حمایت از تولید ملی در فناوری اطلاعات و ارتباطات

بسته خبری: ضرب‌الأجل کنترل شبکه‌های موبایلی

چهارشنبه, ۱۱ شهریور ۱۳۹۴، ۱۰:۰۵ ق.ظ
موضوع تعیین ضرب‌الأجل یک ماهه معاون اول قوه قضائیه برای وزارت ارتباطات به منظور تعیین تکلیف شبکه‌های اجتماعی موبایلی (OTT)، مدتی فضای رسانه‌ای کشور را تحت تأثیر قرار داده است.
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۴
کد خبر: ۱۳۱۲۲
گرداب- میز خبر: اسفند 1392، کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه با اکثریت آرا، مسدود کردن نرم‌افزار کاربردی تلفن‌های همراه هوشمند Whatsapp (واتس‌اپ) را تصویب کرد. اما از آن‌جایی که وزارت ارتباطات شرایط رأی‌گیری را دچار «نقصان» می‌دانست، از اجرای این مصوبه سر باز زد.

«نقصان شرایط رأی‌گیری» از دید وزارت ارتباطات هم به این دلیل بود که یکی از نمایندگان دولت در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، بر خلاف نظر دولت، به فیلتر این نرم‌افزار رأی مثبت داده بود و این موضوع از دید دولت مورد قبول نبود.

ابتدا قرار شد موضوع در شورای‌عالی فضای مجازی مطرح شود، اما مسدودسازی این نرم‌افزار به دستور شخص رئیس جمهوری متوقف شد که همین موضوع انتقادهای قضایی‌ها را هم در پی داشت.

در انتها، قرار بر این شد که وزارت ارتباطات ظرف 3 ماه (انتهای خرداد 93) برنامه اجرایی خود را برای کنترل محتوایی این شبکه‌ها و حذف محتواهای غیر اخلاقی و مجرمانه تدوین و اعلام کند. اما بدقولی این نهاد اجرایی باعث شد معاون اول قوه قضائیه در مهر 93، با ارسال نامه‌ای به وزیر ارتباطات، ضرب‌الأجل یک ماهه را برای تعیین تکلیف این نرم‌افزارها اعلام کرد.

اعلام این ضرب‌الأجل حاشیه‌های زیادی را در پی داشت. بسیاری از هواداران دولت، مایل بودند این موضوع را به سمت مسدودسازی صرف سوق بدهند. اما معاون اول قوه قضائیه گفت که قصد این قوه صرفاً مسدودسازی نیست، اما موظف است نسبت به کاهش محتواهای مجرمانه در این نوع شبکه‌ها اقدامات مؤثری صورت بدهد.

کنترل محتوایی شبکه‌های موبایلی خط خبری این واقعه را به‌صورت روزآمد می‌توانید در این صفحه پیگیری کنید.
(این صفحه به محض دریافت خبر جدید به‌روز می‌شود)

30 شهریور 93 >
* معاون اول قوه قضاییه در نامه‌ای به وزیر ارتباطات خواست ظرف مدت یک ماه نسبت به فراهم آوردن بستر فنی مورد نیاز برای کنترل اطلاعاتی موثر شبکه‌های اجتماعی موبایلی اقدام عاجل صورت پذیرد. (+)

31 شهریور 93 >
*معاون قضایی دادستان کل کشور در امور فضای مجازی دلایل نامه معاون قوه قضاییه به وزیر ارتباطات را اعلام کرد و گفت: برای مسدود نشدن کامل برنامه های نرم افزاری موبایل وزارت ارتباطات باید امکاناتی را برای فیلتر محتوای مجرمانه ایجاد کند. (+)
* وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص نامه اخیر معاون اول قوه قضائیه به این وزراتخانه جهت حذف مصادیق مجرمانه از سامانه ارتباطی اینترنتی گفت: باره محتوای مجرمانه به طور جدی اعتقاد داریم که حذف شود و این حرف درستی است. (+)

1 مهر 93 >
* سخنگوی دستگاه قضا آخرین وضعیت شبکه‌های اجتماعی موبایلی را برای خبرنگاران تشریح کرد و گفت که «شنیده‌ام وزارت ارتباطات مشغول تعیین سازوکار پالایش است». (+)

2 مهر 93 >
* فرمانده ناجا گفت: استفاده اصولی از فناوری‌های ارتباطی در فضای مجازی، لازمه پیشرفت در دنیای کنونی است. (+)
* عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نهم از قرارگرفتن بررسی موضوع فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه از جمله وایبر، واتس اپ، تانگو و وایبر در دستور کار کمیسیون فرهنگی مجلس خبر داد. (+)

5 مهر 93 >
* معاون رئیس قوه قضائیه با تاکید بر اینکه این قوه موافق فیلتر شدن شبکه‌های پیام‌رسان موبایلی نیست، گفت: ما از ابتدا به دنبال مدیریت بوده‌ایم و یکی از مشکلات جدی، عدم تشکیل شورای عالی فضای مجازی است. (+)
* دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: برنامه‌های مشخص و معینی در مرکز ملی فضای مجازی برای جایگزین کردن برنامه‌های لاین و وایبر داریم که پس از اتمام کار اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. (+)
* سخنگوی دولت می‌گوید که مذاکراتی میان دو قوه مجریه و قضاییه برگزار خواهد شد تا به روش واحدی برای بحث فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی و افزایش سرعت اینترنت برسیم. (+)

6 مهر 93 >
* عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نهم، دستور ضرب‌الاجل معاون اول قوه قضاییه برای فیلترینگ برخی شبکه‌های اجتماعی را اقدام این قوه در جهت تحقق انتظارات مردم مبنی بر سالم‌سازی فضای مجازی و دفاع از حیثیبت افراد دانست. (+)
* رئیس کمیسیون اصل نود مجلس درباره ضرب الاجل تعیین شده توسط قوه قضائیه برای مدیریت محتوای فضای شبکه های اجتماعی موبایلی گفت: چنانچه در این زمینه قوه قضائیه موضوعی را تعیین تکلیف کند، لازم الاجرا است. (+)
* یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت که اولتیماتوم وزارت اطلاعات برای حذف وایبر و واتس‌اپ نیست بلکه برای حذف مفسده‌ای است که در این شبکه‌های مجازی وجود دارد. (+)

7 مهر 93 >
* عضو کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه گفت:‌ در حال حاضر حذف وایبر و شبکه‌های اجتماعی در دستور کار این کارگروه قرار ندارد، بلکه وزارت ارتباطات باید برای حذف مفسده در شبکه‌های اجتماعی راه‌کار‌های لازم را ارائه دهد. (+)
* سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با تاکید بر اینکه خبر فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی از سوی قوه قضاییه نیاز به اصلاح دارد، گفت: این تصمیم نمایندگان سه قوه مقننه، مجریه و قضاییه در کمیته رسیدگی به مصادیق مجرمانه رایانه‌ای بوده است که توسط معاون اول قوه قضاییه ابلاغ شده است. (+)
* معاون قضایی دادستان کل کشور در امور فضای مجازی از برگزاری جلسه ای بین دولت و قوه قضائیه برای موضوع کنترل وایبر و واتس‌اپ اظهار بی‌اطلاعی کرد. (+)

9 مهر 93 >
* وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان آنکه میان این وزارتخانه و دستگاه قضا هیچ اختلافی وجود ندارد، گفت: از آنجا که با مسدود کردن شبکه های اجتماعی مشکل بهره گیری از این ابزارها حل نخواهد شد باید برای استفاده صحیح و مناسب از این شبکه ها فرهنگ سازی کنیم. (+)

10 مهر 93 >
* فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران گفت: با هیچ یک از شبکه های اجتماعی در صورت مدنظر قرار دادن ملاحظات اخلاقی و امنیتی مخالف نیستیم. (+)
* رئیس قوه قضائیه با تأکید بر لزوم دسترسی به فضایی سالم و پاک در اینترنت گفت: سخن قوه قضاییه این است که حتی اگر نمی‌توان به طور کامل این شبکه‌ها را پالایش کرد، حداقل عوارض ناصحیح آن تقلیل پیدا کند، نه اینکه این فضا به حال خود رها شود. (+)

14 مهر 93 >
* سخنگوی دستگاه قضا می‌گوید که «همه مایل هستیم از فناوری‌های نوین بیش‌ترین بهره را ببریم، اما باید جلوی جرم و فساد را هم گرفت». (+)

15 مهر 93 >
* خرم‌آبادی گفت: چنانچه وزارت ارتباطات نتواند ظرف مدت یک ماه محتوای مجرمانه را از شبکه‌های مجازی حذف کند، قوه قضائیه به ناچار دستور مسدودسازی کامل اینگونه نرم‌افزارها را صادر خواهد کرد. (+)

17 مهر 93 >
* رئیس مرکز ملی فضای مجازی گفت: در خصوص استفاده کاربران از شبکه های اجتماعی خارجی باید مقرراتی تدوین شود تا این شبکه ها تحت نظم و قاعده مشخص قرار گیرند. هم اکنون هیچ مقررات مشخصی در کشور برای این نرم افزارها حاکم نیست و این موضوع برای ما قابل پذیرش نخواهد بود. دولت باید تحت ضابطه مشخص امکان استفاده از این خدمات را به کاربران بدهد، چراکه هم اکنون با استفاده کاربران از فضای ایجاد شده بخشی از کشور در اختیار خارجی ها قرار گرفته است. (+)

20 مهر 93 >
* عضو کمیته فیلترینگ با اشاره به اینکه کمیته فیلترینگ نظری بر مسدود کردن کامل فضای شبکه‌های اجتماعی مانند وایبر و واتس‌اپ ندارد گفت: فیلترینگ هوشمند تا حد زیادی در برخورد با vpn مقاومت خواهد کرد و اجازه بارگذاری صفحات فیلتر شده را حتی با vpn نیز نخواهد داد. (+)

23 مهر 93 >
* یک عضو کمیسیون فرهنگی با اشاره به طرح برخی بحث‌های مربوط به فیلترینگ وایبر و واتس‌اپ گفت که روش مقابله با وسایل ارتباط جمعی نباید فقط سلبی باشد. (+)

29 مهر 93 >
* یک ماه از تعیین ضرب‌الاجل قوه قضائیه به وزارت ارتباطات برای مسدودسازی محتوای مجرمانه شبکه‌های اجتماعی گذشت و قاعدتا باید تکلیف ادامه حیات نرم‌افزارهای واتس‌اپ، وایبر و تانگو مشخص شود. (+)

30 مهر 93 >
* نظر به پایان مهلت یک ماهه‎ دستگاه قضا به وزارت ارتباطات برای فرآهم آوری زمینه و بستر فنی مورد نیاز مسدودسازی و کنترل اطلاعاتی موثر شبکه‎های اجتماعی نظیر واتس‌اپ، وایبر و تانگو، عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی، می‎گوید: هنوز گزارشی از وزارت ارتباطات درباره‎ فیلترینگ هوشمند ارائه نشده است. (+)
* فاز نخست اجرای سامانه هوشمند فیلترینگ شبکه های اجتماعی و سایتهای اینترنتی با هدف صیانت فرهنگی و اجتماعی از فضای مجازی کشور تا پایان خرداد 1394 اجرایی می‌شود. (+)

7 آبان 93 >
* با وجود اتمام مهلت وزارت ارتباطات برای ساماندهی سامانه فیلترینگ کشور، هنوز مشخص نیست تعلل در انجام پروژه‌ای با نام فیلترینگ هوشمند تعمدی بوده یا مسئولان می‌خواهند اجرایی شود، اما نمی‌شود یا آنکه به طور کل نمی‌خواهند که این طرح اجرایی شود. (+)

14 آبان 93 >
* وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد فیلتر شبکه‌های اجتماعی، گفت: دولت بنا ندارد شبکه‌های اجتماعی که مردم از آن استفاده می‌کنند را به دلیل مسائل اقتصادی مسدود کند، اما همواره از کاربران خواهش می‌کنیم که استفاده مجاز از این شبکه‌ها داشته باشند. (+)

20 آبان 93 >
* سخنگوی قوه‌قضاییه در خصوص اقدام وزارت ارتباطات برای پالایش فضای مجازی، گفت: دادستان تهران اظهار کردند که اگر وزارت ارتباطات به هر دلیلی نتواند به قول‌هایی که داده عمل کند دادستان ورود پیدا می‌کند و جلوی مصادیق مجرمانه را می‌گیرد. (+)

21 آبان 93 >
* مشاور رئیس جمهوری از رأی نیاوردن فیلترینگ وایبر در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه خبر داد. (+)
* عضو کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه گفت: موضوع فیلتر اینستاگرام در جلسه روز گذشته کار گروه مصادیق مجرمانه مطرح شد اما رأی نیاورد و با مخالفت روبه‌رو شد. (+)

24 آبان 93 >
* دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت: دستگاه قضایی سعی کرده فرصت مناسبی به دولت برای رفع بستر مجرمانه از فضای مجازی بدهد و امیدواریم دولت همان طور که وعده داده در خط مصونیت برای مردم حرکت کند. (+)
* وزیر ارتباطات معتقد است که مهلت تعیین شده توسط قوه قضائیه در ضرب‌الأجل هنوز منقضی نشده و می‌گوید: پاسخ ما هم همین است که می بینید؛ واتس اپ، وایبر و بقیه نرم افزارهای مشابه همگی کار می کنند و اتفاقی رخ نداده است! (+)

10 آذر 93 >
* معاون قوه قضائیه در مورد مهلتی که به وزارت ارتباطات داده شده بود و مصادیق مجرمانه را در فضای مجازی حذف کند، گفت: دادستانی تهران اقداماتی را انجام داده و در آخرین جلسه کارگروه وزارتخانه فرصت دیگری خواست و هنوز آن فرصت تمام نشده است.

17 دی 93 >
* خبرگزاری فارس با انتشار خبری اعلام کرد که دادستانی دستور فیلترینگ شبکه‌های لاین، واتس‌اپ و تانگو را صادر و به وزارت ارتباطات ابلاغ کرد.

20 دی 93 >
* وزیر دادگستری در مورد فیلتر برخی شبکه‌های اجتماعی اظهارداشت: در خصوص برخی شبکه‌های اجتماعی از جمله «لاین»، «وایبر» و «واتس اپ» شکایت‌های زیادی به قوه قضاییه رسیده است و اگر نتوانیم به طور هوشمند از گسترش بخش‌های ناسالم این شبکه‌ها جلوگیری کنیم طبعاً در نهایت ناچار می‌شویم که اصل شبکه‌ها را با محدودیت مواجه کنیم. (+)

21 دی 93 >
* فیلترینگ شبکه های اجتماعی موبایلی از روز چهارشنبه در فضای مجازی با واکنش های گسترده ای روبه رو شد و حتی کاربران در شبکه اجتماعی وزیر ارتباطات از وی در مورد صحت و سقم این موضوع پرسیدند اما با وجود گذشت 3 روز از این اعلام، تاکنون از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان نهاد مسئول و مجری اجرای این حکم، هیچ واکنشی دیده نشده است. (+)
* وزیر دادگستری حرف روز گذشته‌اش درباره لزوم ایجاد محدودیت برای شبکه‌هایی که امکان کنترل بر آن‌ها وجود ندارد را پس گرفت. (+)

22 دی 93 >
* اواخر تیرماه سال جاری را باید اولین بازه زمانی دانست که قوه قضائیه در اختیار وزارت ارتباطات قرار داد تا محتوای مجرمانه این شبکه های اجتماعی بصورت هوشمند پالایش شوند اما اکنون که قریب به شش ماه از آن تاریخ می گذرد، عملا شاهد هستیم که هیچ اقدامی در این راستا صورت نگرفته است. (+)

24 دی 93 >
* خبرگزاری مهر: در پی حکم دستگاه قضا برای فیلترینگ شبکه های اجتماعی موبایلی، روسای قوای مجریه و قضاییه توافق کرده اند که فعلا این حکم اجرایی نشود. (+)

25 دی 93 >
* دادستان عمومی و انقلاب تهران با اشاره به دستور دادستانی مبنی بر فیلترینگ برخی از نرم‌افزارها گفت: این دستور همچنان پابرجاست و دستگاه های مربوطه موظف به اجرای دستورات قضایی صادره می باشند. (+)

29 دی 93 >
* وزیر فرهنگ و ارشاد دولت یازدهم، درباره اجرای دستور دادستانی مبنی بر فیلتر 3 نرم‌افزار ارتباطی تلفن همراه گفت: کلاً نظر رئیس‌جمهور این است که شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی به صورت انبوه مخاطب دارند و از آنها استفاده می‌شود، نباید مسدود شوند. (+)

4 بهمن 93 >
* محمود واعظی گفت: در خصوص فیلترینگ برخی شبکه‌های موبایلی در کارگروه تعیین مصادیق بحثی نشده و اعتقاد ما این است که تا زمان راه اندازی نمونه‌های داخلی این شبکه‌ها، بهتر است برای دسترسی مردم مشکلی ایجاد نشود. (+)
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۱۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی