حمایت از تولید ملی در فناوری اطلاعات و ارتباطات

گروه شبکه های اجتماعی گرداب-نادر شیرازی: حدود دو یا سه ماه پیش بود که در اثر خسته کننده شدن کندی و سایر محدودیتهای ارسال متن بلند و فیلم و ... در وایبر به ناگاه این نرم افزار فوق العاده محبوب ایرانیان سیر سرسام آور نزولی را طی کرد و به طرز عجیبی موج هجوم کاربران ایرانی به شبکه جایگزین تلگرام آغاز شد.
 
موج رویکرد ایرانیان به تلگرام به قدری شدید بود که سرور های این شبکه را برای تامین خدمات به ایرانیان دچار مشکل کرد و به همین دلیل تلگرام در ماه نخست کوچ مجازی ایرانیان! دچار کندی های موقتی می شد که علت آن توسط مدیران تلگرام ترافیک بالای کشور ایران روی نرم افزار این شبکه اجتماعی عنوان شد.

حتی بعضا این پیام توسط کاربران مشاهده شد که هنگام تلاش برای ارسال عکس از گالری به تلگرام، نرم افزار بابت نداشتن توانایی ارسال عذر خواهی و اعلام می کرد مسئولین تلگرام در تلاشند تا زیرساختهای لازم را به زودی برای ارانیان فراهم نمایند!
 
دقیقا در همان ایام بود که شبکه تازه فعال شده تلگرام به دلیل لایه باز بودن نرم افزار از امکان ساختن استیکر توسط کاربران خبر داد و همین آغاز ماجرایی شد؛ که رسانه ها و مسئولین ایران را درگیر کرد.
 
گروهی از کاربران که مشخص نیست به صورت برنامه ریزی و هدایت شده و یا خودجوش در تلگرام فعالیت داشتند؛ دست به ساختن استیکرهای غیر اخلاقی، مستهجن و نهایتا در بردارنده توهین نسبت به اعتقادات مردم و یا مسئولین و شخصیتهای مذهبی زدند!

این غائله تاجایی بیخ پیدا کرد که محمود واعظ وزیر ارتباطات علیرغم شناخته شدنش به هواداری از شبکه های اجتماعی کاربران را در صورت ادامه دادن این روند غیر اخلاقی به فیلتر تلگرام تهدید کرد: تا زمانی که شبکه‌ای درست فعالیت می‌کند و به دنبال ترویج محتواهای نامناسب نیست محدودیتی اعمال نخواهد شد، اما در غیر این صورت طبق قانون برخورد شده و موضوع در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه رسیدگی خواهد شد.
 
این رفتار زننده که موجب واکنش منفی بسیاری از کاربران تلگرام نیز شد؛ نهایتا کار را به جایی رسانید که در اثر در خواست رسمی ایران امکان ساخته شدن استیکر در شبکه تلگرام برای کاربران ایرانی محدود شد و چند روزی هم اصلا از بالا آمدن این نرم افزار خبری نبود.
 
اما هنوز یک ماه از ختم نیم بند غائله استیکرهای غیر اخلاقی تلگرامی نگذشته بود که لایه باز بودن نرم افزا تلگرام یک دردسر تازه درست کرد.  
 
رباتهایی که توسط هموطنانمان نوشته می شوند!
 
کاربران ایرانی به سرعت متوجه شدند که در تلگرام می توان از لایه باز بودن بهره برد و ربات های نرم افزای ایجاد کرد. اما مانند داستان استیکرها باز هم فرهنگ غلط استفاده از تکنولوژی کار دست ایرانیان داده است.

با آغاز موج رباتهای تبلیغاتی تلگرام، چیزی شبیه داستان ایمیل های تبلیغاتی گذشته که اعصاب مخاطبان را به هم می ریخت و روزانه ده ها ایمیل را روانه میل باکس شما می کرد؛ تکرار شد.
 
رباتهای تبلیغاتی در گروههای تلگرامی سرازیر شدند و با هر ترفندی به دنبال دزدی کلیک از مخاطبان بودند.
 
به این شکل که ربات خود را همچون یک شخص حقیقی جا زده و اطلاعاتی به شما می دهد و ادعا می کند که اطلاعات جالب توجهی دارد و شما را وادار به کلیک روی خود می کند و سپس شما عضو گروهی می شوید که محتوای مورد نظر ربات را ارسال می کند و حتی ممکن است تا مدتی شما متوجه نشوید که با ربات طرف هستید نه یک انسان!
 
اما مساله نگران کننده جدید در مورد رباتهای تلگرامی بوجود آمدن موج رباتهایی است که محتوای مستهجن را تبلیغ می کنند. رباتهایی که اسامی و تصاویر دختران را بر می گزینند و مخاطب را با این تصور که با فرد حقیقی طرف است به عضویت گروه در می آورد.

نحوه رفتار و ادبیات این رباتهای نوشته شده توسط برخی هموطنان به قدری سخیف است که رسما توهین به شعور مخاطب تلقی می گردد!

معضلات این نرم افزار لایه باز/بعد از استیکرها حالا نوبت رباتهای تلگرامی است!

معضلات این نرم افزار لایه باز/بعد از استیکرها حالا نوبت رباتهای تلگرامی است!

معضلات این نرم افزار لایه باز/بعد از استیکرها حالا نوبت رباتهای تلگرامی است!

 
این رباتها که تعدادشان به شکل قابل توجهی در حال افزایش است اکثرا عملکرد رایگان دارند و فرد را با ارائه محتوای مستهجن یا وعده شارژ رایگان در گروه های مختلف عضو می کنند و به این ترتیب بازدید و تعداد اعضای گروه های تبلیغاتی را افزایش می دهند.
 
متاسفانه وقتی به نرم افزارهایی مانند کافه بازار و ... که متخص عرضه اپلیکیشن های اندرویدی هستند؛ سری بزنیم با تبلیغ های همچون نرم افزار ساختن ربات تلگرام یا آموزش ساختن رباط تلگرام مواجه می شویم. که در این تبلیغ ها علنا از آسان بودن ساختن رباط و امکان درآمد زایی از آن سخن گفته می شود:

معضلات این نرم افزار لایه باز/بعد از استیکرها حالا نوبت رباتهای تلگرامی است!

معضلات این نرم افزار لایه باز/بعد از استیکرها حالا نوبت رباتهای تلگرامی است!



بخشی از تبلیغات سایتهایی که برای افزایش فروش خود استفاده از نرم افزار ساختن ربات و استیکر را تبلیغ می کنند


«ربات های مخفی تلگرام!
منتظر نسخه بعدی با ربات های بیشتر باشید!
*** با این برنامه یاد میگیرین چطوری پک استیکر خودتون رو در برنامه تلگرام بسازید و اون رو به همه ی دوستانتون بدین تا در استیکر های خود برنامه قرار بگیره!!! ***
تلگرام، اپلیکیشن جدید و قدرتمندی که به تازگی وارد بازار شده و تونسته تمام رقبای پیامرسان خودش رو از جمله وایبر کنار بزنه! قابلیت بسیار منحصر به فرد این برنامه، وجود ربات های هوشمندی هست که خدمات جالبی رو به رایگان براتون انجام میدن و شما رو مدتها سرگرم میکنن
حتی اگر شم اقتصادی و ذهن خلاقی هم داشته باشید میتونید به کمک این ربات ها کسب درآمد هم بکنید!!!»

 
حال آنکه غالب درآمدزایی هایی که از طریق رباتها در تلگرام صورت می گیرد از جنس کلیک دزدی و فریب مخاطب است و نوعی تجاوز به حریم خصوصی کاربران محسوب می گردد.
 
در پایان باید گفت هرچند هنوز در مورد بدافزار بودن یا امکان جاسوسی رباتهای تلگرام چیزی اثبات نشده است اما باید گفت برای حفظ امنیت در شبکه تلگرام، مانند دیگر شبکه های اجتماعی از دریافت فایل های مشکوک از افراد ناشناس خودداری کنید. زیرا در صورت دریافت فایل آلوده از طرف شخص ناشناس تنها خود شما مقصر خواهید بود.
 
برای مشاهده مشخصات یک ربات میتوانید از دستور help/ و یا info/ در صفحه آن ربات استفاده کنید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۹/۱۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی