حمایت از تولید ملی در فناوری اطلاعات و ارتباطات

شاید به جرات بتوان گفت حساب شده ترین جوسازی علیه شبکه ملی اطلاعات توسط بی بی سی فارسی صورت می گیرد. بی بی سی فارسی چنان با دقت جزئیات جاعلانه خود را لابلای اخبار و مطالب پیرامون شبکه ملی اطلاعات قرار داده که می توان گفت ناشی از یک تصمیم و برنامه ریزی جدی می باشد. از آنجا که رابطه بی بی سی با محیط داخلی جمهوری اسلامی صرفا یک رابطه سیاسی است، بی بی سی در برخی از مطالب ، دغدغه اصلی خود از تشکیل این شبکه را نیز ذکر کرده است. اما در ادامه مطالب سعی نموده است آنچه را که به عنوان مزایای شبکه ملی اطلاعات و دیگر ضروریات تشکیل آن است، منکر شود. 

آنچه که از نظر بی بی سی خطر واقعی شکل گیری شبکه ملی اطلاعات است و به مرتبطین خود در واقع امکان وقوع آن را هشدار می دهد را می توان در چند خط ابتدایی این مطلب یافت. 

بی بی سی نوشته است  : 

بررسی‌های بی‌بی‌سی نشان می‌دهد این شبکه به گونه‌ای طراحی شده که مستقل از شبکه جهانی اینترنت است و می‌تواند خدماتی مشابه اینترنت برای سایت‌های داخلی و شبکه‌های شرکت‌ها و سازمان‌ها فراهم کند. همین عامل باعث شده ناظران هشدار بدهند که دولت ممکن است در مواقع حساس، مانند روزهای ناآرامی پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸، تصمیم بگیرد اینترنت را قطع کند؛ بدون آن‌که نگران صدمه خوردن کار بانک‌ها، ارگان‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی باشددر این صورت، کاربران تنها به سایت‌هایی دسترسی خواهند داشت که به شبکه داخلی متصل باشند و دیگر ابزارهای عبور از فیلترینگ هم نمی‌توانند امکان دسترسی به محتوا و سرویس‌های بین‌المللی را فراهم کنند.


چیزی که الان در متن خبر بی بی سی بعنوان نقطه ضعف شبکه ملی اطلاعات خواندیم، در حقیقت، صرفا نقطه خطر شبکه ملی اطلاعات برای جریانات همسو با بی بی سی و ناهمسو با نظام و انقلاب است، نه مردم . اینکه کسب و کارهای مردم در هر شرایطی از آسیب مصون بماند، چرا باید از نظر بی بی سی موضوع منفی تلقی گردد جز آنکه آنها می خواهند برای تضمین برقرار ماندن ارتباطات جاسوسی و براندازانه خود زندگی عادی مردم را به گروگان بگیرند و در صورت تجهیز نظام فناوری اطلاعات کشور به این معماری جدید، چنین آسیبی هرگز پیش نخواهد آمد و آنها نمی توانند با فشارسازی متکی به وجود مشکل در زندگی عادی مردم، راه ارتباطات جاسوسی خود را مجددا باز کنند! بی بی سی در حقیقت زجه می زند که امکان گروگان گیری زندگی عادی مردم برای تضمین ارتباطات جاسوسی آنها و مرتبطین ایشان در حال از بین رفتن است ! روشن است که مردم از اینکه با تشکیل شبکه ملی اطلاعات هرگز دیگر وقوع هیچ مشکلی باعث اخلال در نیازمندیهای اینترنتی ایشان نمی گردد بسیار خوشحال خواهند بود. درحالیکه به روشنی بی بی سی از این مسئله ابراز نگرانی می نماید. 

مسئله دیگر، تقویت نظام سیاستگذاری محتوایی فاوا است که این نیز مسئله ی مورداستقبال مردم و همه مسئولین است. ناکارآمدی نظام قبلی اطلاعاتی کشور و البته آزادی فعالیت واگذاری VPN برای کاربرد Web proxy یک دغدغه همیشگی بود. اما امروز مشخص می گردد که اصلاحات فنی در جریان، این نقایص شوکه آور را که آبروی نظام فضای مجازی کشور را برده بود، برطرف می گردد. 

بی بی سی در ادامه، ادعا می کند که قرار گرفتن شبکه های ایرانی در شبکه ملی اطلاعات باعث می شود که آنها از مخاطبین خارجی هم محروم گردند. 

بی محتوایی این ادعا بشدت مشخص است و می تواند ناشی از رویکرد سیاسی و ضعف اطلاعات فنی نیز باشد، اما از آنجا که رویکردهای سیاسی در صدر اهداف بی بی سی از نگارش این جوسازی قرار دارد، بنظر می رسد، بیشتر از انکه احتمال بی سوادی در کادر تهیه کننده این مطلب وجود داشته باشد، نویسنده این مطلب در تلاش است تا افرادی را که دارای اطلاعات فنی کمتری هستند بفریبد.

در حقیقت، اعمال سیاست برای عدم دسترسی افراد با IP خارج از کشور یا IP های VPN ربطی به وجود یا عدم وجود شبکه ملی اطلاعات ندارد و این تنها اعمال یک Policy در Router ها یا Server اینترنتی است تا از دسترسی افرادی که از یک IP یا Port خاص برای گشت و گذار در اینترنت استفاده می کنند به یک خدمت و یا شبکه ممانعت بعمل آید. برای نمونه، می توان با اعمال این سیاست، از ریسک عملیات هکری گمنام کاسته و امکان عملیات تخریبی از طریق VPN ها را بشدت کاهش داد. پس این تنظیمات مطلقاً ربطی به قرار گرفتن این سایت روی شبکه ملی اطلاعات ندارد و در صورتیکه این سایت در دیتاسنترهای خاک آمریکا هم قرار داشته باشند؛ امکان اعمال این سیاست وجود دارد. 

القاء بی محتوا و غیر فنی دیگر در این بخش از مطالب، اشاره به قابل مشاهده نبودن محتویات LAN های داخلی سازمانها توسط دیگران است. در حالیکه علت عدم مشاهده ی اطلاعات LAN های بسته ، مطلقا ربطی به سیاستهای دسترسی ندارد، زیرا هیچ مانعی برای مشاهده شدن پایگاههای اینترنتی قرار گرفته در شبکه ملی اطلاعات و سرورهای داخلی از سوی مخاطبین خارجی وجود ندارد و در صورتیکه مدیران این پایگاهها و شبکه ها دسترسی IP های مدنظر خود را تعمدا ممنوع نکنند، زیرساخت شبکه چنین محدودیتی را به آنها مطلقا تحمیل نمی کند. درعین حال بسیاری از مدیران پایگاههای اینترنتی تصمیم گرفته اند تا برای افزایش امنیت و جلوگیری از هدر رفت منابع شبکه، از دسترسی IP های خارجی به شبکه خود ممانعت بعمل آورند. عدم دسترسی عناصر بیرون از شبکه به منابع شبکه، در صورتیکه از سوی مدیران سرویس تعمدا انتخاب گردد، یک امر کاملا مطلوب و در راستای منافع هر سازمان است. 

قافیه که تنگ آید، شاعر به جفنگ آید!

بی بی سی در ادامه، با دچار شدن به تناقضی شدید، مدعی می گردد که شبکه ملط اطلاعات، امنیت چندانی را برای امنیت ملی سایبری ایران به ارمغان نمی آورد. این این مطلب، بی بی سی از قول کالین اندرسون می گوید : 

کالین اندرسون می‌گوید: "این‌که جدا کردن شبکه خانگی و مردم عادی از اینترنت، امنیت ملی ایران را بالا می‌برد، وعده‌ای توخالی است." او با اشاره به این‌که توانسته برای تحقیقاتش با کامپیوترهای روی این شبکه ارتباط برقرار کند، می‌گوید همین نشان می‌دهد هر کس دیگری در خارج از ایران هم می‌تواند به این شبکه متصل شود و "فقط پنج دقیقه کار را اضافه می‌کند."به گفته این پژوهشگر آمریکایی، تأسیسات زیربنایی از جمله نیروگاه‌های ایران به شبکه‌ای کاملاً مستقل و نامرتبط با اینترنت ملی متصل هستند.

باید از بی بی سی فارسی و آقای اندرسون آنها پرسید مگر همین چند خط بالاتر ادعا نکردید که : "آقای اندرسون می‌گوید طراحی اینترنت ملی ایران "خلاف استانداردها و روش‌های معمول" است و همین باعث می‌شود که دستگاه‌هایی که به این شبکه متصلند، از خارج از کشور قابل دسترسی نباشند. چیزی که این شبکه را از خارج کشور غیر قابل دسترسی و نامرئی می‌کند." پس چطور چند خط بعد ادعا کردید : "او با اشاره به این‌که توانسته برای تحقیقاتش با کامپیوترهای روی این شبکه ارتباط برقرار کند، می‌گوید همین نشان می‌دهد هر کس دیگری در خارج از ایران هم می‌تواند به این شبکه متصل شود و "فقط پنج دقیقه کار را اضافه می‌کند."

ماجرا آن است که بدون شک کسی نمی تواند از بیرون از یک شبکه، به عناصری از شبکه که فاقد هرگونه ارتباط شبکه ای به بیرون آن هستند دسترسی یابد، اما این به معتنای آن نیستکه شبکه ملی اطلاعات الزاما برای پایگاههایی که در درون خود میزبانی می کند؛ مانعی برای ارتباط با اینترنت ایجاد می کند. بلکه اتفاقا جذب ترافیک خارجی به معنای تولید سرمایه برای کشور و جذب درامد ارزی است و دسترسی منطقی و متعارف افرادبیرون از شبکه ملی اطلاعات به دیتای عمومی و عادی ملی ایران دقیقا سیاست شبکه ملی اطلاعات است! اما اینکه برقراری شبکه ملی اطلاعات به امنیت ملی سایبری کمک می کند نیز امری بدیهی است، اما این به معنای آن نخواهد بود که تمام مشکلات امنیتی با شبکه ملی اطلاعات مرتفع می گردند بلکه دقت در امنیت و معماری و سیاستهای صحیح سایبری در خود پایگاههای اینترنتی نیز کمک اصلی به حفظ امنیت آنها خواهد کرد و البته امنیت در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مقوله ای نسبی می باشد و به معنای رفع تهدیداتی همچون ناشی از ویروسهای منتقل شده به شکل Offline  نیست و تاکنون هیچ یک از مسئولین منشائ مستقیم ویروسهای مورد اشاره را اینترنت اعلام نکرده اند بلکه می تواند حافظه جانبی یک کارشناس در اینترنت آلوده و بعدا به شکل دستی به درون شبکه منتقل گردد. 

همچنین دقت به فریبکاری جالب بی بی سی در این پاراگراف هم خالی از لطف نیست. در این متن از قول اندرسون آمده است : " ...جدا کردن شبکه خانگی و مردم عادی از اینترنت ..."  در حالیکه اصولا چنین کاری در دستور کار هیچکس در شبکه ملی اطلاعات قرار ندارد و صرفا قراردادن ادعای بی مایه ی بی بی سی در لابلای متن است. 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۲/۰۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی