حمایت از تولید ملی در فناوری اطلاعات و ارتباطات

در بسیاری از موارد با تعاریف و اخباری در مورد ماهیت و اهداف شبکه ملی اطلاعات و سایر موضوعات ویژه مرتبط با فضای مجازی مانند ادعای (با عرض پوزش ) عضویت رهبر معظم انقلاب در فیسبوک مواجه می شویم که با توجه به شدت بی محتوا بودن و ساختار غیر علمی و غیرواقعی آنها، ذهن لاجرم به سمت جستجو برای یافتن مرکز توزیع این ابهامات هدایت می شود. 

ادعای قطع اینترنت با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات : 

بدنیست کمی جستجو کنیم . ابتدا لفظ انگلیسی National Information network را بررسی می کنیم . 

مشخص می گردد که یکی از پایگاههای اینترنتی که دارای محتوایی در این زمینه است، پایگاه اینترنتی سیتیزن لاب متعلق به مدرسه ی مانک دانشگاه تورنتو است که با رویکردهای موسوم به حقوق بشری در حال تولید محتوا و باصطلاح پرونده سازی حقوق بشری برای ایران است. با اولین جستجو بازهم به جریانات سیاسی و اپوزیسیون خارج از کشور رسیده ایم . بد نیست ببینید: 

Iran’s National Information Network

November 9, 2012

Tagged: 

همانطور که می بینید، از همین ابتدا، بالای مطلب؛ شبکه ملی اطلاعات را با عنوان  علامت زده است. جوسازی واضح . حالا باید دید در محتوا چگونه تلاش کرده است : 

در ادامه نوشته است : 

In September 2012 [Farsi], the Islamic Republic of Iran (IRI) announced [Farsi] that it is in the process of completing the first phase of establishing the National Information Network (NIN), also known as Internet-e Paak (in Farsi) or the “Pure” Internet. Iranian officials describe the NIN as an independent countrywide network whose content is “pure” and “compatible with religious and revolutionary values” [Farsi].

بازی از همینجا شروع می شود. یعنی وقتی شبکه ملی اطلاعات با لفظی تحت عنوان اینترنت پاک معرفی می شود، معنایش ان است که در آن محتوایی جز محتوای مورد تایید جمهوری اسلامی نخواهد بود و این دقیقا به معنای القاء قطع شدن ارتباط از اینترنت است. آیا این سایت برای تعریف خود از شبکه ملی اطلاعات هم سند آورده ؟ خیر. فقط به لینکی از پایگاه ایتنا استناد کرده که طی آن وزیر ارتباطات وقت از تفکیک کامل ترافیک شبکه ملی از اینترنت اشاره کرده است. اما آیا سندی مبنی بر اینکه اینکه تفکیک ترافیک ، به معنای قطع دسترسی مردم به اینترنتی است ، ارائه کرده ؟ خیر. صرفا نویسنده تفسیر خود را به شکل یک جمله معترضه داخل جمله تزریق کرده است.

قسمت قرمز رنگ همان تفسیری است که نویسنده از خود در آورده است : also known as Internet-e Paak (in Farsi) or the “Pure” Internet ( ... که با عنوان اینترنت پاک نیز شناخته می شود ... ) 

این درحالیست که علاوه بر آنکه ما سیاستهای فیلترینگ اینترنتی خود را در شبکه ملی اطلاعات کنار نخواهیم گذاشت، اما این به این معنا نخواهد بود که دسترسی عقلانی به داده های اینترنتی از بین می روند. مثلا نخبگان و خبرنگاران ما دیگر نخواهند توانست پایگاههای اینترنتی همانند همین پایگاه را ببینند و محتوای ان را نقد و بررسی کنند! پس الزاما آنچه که در دسترس خواهد بود، پاک نیست، بلکه مخاطبان مختلف دسترسیهای عاقلانه را خواهند داشت. القاء راحت شدن خیال حکومت از محتوای اینترنت، به معنای القاء یک شبکه اینترانتی داخلی و محدود است که البته در چنین شبکه ای نیز وجود محتوای معارض کاملا متصور است و ادعای این پایگاه سیاسی اساسا جوسازی است. 

در ادامه می خوانیم : 

Many Iranian Internet users are worried that after the NIN is created, the authorities will cut off access to the global Internet, including popular services such as Gmail and Google

می گوید : بسیاری از کاربران ایرانی اینترنت هشدار می دهند که بعد از ایجاد شبکه ملی اطلاعات ، مقامات مسئول دسترسی به اینترنت جهانی (!؟)  از جمله سرویسهای پرطرفداری همچون جیمیل و گوگل را قطع خواهند کرد. حالا این کاربران از کجا فهمیده اند که چنین اتفاقی خواهد افتاد؟ هیچی الکی مثلا یعنی هیچکی بهشون جو نداده و دروغ نگفته خودشون رفته اند مثلا سراغ اسناد سری این رو متوجه شده اند حالا هرچقدر هم غیر علمی و فنی باشه . 

در ادامه ، مثلا حرف مسئولان ایرانی را هم بازتاب داده تا شما فکر کنید چقدر با انصاف و علمی قضاوت کرده  : 

Officials, however, have assured the public that they do not plan to shut down Internet access. They claim that the NIN and the Internet will instead be two separate networks [Farsi], where the former provides access to local content and services and the latter allows global connectivity.

می گوید : مقامات رسمی هرچند به مردم اطمینان داده اند که قصد ندارند که دسترسی به اینترنت را خاموش کنند . بجای این، آنها ادعا کرده اند شبکه ملی اطلاعات و اینترنتی دو شبکه مجزا خواهند بود که یکی دسترسی به محتوای محلی ودیگری دسترسی به اینترنت را فراهم خواهد کرد. 

یعنی میخواهند القاء کنند که بهرحال این نگرانی عمومی وجود دارد و دولتی ها به صرف اطمینان بخشی اکتفا کرده اند. از سوی دیگر منظورشان این است که بازهم مفهوم شبکه ملی اطلاعات مفهومی همطراز اینترنت است، نه مفهومی جامع که همه خدمات سایبری از جمله اینترنت شامل آن باشد. قاعدتا آنها این القاء را از مفهومتفکیک ترافیک ادعا می کنند. 

پشتیبانان کارگاه شهروندی : 

در بخش About the Citizen Lab  در پایگاه مذکور، در بخش حامیان اینگونه می خوانیم : 

Our Donors

Financial support for the Citizen Lab’s research has come from the Ford Foundation, theOpen Society Institute, the Social Sciences and Humanities Research Council of Canada, the International Development Research Centre (IDRC)The Canada Centre for Global Security StudiesPsiphon Inc., the John D. and Catherine T. MacArthur Foundation, theDonner Canadian Foundation, and the Walter and Duncan Gordon Foundation. The Citizen Lab received generous donations of software and support from Palantir Technologies andOculus Info Inc.

 

جالب نیست ؟ 

بنیاد فورد ، موسسه جامعه باز مرکز مطالعات امنیت جهانی کانادا ، موسسه سایفون ، بنیاد مک آرتور و بسیاری از مراکز فعال در حوزه جنگ نرم علیه ایران در فهرست موسسات حامی مالی سایت کارگاه شهروندی هستند! 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۲/۰۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی