات مختلف در رسانه‌های متعدد نسبت به این اقدام گمرک و تخلف برند معروف کره‌ای واکنش نشان دادند.
در همین رابطه مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی گفته است: اقدام شرکت کره‌ای که منجر به جریمه ۳ هزار میلیارد تومانی شد، تخلف گمرکی است.
سیدعبدالمجید اجتهادی در گفت‌وگو با شبکه خبر سیما اظهار داشت: در خصوص پرونده تخلف شرکت کره‌ای، آنها قطعات مربوط به یک کالا را از یک گمرک وارد نکردند و برخی قطعات را از بقیه گمرکات وارد کردند که تخلف گمرکی محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه جریمه 3 هزار میلیارد تومانی این شرکت کره‌ای قطعی نیست و قابل اعتراض است، اضافه کرد: این شرکت حق اعتراض دارد و در کمیسیون‌ها و مراجع رسیدگی به حل اختلاف بررسی می‌شود.
مدیرکل دفترمبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی افزود: عزم جدی مبارزه با قاچاق کالا در سطح عرضه هنوز ایجاد نشده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ دی ۹۵ ، ۰۹:۳۹