حمایت از تولید ملی در فناوری اطلاعات و ارتباطات

زهرا طهرانی - گروه تجارت: وزارت صنعت، معدن و تجارت واردات کالاهای مصرفی امریکایی به کشور را بنا به دستور رهبر معظم انقلاب، ممنوع اعلام کرد. هرچند پیش از این نیز به گفته رییس سازمان توسعه تجارت کالای مصرفی از امریکا به ایران وارد نمی‌شد اما با توجه به ابلاغیه اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت، ممنوعیت واردات کالای مصرفی از امریکا یک «قانون» شد.

محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به معاونان و روسای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها ممنوعیت واردات کالای مصرفی از امریکا را به‌طور رسمی ابلاغ کرد. وی در نامه‌ای به معاونان و روسای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها اعلام کرد با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب اجازه عرضه کالاهای مصرفی امریکا را که جنبه نمادین حضور امریکا در کشور است، ندهند.


ثبت سفارش کالای مصرفی امریکا بسته است
رییس سازمان توسعه تجارت با تاکید بر اینکه تاکنون هم کالای مصرفی از امریکا وارد نمی‌کردیم، اظهار کرد: دستور رهبر معظم انقلاب بر موضوع کالاهای به‌طور صرف مصرفی امریکاست نه به‌طور کلی واردات از امریکا. ولی‌الله افخمی‌راد در گفت‌وگو با صمت تصریح کرد: با توجه به دستور رهبر معظم انقلاب، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز موضوع ممنوعیت واردات کالاهای مصرفی از امریکا را به صورت بخشنامه به تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ کردند که پس از آن ما نیز در سایت ثبت سفارش خرید هرگونه کالای مصرفی از امریکا را ممنوع کردیم. وی افزود: این موضوع تاکیدی بر ممنوعیت واردات کالاهای مصرفی به ایران بود چراکه قبل از این هم بنا به دلایل مختلف، کالاهای مصرفی امریکایی به کشور وارد نمی‌شد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: امریکا، ایران را در فهرست تحریم خود دارد و این‌طور نیست که به راحتی بتوان کالایی را از این کشور وارد کرد چراکه ارتباط مالی و بانکی بین دو کشور وجود نداشته و ندارد. صرافی‌های ایران نیز این ارتباط را با امریکا برقرار نمی‌کنند. افخمی‌راد تصریح کرد: ما از امریکا محصولاتی مانند تجهیزات مهندسی و پزشکی وارد می‌کنیم که از قبل هم ممنوعیتی نداشتیم. از سویی دیگر باید به این نکته نیز توجه داشت که هزینه‌های واردات کالا از امریکا بالاست و محصول امریکایی در داخل کشور مشتری ندارد. رییس سازمان توسعه تجارت درباره ارتباط اقتصادی با امریکا اظهار کرد: این موضوع به معنای ارتباط نداشتن با امریکا نیست بلکه تاکید رهبر معظم انقلاب فقط بر واردات کالای مصرفی بوده است. به‌عنوان نمونه دریچه قلب از امریکا وارد می‌کنیم، آیا عقل سلیم می‌گوید که این کالا را وارد نکنیم؟ وی ادامه داد: امریکا می‌تواند در ایران سرمایه‌گذاری کند و ممنوعیتی در این بخش وجود ندارد اما اینکه بخواهیم به نمایندگی‌های کالاهای مصرفی امریکا مجوز بدهیم، درست نیست و این کار راهم نمی‌کنیم. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه ما اقتصاد کشور خود را در نظر می‌گیریم، گفت: ورود کالاهای مصرفی از دیگر کشورها هم درست نیست چه برسد به امریکا. در واقع تمام سعی براین است که کالای مصرفی از هیچ کشوری وارد نکنیم اما در صورت لزوم به طور قطع این کالاها را از امریکا نمی‌خریم.


پروانه کسب‌وکار هم صادر نمی‌شود
از سوی دیگر، رییس مرکز امور اصناف و بازرگانان ایران نیز از صادر نشدن پروانه کسب‌وکار برای نشان‌های کالاهای مصرفی امریکایی خبر داد و اظهار کرد: با توجه به دستور رهبر معظم انقلاب و ابلاغ بخشنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت، کالاهای مصرفی که نماد امریکایی دارند، برای ورود به کشور و توزیع با محدودیت روبه‌رو هستند. یدالله صادقی به صمت گفت: براساس بخشنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت ورود کالاهای مصرفی و کالاهایی که نماد زندگی امریکایی دارند، هر دو ممنوع است اما اینکه چه کالاهایی مدنظر است مشخص نیست. وی افزود: بخشنامه یادشده به معاونت امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه تجارت ابلاغ شده و ما هم براساس آن نمایندگی شرکت‌های عرضه‌کننده کالاهای مصرفی امریکایی را ثبت نخواهیم کرد. به گفته رییس مرکز امور اصناف و بازرگانان ایران، این بخشنامه طیف گسترده‌ای از کالاهای مصرفی را شامل می‌شود چراکه بیشتر نشان‌های امریکایی عرضه‌کننده کالاهای مصرفی هستند که اجازه ورود این کالاها به ایران را هم نمی‌دهیم. صادقی در پاسخ به این پرسش که منظور از کالاهایی که نماد امریکایی دارند چیست؟ اظهار کرد: برخی نشان‌هایی که روی محصولات وجود دارد، ممکن است در ذهن مردم زندگی و فرهنگ امریکایی تلقی شود؛ مانند مک‌دونالد. در هر صورت ورود و مصرف این‌گونه کالا در ایران ممنوع است.


کالای امریکایی در بازار نداریم
نایب‌رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با تاکید براینکه ما پیش از این هم ورود کالای مصرفی امریکایی را به طور مستقیم نداشته‌ایم، اظهار کرد: امریکا ما را در فهرست تحریم خود دارد و درواقع فروش کالای امریکایی به ایران ممنوع است مگر در مواردی که مربوط به غذا و دارو باشد.مجیدرضا حریری در گفت‌وگو با صمت درباره ابلاغ بخشنامه اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ما کالای امریکایی در بازار نداریم، حتی در خرید آدامس هم مارک خارجی آن را انتخاب می‌کنیم، بنابراین نمی‌توان گفت این موضوع به حمایت از تولید کمک می‌کند. وی با اشاره به اینکه بیش از ۲۰ سال است که با امریکا رابطه نداریم، تصریح کرد: یعنی آنها با ما ارتباط خود را قطع کرده‌اند و اجازه نمی‌دهند کسی به‌طور مستقیم به ایران کالا بفروشد. رییس سابق کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: موضوع تجارت مستقیم ایران و امریکا را باید از موضوع تحریم‌ها جدا کرد. همیشه هم وقتی به آمار نگاه کنید مبادلات تجاری حدود ۱۰۰میلیون دلار بوده حتی در اواخر دولت نهم و اوایل دولت دهم که واردات ما زیاد شده بود هیچ وقت مبادلات ما با امریکا بیش از ۲۰۰ یا ۳۰۰میلیون دلار نبوده است. به گفته وی، ایران هم بخشی صادرات سنتی به امریکا داشته که البته در دوران تحریم‌ها این فروش در امریکا ممنوع شد. آنچه به‌طور مستقیم از امریکا به ایران وارد می‌شد مواد اولیه دارویی و در برخی موارد هم گندم و برنج بوده است. حریری افزود: آنچه بازار و تولید ما را رنج می‌دهد قاچاق کالاست، به‌طور قطع قاچاق کالا از هر کشوری به ایران انجام می‌شود، بنابراین اگر قرار است حساسیتی وجود داشته باشد باید به کالای قاچاق باشد نه به واردات رسمی. نایب‌رییس اتاق مشترک ایران و چین اظهار کرد: دولت باید عزم خود را جزم کند تا با باندهای سامان یافته قاچاق مبارزه کند.


در آخر اینکه...
به‌تازگی فعالیت نمایندگی‌هایی مانند مک‌دونالد، کی‌اف‌سی و استار باکس که همه نمادهای امریکایی در بازار مصرف جهانی هستند، در ایران مطرح شد که واکنش و انتقاد رهبر معظم انقلاب را هم درپی داشت به نحوی که ورود کالاهای مصرفی امریکا به ایران ممنوع اعلام شد. در واقع براساس این دستور و بخشنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت ورود و مصرف هرگونه کالاهایی که نماد امریکایی دارند و بیانگر زندگی امریکایی خواهند بود، ممنوع است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۸/۰۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی