حمایت از تولید ملی در فناوری اطلاعات و ارتباطات

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به سه مدل از گوشی‌های آیفون تأییدیه دائم داد. یکی از مهم‌ترین وظایف و اختیارات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تدوین و پیشنهاد استانداردهای ملی مربوط به ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور به مراجع ذی‌ربط و اعمال استانداردها و ضوابط و نظام‌های کنترل کیفی و تایید نمونه تجهیزات در ارائه خدمات و توسعه و بهره‌برداری از شبکه‌های مخابراتی، پستی و فناوری اطلاعات در کشور است، اما متاسفانه کلیه مقولات مرتبط به آمریکا و بعضا موارد مربوط به صهیونیزم بین الملل از دستور کار دولت برای جلوگیری خارج است و با وجود ممنوعیت ورود کالای مصرفی از آمریکا، دولت به کالاهای مختلف مصرفی که متعلق به آمریکا هستند مجوزهای رسمی می دهد.
 
ایران به سه گوشی آیفون تاییدیه دائم داد
 
در این راستا اخیرا سه مدل از گوشی‌های آمریکایی آیفون توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مورد بررسی قرار داده و اعتبار سه ساله‌ای را برای آنها صادر کرده است.

اختصاصی نما

دولت بخشنامه ممنوعیت واردات کالای آمریکایی را نقض کرد

کالاهای آمریکایی در حالی مجوز فعالیت در ایران را دریافت می کنند که طبق سخنان مسئولان، نمادهای آمریکایی حق ورود به ایران ندارند.

مقام معظم رهبری در مهر 94 خطاب به رئیس جمهور نامه ایی به رشته تحریر درآوردند مبنی بر جلوگیری از واردات کالاهای آمریکایی در دوره پسا برجام. این تذکر رهبر معظم انقلاب بسیار اهمیت دارد، زیرا این احتمال وجود دارد که برخی افراد به بهانه اجرای برجام، به دنبال احیای روابط تجاری ایران و آمریکا باشند که مشخص است چنین رابطه‌ای راهی برای نفوذ آمریکا به ایران است. و این واردات مسلما بخش تولیدکشور را که به وسیله کالاهای چینی نیمه جان شده به راحتی از کار می اندازد.
در راستای نامه رهبر انقلاب وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به معاونین و رؤسای سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانها ممنوعیت واردات کالای مصرفی از آمریکا را رسماً ابلاغ کرد. متن بخشنامه محمدرضا به این شرح است: "با توجه به تأکید مقام معظم رهبری در انتهای نامه روحانی رییس جمهور محترم، در مورد توجه جدی به امر اقتصاد مقاومتی و ضرورت تقویت تولید ملی و نیز مراقبت بر جلوگیری از واردات بی‌رویه و به‌خصوص پرهیز از وارد کردن هرگونه مواد مصرفی از آمریکا، لازم است کلیه معاونان و رؤسای سازمان‌ها ضمن تلاش در تقویت تولید ملی از واردات کالاهای مصرفی آمریکا جلوگیری نموده و اجازه عرضه کالاهای مصرفی آمریکا را که جنبه نمادین حضور آمریکا در کشور می‌باشد، ندهند.
گفتنی است، این بخشنامه در تاریخ 9 آبان ماه 94 خطاب به قائم مقام وزیر در امور تجارت و معاون امور اقتصادی و بازرگانی،‌ معاون طرح و برنامه،‌ معاون امور صنایع، رئیس سازمان توسعه تجارت و رؤسای سازمانهای صنعت، معدن و تجارت صادر شده است.
سازمان توسعه تجارت ایران با صدور بخشنامه ای به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها فهرست کالاهای ممنوعه وارداتی از آمریکا را اعلام کرده بود.
اما در این چند روز گذشته برخلاف تاکید رهبری خبر از ورود کالاهای ممنوعه به کشور زیاد شده است از شورولت آمریکایی گرفته تا لوازم آرایشی و مواد غذایی و اقلام دارویی-پزشکی و تبلت و لپ‌تاب و ... . وقتی هم چرایی این قضیه را جویا می شویم تا از تعجبمان کاسته شود، سخنگوی دولت بیان میکند، ما تنها از رژیم صهیونیستی اجازه واردات کالا نداریم، راجع به واردات کالاهای آمریکائی به کشور هیچ ممنوعیت قانونی وجود ندارد اما ما تذکر رهبر معظم انقلاب را به دیده می گیریم. اودر پاسخ به اینکه چرا از ابتدای امسال ۱۱۹ قلم کالای آمریکائی به ارزش ۳۷ میلیون دلار وارد کشور شده، گفت: رشد تولید به واردات وابسته نیست و برای سرعت بخشی به رشد اقتصادی و خروج از رکود، سیاست دولت غیر از این نمی تواند باشد که با محدود کردن واردات و افزایش تولید داخلی، کارها را به پیش ببرد.
صنعت، معدن و تجارت در آخرین اظهارات خود در رابطه با روابط تجاری ایران و آمریکا و الزامات رهبری در خصوص جلوگیری از ورود کالاهای مصرفی آمریکایی به ایران، اعلام کرد که طی بخشنامه‌ای این موضوع را اجرایی خواهد کرد.
بر همین اساس آخرین اخبار حاکی از آن است که این بخشنامه در تاریخ 9 آبان‌ماه 94 خطاب به قائم مقام وزیر در امور تجارت و معاون امور اقتصادی و بازرگانی،‌ معاون طرح و برنامه،‌ معاون امور صنایع، رییس سازمان توسعه تجارت و روسای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت صادر شده است.وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به معاونان و روسای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها اعلام کرد با توجه به تاکید مقام معظم رهبری اجازه عرضه کالاهای مصرفی آمریکا را که جنبه نمادین حضور آمریکا در کشور می‌باشند، ندهند.
ممنوعیت واردات 2 دسته کالا از آمریکا
در همین راستا یدالله صادقی، رییس مرکز امور اصناف و بازرگانان ایران با بیان اینکه علاوه بر کالاهای مصرفی واردات کالاهای دارای سبک زندگی آمریکایی نیز ممنوع شده است، به تسنیم گفت: براساس بخشنامه وزیر صنعت ورود کالاهای مصرفی و کالاهایی که نماد زندگی آمریکایی دارند، هر دو ممنوع است.
صادقی درباره شرایط اجرای بخشنامه اخیر وزیر صنعت درباره ممنوعیت ورود کالاهای مصرفی آمریکایی‌ اظهار کرد: بر‌اساس بخشنامه نعمت‌‌زاده عرضه کالاهای مصرفی آمریکایی که نماد آمریکایی دارند در بازار ایران ممنوع شده و بخشنامه‌های آن به معاونت امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت و سازمان توسعه تجارت ابلاغ شده است.وی افزود: ما نیز براساس این بخشنامه نمایندگی شرکت‌های عرضه‌کننده کالاهای آمریکایی را ثبت نمی‌کنیم و در سایر قسمت‌های وزارتخانه نیز این ممنوعیت برقرار خواهد شد.رییس مرکز امور اصناف و بازرگانان ایران ادامه داد: بر این اساس، به‌طور کلی برای ورود کالاهای آمریکایی به کشور محدودیت و در بخش مصرفی ممنوعیت اعمال می‌شود.وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه منظور از کالاهایی که نماد آمریکایی دارند، چیست، خاطرنشان کرد: منظور از نماد همان برند یا نشانه است که در عین حال سبک زندگی آمریکایی را نیز به سایر کشورها می‌برد.
صادقی یادآور شد: اکثر برند‌های آمریکایی نیز عرضه‌کننده کالاهای مصرفی بوده و اجازه ورود به کشور ما را ندارند.یدالله صادقی افزود: هیچ‌گونه پروانه کسب و فعالیت در کشور برای برندهای آمریکایی صادر نمی‌شود و اگر در گذشته بوده است از این به بعد انجام نمی‌شود.وی ادامه داد: برند KFC که در گذشته پروانه کسب گرفته، به‌دلیل تخلف‌هایی که داشته، پلمب شده و این شرکت پروانه کسب خود را از کشور همسایه دریافت کرده است و هیچ ارتباطی با برند آمریکایی آن ندارد.صادقی درباره قراردادهای بسته‌شده با دو شرکت آمریکایی برای واردات سیگار و نوشابه‌های آمریکایی گفت: این قرارداد در بخش خصوصی بسته شده و دولت هیچ‌گونه قراردادی منعقد نکرده است.وی گفت: از مصرف کالاهای آمریکایی با نمادهای مخصوص طبق بخشنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت جلوگیری می‌شود.گفتنی است که وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرده که صادرات این کشور به ایران در 9 ماهه سال‌جاری میلادی با رشد 35 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شد و به 185 میلیون دلار رسید که بیشتر از کل صادرات آمریکا به ایران در 12 ماهه سال گذشته است.وزارت بازرگانی آمریکا در جدیدترین گزارش خود از رشد 35 درصدی صادرات این کشور به ایران در 9 ماه نخست سال‌جاری میلادی خبر داده است.صادرات آمریکا به ایران که در ژانویه تا سپتامبر سال میلادی گذشته بالغ بر 4/136 میلیون دلار اعلام شده بود در مدت مشابه سال‌جاری میلادی به 185 میلیون دلار افزایش یافته است.بر همین اساس جایگاه ایران در میان مقاصد صادراتی آمریکا از 136 در 9 ماهه نخست سال 2014 به 120 در 9 ماه نخست امسال رسیده در صورتی که واردات آمریکا از ایران در این مدت صفر بوده است.صادرات آمریکا به ایران در نهمین ماه سال‌جاری میلادی رشد 26 درصدی داشته است. صادرات آمریکا به ایران در سپتامبر 2014 بالغ بر 4/11 میلیون دلار بود که این رقم در مدت مشابه سال‌جاری به 4/14 میلیون دلار رسیده است.مبادلات تجاری ایران و آمریکا در سال 2014 با کاهش 42 درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شد و به 1/182 میلیون دلار رسید.صادرات آمریکا به ایران در سال 2014 با افت 41 درصدی مواجه شد و به 1/182 میلیون دلار رسید.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۸/۰۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی