حمایت از تولید ملی در فناوری اطلاعات و ارتباطات

گروه جهان مشرق - «مایکل وینسنت هِیدن»، رییس پیشین سیا و همچنین آژانس امنیت ملی آمریکا، در فستیوال هی در ولز بریتانیا، درباره موضوعات مختلفی چون ادوارد اسنودن، فیسبوک، وقایع تروریستی بروکسل و پاریس و تحمل انگلیسی‌ها در برابر جاسوسی دولت از حریم شخصی و...نظرات جالبی ارایه کرد.


ژنرال مایکل هیدن

به اعتقاد این مقام امنیتی شناخته شده آمریکایی، مردم بریتانیا نسبت به آمریکایی‌ها حساسیت کم‌تری نسبت به جاسوسی دولت از حریم خصوصی و اطلاعات شخصی خود به خرج می دهند.

هیدن یکی از نخبگان سرویس‌های جاسوسی آمریکا و از استراتژیست‌های مهم اطلاعاتی در این کشور است. ریاست او بر دو سازمان اصلی اطلاعاتی امریکا یعنی «سیا» (2009-2006) و «آژانس امنیت ملی آمریکا»(2005-1999) این را به خوبی نشان می دهد.

او در سخنرانی روز چهارم «جشنواره ادبیات و هنرهای هِی» در ویلز بریتانیا، به دامنه ای از سوالات درباره ادوارد اسنودن، کشتن از راه دور و دانلد ترامپ پاسخ داد. هیدن گفت که سرویس‌های امنیتی در آمریکا( تحت فشار افکار عمومی این کشور) بسیار سریع تر از بریتانیا تغییر می‌کنند:



«شما به عنوان یک ملت در برابر فعالیت تهاجمی سرویس های اطلاعاتی بسیار تحمل بیشتری نسبت به مردم آمریکا نشان می دهید.» او در توضیح این مساله ادامه داد، «مردم آمریکا تا وقتی که (در یک مساله امنیتی) میزان مشخصی از آگاهی یا شفاف سازی را دریافت نکنند، بر کار سرویس‌های امنیتی (درباره آن مساله) صحه نمی گذارند.»

او در کتاب اخیرا منتشر شده خود، «ادوارد اسنودن» را فردی «ناشی» و «خودشیفته» خواند که می‌خواست خود را در «فهرست مرگ» (دستگاه های اطلاعاتی امریکا) قرار دهد. او در صفحه بعد همین کتاب می گوید که اسنودن «نیاز به یک تحول فرهنگی وسیع را درباره شفافیت و آن چه که رضایت (عمومی از دستگاه‌های امنیتی) را می‌سازد، برجسته کرد.»


ادوارد اسنودن

او سپس تاکید کرد که بین این دو نظرش درباره اسنودن(کارمند سابق سیا که در سال 2013 از آمریکا گریخت و هزاران برگ سند از عملیات مخفی سازمان های اطلاعاتی آمریکا را در اختیار روزنامه نگاران قرار داد) در دو صفحه کتاب تضادی نمی بیند: «تنها 2 درصد از چیزی که اسنودن آشکار کرد که مرتبط با حریم خصوصی بود، بحث های ضروری را (درباره رابطه سازمان های اطلاعاتی با مردم) تسریع کرد. 98 درصد بقیه درباره چگونگی کسب اطلاعات مشروع توسط آمریکا و دولت های خارجی بود....آن قسمت(کار اسنودن) واقعا آسیب رسان بود.»

هیدن این سوال را مطرح کرد که مردم چه اندازه  شرکت های ارایه دهنده شبکه های اجتماعی اعتماد می کنند و این که چه قدر ناشیانه و خام اندیشانه به «مارک زوکربرگ» و فیسبوک بیش از NSA اعتماد دارند.

«من  در این باره نظرات خودم را دارم. عادات شما این گونه شکل گرفته است که حریم خصوصی خود را در برابر حکومت حفظ کنید، چرا که این همواره یک تهدید سنتی بوده است. اما الگو دیگر این گونه نیست، حال پای بخش خصوصی وسط است...ما یک جور «تنظیم فرهنگی» را از سر می گذرانیم.» او سپس درباره بسط سلطه فیسبوک بر حریم خصوصی افراد چنین گفت: «با توجه به مفهوم قرن بیست و یکمی حریم خصوصی معقول، مارک زاکربرگ احتمالا نفوذ بیشتری بر حریم خصوصی خواهد داشت تا دولت ما یا شما. دلیلش این است ما در قواعد حاکم بر اپلیکیشن‌های  فیسبوک احاطه خواهیم شد.»


مارک زوکربرگ، موسس و رییس فیسبوک

درباره «فنون تشدید شده بازجویی» (همان شکنجه) که شامل «غرق مصنوعی» هم می شود، هیدن مدعی شد که به شخصه در دوران ریاستش بر سیا فقط یک بار مجوز آن را داد، که همان یک بار هم جواب نداد! او اما بلافاصله اضافه کرد که  «مجموعه» فنون کاربردی(شکنجه) از 13 به 6 کاهش یافت(در دوره ریاست او بر سیا) و بازجویان بر این باور بودند که اگر این کاهش اتفاق نمی افتاد، می توانستند اطلاعات لازم را به دست بیاورند: «آیا این (شکنجه) محکوم به شکست بود یا شکست آن به خاطر کافی نبودنش بود؟»

رییس اسبق سیا و آژانس امنیت ملی ایالات متحده درباره «کشتن هدفمند» (کشتن به وسیله عملیات پهپادی) توسط سیا در زمان ریاستش گفت که آن را موجه می دانست، چرا که آمریکا در جنگ بود. او یادآور شد که انگستان هم با کشتن تروریست داعشی بریتانیایی، «جان جهادی»، به صف استفاده کنندگان از این روش پیوسته است.

این مقام صاحب نام امنیتی آمریکا درباره عملیات تروریستی در بروکسل و پاریس هم مدعای خاص خود را دارد. به عقیده او اسلام وارد بحرانی شده که مسیحیت در قرن 17 با آن روبه رو شده بود، " ما (غربی‌ها) هدف نیستیم، خسارت جانبی (این بحران) هستیم. آن چه در پاریس و بروکسل رخ داد یک «نشت» (بحران داخلی به بیرون) بود."

از او درباره عقاید جنجال برانگیز دانلد ترامپ هم سوال شد و او پاسخ داد که عقاید ترامپ به «امنیت» آمریکا ضربه زده است:

«روایت جهادی‌ها این است که یک دشمنی نامیرا میان اسلام و دنیای مدرن وجود دارد، پس وقتی ترامپ می گوید که همه آن‌ها (مسلمین) از ما نفرت دارند، از روایت جهادی ها استفاده می کند. ترامپ برای ویدیوهای تبلیغاتی داعش خوراک فراهم می کند.»

منابع:

http://www.theguardian.com/world/2016/may/29/cia-ex-boss-secretive-spooks-tolerated-in-uk-more-than-in-us

https://www.rt.com/uk/344884-ex-cia-chief-british

/ http://www.huffingtonpost.com/entry/michael-hayden-donald-trump-isis_us_574c46f1e4b0dacf7ad53d08

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۳/۱۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی