حمایت از تولید ملی در فناوری اطلاعات و ارتباطات

جنگ سایبری؛ جزئی از سیاست‌های مدرن

پنجشنبه, ۳ دی ۱۳۹۴، ۱۰:۴۳ ق.ظ

برخی متخصصان سایبری می‌گویند درگیری‌های روسیه و اوکراین، نمونه‌ای بارز از استفاده‌ی جنگ سایبری در سیاست و جنگ‌های نوین است.

به گزارش واحد بین‌الملل سایبربان؛ عملیات سایبری، در بسیاری از مواقع در اجرای عملیات در جنگ اطلاعات و جمع‌آوری اطلاعات؛ به کار می‌روند. نمونه‌ی بارز آن در جنگ روسیه و اوکراین بود.
مدیر مرکز تعالی همکاری‌های دفاع سایبر ناتو (CCDCE)، گفت: «عملیات سایبری در جنگ با روسیه با اوکراین، با جنگ اطلاعات و طرح‌های جمع‌آوری اطلاعات همراه بود.» وی افزود: «هک تلفن‌ها، تغییر صفحه‌ی نخست وب‌گاه‌ها (defacement) و حملات سایبری که با انگیزه‌های سیاسی همراه است، برای اهداف گسترده‌تری به کار می‌رود. به نظر می‌رسد وقوع جنگ‌های رایانه‌ای، بعید نیست. جنگ سایبری جزئی از سیاست‌های نوین است.»
یکی از استادان دانشگاه آلتو در فنلاند (Aalto)، نیز خاطرنشان ساخت: «دنیا در حال حرکت به‌سوی استفاده‌ی بهتر و راهبردی از توانایی‌های سایبری، برای تغییر رفتار دشمن است. کشورهای کوچکی مانند فنلاند و استونی، می‌توانند از قلمروی سایبری چنان بهره‌ای ببرند که حتی قدرت‌های بزرگ، خواب آن را نمی‌توانند ببینند.»
یکی از متخصصان مرکز یادشده، نیز تصریح کرد: هم‌اکنون متخصصان امنیت شبکه و دفاع ملی در حال بررسی ابعاد سایبری، درگیری‌های ژئوپولیتیک میان اوکراین و روسیه هستند و قصد دارند تشریح کنند چگونه حملات سایبری، می‌تواند در عصر اینترنت، روی بحران‌های بین‌المللی، تأثیر بگذارد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۰/۰۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی