حمایت از تولید ملی در فناوری اطلاعات و ارتباطات

مدیرعامل بیسفون خبرداد:
راه اندازی نسخه جدید بیسفون پلاس با پروتکل ایرانی/ شبکه ملی اطلاعات زیرساخت شبکه های اجتماعی داخلی را فراهم می کند

۱۲:۳۳ (دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۵)
اخبار مرتبط

مدیرعامل بیسفون با اشاره به نسخه جدید بیسفون پلاس گفت: با راه اندازی IXP ها و شبکه ملی اطلاعات، مشکلات زیرساختی، برای توسعه شبکه های اجتماعی داخلی کاهش یافت.

مهدی داوری لنگرودی مدیرعامل بیسفون در گفتگوی اختصاصی با تماس نیوز، گفت: با راه اندازی IXP ها و شبکه ملی اطلاعات، مشکلات زیرساختی، برای توسعه شبکه های اجتماعی داخلی  کاهش یافت و یکی از اتفاق های خوبی  بود که در وزارت ارتباطات، انجام  شد.

  وی ادامه داد: ما الان کار  اساسی در بیسفون انجام داده ایم  که انشالله در مهرماه نسخه جدید بیسفون به نام بیسفون  پلاس راه اندازی می شود؛ که قابلیت هندل کردن 50 میلیون  کاربر را دارد و مشکلاتی که در نرم افزار قبلی داشتیم را برطرف می کند.

  پروتکل بیسفون ایرانی می شود

وی ادامه داد:‌ الان بیسفون پروتکل خاصی را طراحی کرده که مختص خودمان است که طراحی و پیاده سازی  شده است، انشاء ... در نسخه جدید بیسفون ،پروتکل ما هم ایرانی می شود.  از جمله مزایای این پروتکل آن است که  شناخته شده نیست ،امکان هجمه درآن کمتر است و از نظر امنیتی فوق العاده بالااست.نکته بعدی آن است چون پروتکل را از اساس، خودمان طراحی کرده ایم؛ در سرعت تبادل اطلاعات و امکاناتی که می خواهیم به مردم بدهیم کاملاً دستمان باز است.

 داوری افزود:  این پروتکل  مهرماه رونمایی می شود در بحث ui و ux  تغییرات اساسی در شکل و وجهه ای  که در نرم افزار دیده می شود را می توان دید. در بحث کانال و استیکر نیز،سعی می کنیم مجوزهای لازم را بگیریم. کانال ها را مثل تلگرام آزاد بگذاریم اما هنوز کسی حاضرنشده  این مجوز را بدهد ،اینجا اهمیت قانون خودش را نشان می دهد در طول هفته بخش عظیمی از وقت ما صرف جلسه برای توجیه مسئولان می شود،  تا تصمیمات درست گرفته شود.

داوری  ادامه داد: در بحث حمایت از نرم افزارهای داخلی 30 درصد پهنای باند کشور فقط برای استفاده تلگرام، واتساپ و نرم افزارهای پیام رسان استفاده می شود، چه حجمی از ارز کشور خارج می شود ما باید پهنای باند بخریم در اختیار مردم بگذاریم مردم این سرویس را داشته باشند اگر همین سرویس را توسط پیام رسانهای داخلی بدهیم، چه صرفه جویی در ارز کشور خواهد شد.

وی درباره ارتباط و تعامل با اپراتورها گفت: سعی می کنیم اپراتورها را توجیه کنیم که درآمدهایشان  را به سمت دیگری سوق دهند به عنوان مثال اینترنت تلفن همراه  مصرفش یک دهم بود همین شبکه های اجتماعی و شبکه های پیام رسان مصرف اینترنت را ده برابر  کردند، وقتی این اتفاق می افتد یعنی  درآمد اپراتورها از ناحیه دیگری جبران می شود در قبال کاهش پیامک ها،

 اپراتورها منطقی باشند

 داوری ادامه داد: اپراتورها باید منطقی باشند و شرایط را ببینند نمی شود همه چیز را با هم داشت بحثی مطرح است که پیام رسانهای موبایلی به درآمد اپراتورها لطمه می زنند،مثلا درآمد همراه اول از تلگرام کجاست جز پهنای باندی که می فروشد ؟چرا وقتی اسم بیسفون می آید می گوید بیسفون باید سهم دیگری هم  بپردازد  درواقع تناقض برخوردما با شبکه های اجتماعی داخلی و خارجی باعث می شود این شبکه ها پانگیرند. درصدا و سیما هم همین طور است اگر بخواهند اسم بیسفون را بیاورند چون ایرانی است قرارداد 4 تا 5 میلیاردی جلوی ما می گذارند، در حالی که  برای شبکه های  اجتماعی خارجی این گونه نیست

 داوری اظهارداشت: ما فکر می کنیم  اطلاعات مردم دراین پیام رسانها و ارتباطاتشان کار ساده ای است  که البته این گونه نیست؛ مثلا من امروز به دوستم می گویم چقدر امروز هوا گرم است خفه شدم برق هم دو ساعت قطع بود، حالم گرفته شد حالا فرض کنید این دیتا در منطقه ای بین  500 هزار نفر  ردو بدل شود؛ براحتی اگر کسی این دیتا ها را کنار هم بگذارد.می تواند بگوید منطقه برق  فردوسی  دوساعت قطع بوده است.

  بیسفون

شبکه های اجتماعی خارجی با فروش اطلاعات  درآمد کسب می کنند

مدیرعامل بیسفون  درپاسخ به این سوال که شبکه های اجتماعی  خارجی  چه طور درآمد کسب می کنند و به سود می رسند گفت: درآمد نرم افزارهای خارجی از 2 حال خارج نیست؛ یک بخش فروش اطلاعات است، دوم حمایت های سازمان های جاسوسی است، وایبر وقتی لو رفت به یک شرکت ژاپنی فروخته شد وایبر ژاپنی نیست؛ واتساپ، فیسبوک و ... کاملاً مشخص است  به کجا متصل هستند.آنها دنبال اطلاعات ما نمی دوند؛ ما خیلی راحت اطلاعات را در اختیارشان قرار می دهیم. اگر اهمیت اطلاعات را درک کنیم حتماً مهم است که اطلاعات ما به دست چه کسانی می رود، اگر اطلاعات در کشور بماند حداقل درصدی امنیت ملی ما حفظ می شود.

 داوری خاطرنشان کرد:‌ امروز از دیدگاه من تلگرام آمار بسیار دقیق و تحلیل های قوی از مردم و شرایط کشور دارد؛ اینها تهدید ملی حساب نمی شود یا دوستان در حوزه های تصمیم گیرنده آنقدر سرشان شلوغ است که به شبکه های اجتماعی نمی رسند و یا اهمیتشان را درک نمی کنند.

   ارایه سرویس های دولت الکترونیک از سوی شبکه های اجتماعی داخلی

 وی در پاسخ به سوالی درباره درآمد زایی در شبکه های اجتماعی  گفت: هر کاری ابتدای کار هزینه دارد و باید به نقطه ای برسد که  محصولی داشته باشد که که قابل فروش باشد شبکه های اجتماعی از چند روش می توانند درآمد داشته باشند، یکی بخش فروش استیکر است که با شرایط تلگرام این نوع درآمد، منتفی است.لاین در سال 2012، 500 میلیون دلار درآمدش از فروش استیکر بود؛ در ژاپن تقریباً گرفتن تاکسی تلفنی غیر ممکن است مگر اینکه لاین داشته باشند. بحث سرویس های جنبی که در این نرم افزارهای می شود گذاشت نیز بسیار حایز اهمیت است ، دراین میان لازم است اجازه سرویس هایی را  به نرم افزارهای داخلی بدهیم  که به نرم افزار خارجی نمی دهیم؛ مثلاً سرویس های دولت الکترونیک . دربحث خدمات دولت و شهرداری ها براحتی می شود از طریق پیام رسان های موبایلی  این سرویس ها به مردم داده شود.انجام اینها اراده  جمعی  می خواهد این موضوع مربوط به وزارت ارتباطات، بانک مرکزی، شهرداری و... می شود.

 بیسفون از نطفه ایرانی است

وی در پاسخ به سوالی که برخی ها می گویند بیسفون ایرانی نیست گفت:‌ بحثی چالشی مطرح شده که بیسفون ایرانی نیست، کپی شده است که در واقع شایعه است .کسانی که این شایعه را مطرح می کنند بدنیست به یک  اپن سورس مراجعه کنند و ببینند بیسفون بخشی از نرم افزار خودش را داخل گیت هاب گذاشته و یک سری خارجی ها از این کدها که طراحی شده استفاده می کنند(بخش هایی از ماژول ها را گذاشته ایم) این نرم افزار از نطفه  ایرانی است  حتی پروتکل ما ایرانی  است و هدف ما حفظ حریم شخصی مصرف کننده ها است

  لازم است پیام رسانهای موبایلی در کشور خصوصی بماند

مدیرعامل بیسفون  درپاسخ به این سوال که چرا اقبال مصرف کننده ها  به پیام رسانهای خارجی بیشتر است؟گفت:این فرهنگ است حتی در مورد کالاهای مصرفی خارجی  نیز صدق می کند و بیشتر بحث روانی است. در آماری که گرفته شد 80 درصد مردم برایشان مهم نیست اطلاعاتشان داخل ایران باشد یا نه و بیشتر سرویس برایشان مهم است اما نوع برخورد با این اطلاعات نیز، بسیار مهم است.

وی در خصوص امنیت اطلاعات گفت: اگر موضوع خاصی به وجود بیاید پلیس در جهت حفظ منافع مصرف کننده از  قاضی حکم می گیرد  و  اطلاعات در اختیارش قرار می گیرد غیر از این، هیچ کس اجازه ندارد به اطلاعات دسترسی پیدا کند و دغدغه درستی نیست،

 مدیرعامل بیسفون در پایان تاکید می کند :‌ بحث پیام رسانی موبایل ایرانی باید در کشور خصوصی بماند و وابستگی به هر نهادی این پروژه را شکست می دهد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۷/۳۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی