حمایت از تولید ملی در فناوری اطلاعات و ارتباطات

اسکادا و امنیت سایبری

پنجشنبه, ۳ دی ۱۳۹۴، ۱۰:۴۴ ق.ظ

برخی از کارشناسان امنیتی با توجه به اهمیت سامانه‌های اسکادا در زیرساخت‌های حیاتی، به راه‌هایی برای جلوگیری از حملات اشاره کردند.

به گزارش واحد امنیت سایبربان؛ حملات سایبری به سامانه‌های گردآوری و سرپرستی داده (اسکادا) در حال افزایش است. نقش این سامانه‌ها در زیرساخت‌های حیاتی یک کشور پوشیده نیست. در معرض خطر قرار داشتن این سامانه‌ها، اقتصاد و دفاع نظامی را نیز تهدید می‌کند. هکرهای دولتی، با به دست گرفتن کنترل این سامانه‌ها و همچنین سرقت اطلاعات از بخش صنعتی کشورها، قصد دارند در بازار رقابتی دنیا، پیروز شوند. نمونه‌ای از حملات به این سامانه‌ها، حمله‌ی سال 2014 به کارخانه‌ی فولاد آلمان است.
کارشناسان، نکات امنیتی را برای جلوگیری از حمله‌ی هکرها به سامانه‌های اسکادا، ذکر کرده‌اند. مروری اجمالی به این نکات، ارزشمند به نظر می‌رسد.
1.    رعایت امنیت در رسانه‌های قابل‌حمل؛ اسکن دائمی رسانه‌های قابل‌حمل، مانند USB، قبل از اتصال آن‌ها، می‌تواند از ورود بدافزارها به سامانه‌ها جلوگیری کند.
2.    استفاده از شبکه‌ی یک‌سویه: شبکه‌ی یک‌سویه شبکه‌ای است که به داده‌ها اجازه می‌دهد تنها از یک مسیر منتقل شوند.
3.    قطع اتصالات غیرضروری به شبکه‌های اسکادا
4.    تمهید روش‌های احراز صلاحیت برای پیشگیری از ورود هکرها از طریق در پشتی
5.    ایجاد نیروهای زبده برای تشخیص آسیب‌پذیری‌ها و اجرای سناریوهای مختلف از حملات

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۰/۰۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی